Marknadsanalys, 7,5 hp
Market Analysis, 7,5 credits- Kurskod
- 4BP029
- Kursens benämning
- Marknadsanalys
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Bioentreprenörskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 7
- Datum för fastställande
- 2013-11-20
- Reviderad av
- Programnämnd 7
- Senast reviderad
- 2015-11-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens övergripande mål är att studenterna ska förstå marknadsanalys och marknadsföring samt kunna applicera detta på de specifika förhållanden som råder inom life science-industrin.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva centrala principer och metoder i marknadsanalys,
- beskriva centrala principer och metoder inom marknadsföring,
- genomföra en marknadsanalys för en produkt inom Life Science,
- utforma en marknadsplan för en produkt inom Life Science.
Innehåll
Kursen behandlar marknadsanalys och marknadsföring inom life science-området. Nyckelbegrepp och teman för kursen är:
- Marknadsbedömning - marknadens storlek och tillväxt, intressentanalys, kundbehov
- Primär och sekundär data från marknadsundersökningar samt intervjumetodik
- Marknadssegmentering, inriktning och positionering
- Planering av marknadsföring - marknadens mål och strategier
- Försäljningsstrategier - distributionskanaler, ersättningssystem
- Varumärkesstrategi
- Hälsoekonomi
- Etik inom marknadsföring
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, work shops, case-studier, ett projekt i grupp samt en individuell uppgift. Gästföreläsare från industrin kommer att ge sin syn på marknadsanalyser och marknadsföring.
Examination
Examinationen består av:
- En skriftlig rapport från samt en muntlig presentation av ett grupparbete (U/G)
- En skriftlig rapport från en individuell uppgift (U/G /VG)
- En skriftlig tentamen (U/G/VG)
För att bli godkänd på hel kurs krävs att alla examinationsuppgifterna får minst godkänt betyg. För att få betyget "väl godkänd" på hela kursen, krävs betyget "godkänd" på den skriftliga rapporten och presentationen från grupparbetet samt betyget "väl godkänd" på den individuell uppgiften och tentamen.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande på seminarier, work shops och presentationer är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kursledaren kommer att tillhandahålla obligatorisk litteratur i form av vetenskapliga artiklar, industrirapporter och case-studier.
Second edition : Cambridge : Cambridge University Press, 2015. - xiii, 839 p. ISBN:9781107087354 (hardback) LIBRIS-ID:18269103 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
3rd edition. : - xxiii, 299 pages ISBN:9780273773634 (pbk.) LIBRIS-ID:14832622 Sök i biblioteket
16. ed. : Essex : Pearson, 2015 - 731 s. ISBN:9781292092485 LIBRIS-ID:17756985 Sök i biblioteket