Kursplan för

Junior Research Project, 9 hp

Junior Research Project, 9 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT14 , VT16 , VT20
Kurskod
4BI088
Kursens benämning
Junior Research Project
Hp
9 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik
Beslutande organ
Programnämnd 7
Datum för fastställande
2011-12-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom biomedicin, bioteknik, cell- och molekylärbiologi, medicin eller motsvarande.

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna möjlighet att under handledning arbeta med ett forskningsinriktat projekt inom det biomedicinska fältet för att därmed öka sitt experimentella kunnande samt sitt vetenskapliga förhållningssätt. Kunskaper och förståelse • Studenten ska kunna tillämpa experimentella metoder för att lösa en föregiven vetenskaplig frågeställning. • Studenten ska kunna insamla data för sammanställning och statistisk behandling. • Studenten ska kunna tillägna sig vetenskaplig litteratur inom projektets område. Färdigheter och förmåga • Studenten ska visa självständighet, kritiskt och kreativt tänkande. • Studenten ska kunna skickligt behärska en experimentell metod inom biomedicin. Värderingsförmåga och förhållningssätt • Studenten ska kunna inse värdet i korrekt tidsplanering, kollegialt samarbete och koppling mellan teoretiskt och praktiskt kunnande. • Studenten ska på ett betryggande sätt och med god ordning hantera värdefullt vetenskapligt material. • Studenten skall genomföra projektarbetet på ett forskningsetiskt korrekt sätt.

Innehåll

Individuellt arbete med tyngdpunkt på experimentellt laboratoriearbete och med vissa litteraturstudier. En individuell studieplan upprättas av handledare och student tillsammans inför kursen, vilket även tjänar som projektbeskrivning och med betoning på metoder. Projekt kan utföras vid annat universitet än Karolinska Institutet.

Arbetsformer

Individuellt laboratoriearbete under handledning.

Examination

Skriftlig sammanfattning av arbetet och kort muntlig presentation inför övriga studenter, examinerande lärare och examinator. Betyget baseras på det laborativa och praktiska genomförandet samt slutpresentationerna och sätts av examinerande lärare och examinator efter samråd med handledare. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra provtillfällen rekommenderas denna att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs efter genomgången kurs. Undervisningsspråket är engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Vetenskaplig litteratur av relevans för arbetet, individuellt vald av handledare.

Scientific litterature of relevance for the work, chosen by the supervisor.