Avancerad translationell medicin, 22 hp
Frontiers in Translational Medicine, 22 credits- Kurskod
- 4BI080
- Kursens benämning
- Avancerad translationell medicin
- Hp
- 22 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicin, Solna
- Medverkande institutioner
- Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 7
- Datum för fastställande
- 2011-05-10
- Reviderad av
- Programnämnden för biomedicinprogrammen
- Senast reviderad
- 2017-03-24
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom biomedicin, bioteknik, cell- och molekylärbiologi eller medicin. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens syfte är att studenten ska förstå sambandet mellan hur förändringar på molekylär nivå kan påverka basala funktioner i enskilda celler och/eller organ i relation till hela människan; speciellt fokus läggs på förändringar från frisk till sjuk vävnad och koppling till symptom, diagnos och behandling av olika sjukdomar.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskap och förståelse
- redogöra för basala funktioner och mekanismer på molekylär nivå i enskilda celler och i organ samt sätta det i relation till hela människokroppen,
- knyta ihop förståelse av basala funktioner och mekanismer på molekylär nivå med processer som sjukdomsutveckling, diagnos och behandling, samt beakta dessa processer i ett globalt hälsoperspektiv,
- förklara för- och nackdelar med de viktigaste metoderna inom molekylär medicin.
Avseende färdighet och förmåga
- aktivt delta i projektplanering (design av studie) samt genomförande,
- evaluera och presentera resultat från forskningsprojekt, skriftligt och muntligt,
- söka fram relevant original-, översikts- och annan litteratur rörande frågeställningar kring biomedicin samt ur dessa hämta information för problemlösning, försöksplanering och för sammanställningar,
- presentera och diskutera vetenskapliga artiklar,
- ge konstruktiv kritik till studiekamrater vid muntlig presentation och skriftlig redovisning.
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- ta ansvar för egen inlärning,
- uppvisa ett etiskt, kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till forskningsdata och vetenskapliga presentationer.
Innehåll
Huvudtema är translationell medicin - ”från molekyl till patient och från patient till molekyl”. Samtliga moment grundar sig på hur cell- och molekylärbiologisk kunskap tillämpas för förståelse av olika sjukdomstillstånd och vid utformning av ny behandling eller diagnostik. Speciell fördjupning sker kring cancer, infektion, inflammatoriska sjukdomar, kardiovaskulära sjukdomar och nervsystemets sjukdomar. Inflammation tas även upp som en återkommande aspekt vid samtliga dessa sjukdomstillstånd. Vaccination som behandling och som redskap i experimentella metoder diskuteras. Cellbiologiska processer såsom cell-cellinteraktioner, intracellulär signalering och celldöd behandlas. Tekniker använda inom avancerad translationell forskning, såsom relevanta cell- och molekylärbiologiska tekniker, biobanker och –omicsmetodik gås igenom.
Kursen är indelad i följande moment:
Momentet integrerar presentationsteknik, skriftlig redovisning samt djupgående diskussioner i en mindre grupp.
Arbetsformer
Kursen är på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på ett lärande som en aktiv forskande process. Undervisningen innefattar gruppundervisning, expertföreläsningar samt demonstrationer/laborationer. Studier av vetenskapliga arbeten inför Journal Clubs. Fördjupningsstudier sker också i grupp med tonvikt på eget arbete och litteraturstudier. Konstruktiv kritik mellan kurskamrater (peer feedback).
Examination
Inflammation, infektion och kardiovaskulära sjukdomar (7 hp). Examinationen består av skriftlig tentamen. Betygsätts U/G/VG.
Neurologiska och psykiatriska sjukdomar, cancer (7 hp). Examinationen består av skriftlig tentamen. Betygsätts U/G/VG.
Gruppseminarier (2 hp). Examinationen består av aktivt deltagande i seminarierna, work shop eller demonstrationer. Betygssätts med U/G.
Journal club (2 hp). Examinationen består av muntlig eller skriftlig analys av vetenskapliga publikationer. Betygssätts U/G.
Laborationer (4 hp). Examinationen består av aktivt deltagande i laborationer och dess redovisning. Betygssätts med U/G.
Betyg på hel kurs blir en sammanvägning av betygen på momenten Inflammation, infektion och kardiovaskulära sjukdomar, och Neurologiska och psykiatriska sjukdomar, cancer. För att få godkänt på kursen krävs godkänt på alla moment.
Obligatoriskt deltagande
Introduktion till kursen, seminarier, grupparbeten och demonstrationer/laborationer, liksom redovisningar och föreläsningar knutna till dessa moment är obligatoriska. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens resultat för respektive moment i LADOK.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
Studenten förväntas ha kunskaper som motsvarar använd litteratur på Karolinska Institutets kandidatprogram i biomedicin. Andra böcker med liknande information som i litteraturen listad nedan kan användas. Specifikt studiematerial kommer att lämnas ut under kurser och utgör bas för examinationsfrågorna. Studenten kommer också ta fram webbaserad information.
3. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2009 - 816 s. ISBN:978-0-7817-6852-8 LIBRIS-ID:10702457 Sök i biblioteket
6. ed. : Philadelphia : Mosby/Elsevier, cop. 2009 - x, 947 s. ISBN:0-323-05470-6 LIBRIS-ID:11179944 Sök i biblioteket
4th ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer, cop. 2008 - 857 s. + (52 s.) ISBN:978-0-87893-697-7 LIBRIS-ID:10531974 Sök i biblioteket
New York ;a London : Taylor & Francis, cop. 2007 - xix, 796, 4, 20, 24 s. ISBN:0-8153-4076-1 LIBRIS-ID:10202722 Sök i biblioteket
11. ed. : Boston : McGraw-Hill Education, c2008 - xxviii, 770 p. ISBN:978-0-07-128366-3 LIBRIS-ID:10637341 Sök i biblioteket
3rd ed. : Saunders, 2009 ISBN:978-1-4160-4688-2 Sök i biblioteket