Introduktion till planering och utveckling av program, 5 hp
Introduction to Planning and Program Development, 5 credits- Kurskod
- 4FH098
- Kursens benämning
- Introduktion till planering och utveckling av program
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutet för miljömedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden PHS
- Datum för fastställande
- 2019-10-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2022-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att ge studenterna kunskap och förståelse för systematisk utveckling av teoribaserade hälsofrämjande program. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse för hälsofrämjande och evidensbaserad folkhälsa
- diskutera det systematiska tillvägagångssättet för hälsofrämjande programutveckling
- visa kunskap och förståelse för hur man främjar hälsa och hälsobeteenden på olika nivåer
- kritiskt analysera och motivera de beslut som fattas under den systematiska utvecklingen av programteorin
Innehåll
Eftersom kursen syftar till att ge mastersstudenter kunskaper och färdigheter som är nödvändiga för systematisk utveckling av teoribaserade hälsofrämjande program fokuseras innehållet på kursen kring följande teman:
- vikten av att systematiskt planera utvecklingen av teoribaserade hälsofrämjande program
- de centrala principerna för att systematiskt planera utvecklingen av teoribaserade hälsofrämjande program
- analysera hälsoproblem och utveckla problemteori
- definiera interventionsresultat och utveckla en programteori
- val av teoretiska förändringsmetoder
- att översätta de teoretiska tillvägagångssätten i programkomponenter
- utveckla interventionsplaner och identifiera hinder för genomförande
Arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar i kombination med uppgifter för att främja en reflekterande, analytisk och kritisk inställning till systematisk utveckling av hälsofrämjande program. Föreläsningarna ger studenterna kunskap om hur man systematiskt utvecklar hälsofrämjande program. Uppgifter ger studenterna möjlighet att närmare utforska föreläsningarnas innehåll och tillämpa de kunskaper som erhållits. Alla lärare i kursen är aktiva forskare inom interventionsforskning. Studenter förväntas tillämpa självstyrt lärande i kombination med kontakttid. Självstyrt lärande kan innefatta läsning, tillgång till kompletterande material, kritiska analyser och uppdrag.
Examination
Kursen innehåller en individuell hemtentamen som innebär att de kunskaper som erhållits under kursen tillämpas inom området planering och systematisk utvecklingen av en hälsofrämjande intervention. Hemtentamen ska lämnas in skriftligen. Hemtentamen kommer betygsättas som godkänd, väl godkänd eller underkänd. Om en student blir underkänd på hela tentamen ska studenten göra en helt ny omtenta. Om en student blir underkänd på en del av tentamen kan studenten komplettera med omtentamen för de underkända delarna. En tentamen som är kompletterad kan inte få betyget väl godkänd.
Obligatoriskt deltagande
Kursen innehåller ett antal obligatoriska föreläsningar och gruppuppgifter, som kommer att markeras i schemat. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Extra material kommer att meddelas under kursen
Third edition : New York, NY : Oxford University Press, [2017] - xvii, 343 pages ISBN:9780190620936 LIBRIS-ID:20912442 Sök i biblioteket
5 ed. : New York, NY : John Wiley & Sons, 2015 - Online-Ressource. ISBN:978-1-118-62900-0 LIBRIS-ID:21086136 URL: Länk Sök i biblioteket
BMJ, 2022 URL: https://www.bmj.com/content/bmj/374/bmj.n2061.full.pdf