Kursplan för

Marknadsanalys, 7,5 hp

Market Analysis, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT15 , VT16 , VT17 , VT18 , VT19
Kurskod
4BP029
Kursens benämning
Marknadsanalys
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Bioentreprenörskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 7
Datum för fastställande
2013-11-20
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2021-10-20
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål


Kursen syftar till att göra det möjligt för studenterna att bedriva marknadsanalys och skapa marknadsstrategier inom life science.

Avseende kunskaper och förståelse:

  • Beskriva terminologi och centrala principer inom marknadsanalys och marknadsföring
  • Känna igen och jämföra internationella skillnader i marknadsmiljöer

Avseende färdigheter och förmåga:

  • Hämta, analysera och kommunicera information om t.ex. marknadens behov, marknadsutveckling och marknadsegenskaper
  • Jämföra och analysera olika marknadsföringsstrategier

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • Reflektera över etiska dilemman inom marknadsanalys och marknadsföring

 

Innehåll

Kursen består av en självständig uppgift och en grupp-uppgift som täcker olika aspekter av marknadsanalys och marknadsföring inom bioentreprenörskap.
 

Arbetsformer

Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktivt studentdeltagande. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, work shops och case-studier.
 

Examination

Examinationen består av:

  • En gruppuppgift (Underkänd/Godkänd)
  • En individuell uppgift  (Underkänd/Godkänd/Väl godkänd)
  • En skriftlig tentamen  (Underkänd/Godkänd/Väl godkänd) 

För att bli godkänd på hel kurs krävs att alla examinationsuppgifterna får minst "godkänd" betyg. För att få betyget "väl godkänd" på hela kursen, krävs betyget "godkänd" på den skriftliga rapporten samt betyget "väl godkänd" på den individuell uppgiften och tentamen. Inlämning av grupp- och/eller individuell uppgift efter deadline resulterar i att studenten missar chansen till betyget "väl godkänd". 

Obligatoriskt deltagande
Deltagande på seminarier, work shops och presentationer är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.
 
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra examinationstillfällen rekommenderas denne att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle. I samband med denna kurs får studenten delta vid ytterligare två examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle eller någon ny kursplats på kursen. 

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kursledaren kommer att tillhandahålla obligatorisk litteratur i form av vetenskapliga artiklar, industrirapporter och case-studier.

Aaker, David A. Strategic market management

Rekommenderad litteratur

Wood, Marian Burk Essential guide to marketing planning Marian Burk Wood's essential guide to marketing planning