Kursplan för

Folkhälsovetenskap - begrepp och teorier, 7,5 hp

Public Health Sciences - Concepts and Theories, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , HT20 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
4FH081
Kursens benämning
Folkhälsovetenskap - begrepp och teorier
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2018-10-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden PHS
Senast reviderad
2019-03-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget Godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  • Förklara grundläggande begrepp från vetenskapsteori relevanta för folkhälsovetenskapen.
  • Diskutera viktiga koncept och kontrastera teorier som används inom folkhälsovetenskapligt arbete och forskning.
  • Analysera och presentera (skriftligt och muntligt) befolkningens hälsotillstånd över tid från ett globalt perspektiv och reflektera över vikten av olika sociala bestämningsfaktorer för hälsa och sjuklighet.
  • Relatera etiska principer till folkhälsovetenskapligt arbete och forskning.

Innehåll

Under kursen kommer de grundläggande koncept, principer och metoderna inom folkhälsovetenskapligt arbete och forskning att introduceras i förhållande till två huvudområden:
1. Grunderna i folkhälsovetenskap, folkhälsovetenskapliga begrepp och metoder, de största folkhälsoproblemen och hälsans sociala bestämningsfaktorer.
2. Folkhälsovetenskapligt perspektiv på vetenskapsteori och etik.

De ämnen som kommer att introduceras inom dessa två delområden inkluderar:

  • Grundläggande begrepp och metoder inom folkhälsovetenskap.
  • Användning av teori i folkhälsovetenskaplig forskning.
  • Introduktion till grundläggande hälsomått.
  • Introduktion till de sociala determinanterna för hälsa och sjuklighet
  • Introduktion till grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och etiska problemställningar relevanta för folkhälsovetenskapligt arbete och forskning.
  • Generiska vetenskapliga och akademiska kompetenser.

Arbetsformer

Undervisningsmetoderna kommer att omfatta föreläsningar inom de ovan nämnda domäner, seminarier, praktiska övningar och peer-learning. Seminarierna syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter inom det folkhälsovetenskapliga området samt utveckla ett kritiskt tänkande. Kursen innehåller flera typer av interaktiva studentdrivna aktiviteter; t.ex. grupparbete och studentpresentationer.

Examination

Examination av kursen består dels av en individuell examination, dels av en gruppuppgift, som skall skickas in skriftligt samt presenteras och diskuteras muntligt i klassen. Alla studenter är skyldiga att bidra i lika mån till gruppuppgiften samt delta i peer-review. 

Den individuella, skriftliga slutexaminationen betygssätts med godkänd, väl godkänd eller underkänd, medan den obligatoriska gruppuppgiften betygssätts med godkänd eller underkänd. För att få betyget G på kursen krävs G på både gruppuppgiften och den skriftliga slutexaminationen. För att få betyget VG på kursen krävs VG på den skriftliga slutexaminationen och G på gruppuppgiften.

Obligatoriskt deltagande
Peer-review, studentpresentationer, gruppuppgift samt den skriftliga slutexaminationen är obligatoriska moment. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska moment kan kompenseras. Innan studenten har deltagit i alla obligatoriska moment eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK. Frånvaro från ett obligatorisk moment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfällen. Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i  ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.


Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examinationen kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

Obligatorisk litteratur

De flesta läroböcker är tillgängliga som e-böcker via KI bibliotekets hemsida. Den enda boken som inte är tillgänglig som e-bok är "Research methods in public health" av Koch & Vallgårda och det rekommenderas att skaffa denna bok innan kursen börjar.

Sim, Fiona.; McKee, Martin. Issues in public health
Koch, Lene.; Vallgårda, Signild Research methods in public health
Graham, Hilary. Unequal Lives [electronic resource] : Health and Socioeconomic Inequalities
Coughlin, Steven S. Case Studies in Public Health Ethics [electronic resource].
Johansson I, Lynöe N Medicine and philosophy. A Twenty-First Century Introduction
Rosenberg, Alexander Philosophy of science [electronic resource] : a contemporary introduction
Övrig obligatorisk litteratur, såsom vetenskapliga artiklar, kommer att vara tillgänglig på lärplattformen under kursens gång tillsammans med eventuell fördjupningslitteratur.
Extra material kommer att tillkännages under kursens gång.