Kursplan för

Introduktion till planering och utveckling av program, 5 hp

Introduction to Planning and Program Development, 5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , VT22 , VT23 , VT25
Kurskod
4FH098
Kursens benämning
Introduktion till planering och utveckling av program
Hp
5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutet för miljömedicin
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2019-10-14
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2019-11-29
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att ge studenterna kunskap och förståelse för systematisk utveckling av teoribaserade hälsofrämjande program. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap och förståelse för hälsofrämjande och evidensbaserad folkhälsa
  • diskutera det systematiska tillvägagångssättet för hälsofrämjande programutveckling
  • visa kunskap och förståelse för hur man främjar hälsa och hälsobeteenden på olika nivåer
  • kritiskt analysera och motivera de beslut som fattas under den systematiska utvecklingen av programteorin

Innehåll

Eftersom kursen syftar till att ge mastersstudenter kunskaper och färdigheter som är nödvändiga för systematisk utveckling av teoribaserade hälsofrämjande program fokuseras innehållet på kursen kring följande teman:

  • vikten av att systematiskt planera utvecklingen av teoribaserade hälsofrämjande program
  • de centrala principerna för att systematiskt planera utvecklingen av teoribaserade hälsofrämjande program
  • analysera hälsoproblem och utveckla problemteori
  • definiera interventionsresultat och utveckla en programteori
  • val av teoretiska förändringsmetoder
  • att översätta de teoretiska tillvägagångssätten i programkomponenter
  • utveckla interventionsplaner och identifiera hinder för genomförande

Arbetsformer

Kursen bygger på föreläsningar i kombination med grupparbeten för att främja en reflekterande, analytisk och kritisk inställning till systematisk utveckling av hälsofrämjande program. Föreläsningarna ger studenterna kunskap om hur man systematiskt utvecklar hälsofrämjande program. Grupparbetet ger studenterna möjlighet att närmare utforska föreläsningarnas innehåll och tillämpa de kunskaper som erhållits. Alla lärare i kursen är aktiva forskare inom intervention och implementeringsforskning. Studenter förväntas tillämpa självstyrt inlärande i kombination med kontakttid. Självstyrt inlärande kan innefatta läsning, tillgång till kompletterande material, kritiska analyser och uppdrag.

Examination

Kursen innehåller en individuell uppgift som ska beskriva stegen i den planerade och systematiska utvecklingen av en intervention. Uppgiften ska lämnas in skriftligen. Uppgiften kommer betygsättas som godkänd, väl godkänd eller underkänd.

Obligatoriskt deltagande
Kursen innehåller ett antal obligatoriska seminarier och föreläsningar, som kommer att markeras i schemat.
Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten har deltagit i alla obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur och övriga läromedel

Extra material kommer att meddelas under kursen

Evidence-based public health Brownson, Ross C.; Baker, Elizabeth A.; Deshpande, Anjali D.; Gillespie, Kathleen N.
Glanz, Karen; Rimer, Barbara K; Viswanath, K. Health Behavior : theory, research, and practice Glanz, Karen; Rimer, Barbara K.; Viswanath, K.
Developing and evaluating complex interventions