Kursplan för

Hälso- och sjukvårdsledning, 10 hp

Health and Medical Care Management, 10 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT23
Kurskod
4HM007
Kursens benämning
Hälso- och sjukvårdsledning
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medical Management 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2017-10-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2022-10-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2023

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyg godkänt).

Mål

Syfte

Med hälso- och sjukvårdsledning på medicinsk grund (medical management) avses att beslut om åtgärder, resursutnyttjande och arbetssätt och -organisation inom hälso-och sjukvård fattas baserat på kunskap om hur hälsovinster bäst kan uppnås. Centralt är då att tillämpa evidensbaserade undersöknings- och behandlingsstrategier och organisera genomförandet så att rätt åtgärder genomförda av medarbetare med rätt kompetens sätts in vid rätt tid i patientsäker process där icke-värdeskapande steg och dröjsmål elimineras.

Kursens syfte är att introducera studenterna till hur hälso- och sjukvårdens organisation kan utvecklas för att möjliggöra ledning på medicinsk grund. Som ett ramverk för hälso- och sjukvårdens ledningsfunktioner används WHOs byggstenar för hälsosystem (tjänsteproduktion, personaladministration, information och kommunikation, medicinska produkter, finansiering samt styrning och ledning).

Studenterna får under kursen en introduktion i och möjligheten att tillämpa metoder för förbättringsarbete i hälso- och sjukvården och forskning inom medical management.


Mål
Efter fullbordande av kursen ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva utifrån Richard Bohmers modell för den medicinska kunskapens kontinuum från experimentell till etablerad hur evidensbaserad medicinsk praktik organiseras som en sekventiell och evidensgenererande medicinsk praktik som en iterativ vårdprocess;

 - beskriva och analysera praktikfall med avseende på optimal organisation och ledningsmodell för att uppnå bästa hälsoeffekter 
 - beskriva hälso- och sjukvårdens ledningsfunktioner enligt WHOs byggstenar för hälsosystem genom analys av konkreta utmaningar för hälso- och sjukvården
- förklara och tillämpa relevanta metoder för förändringsarbete och forskning inom management, ledning och ledarskap.

Färdighet och förmåga

- analysera ledningsmodeller för hälso- och sjukvårdsorganisationer
- initiera, leda och stödja förändringsarbete, inklusive planering, användning av lämpliga forsknings- och projektmetoder, tydlig presentation och diskussion av slutsatser;
- använda och förklara kvalitativa forskningsmetoder för studier inom management, ledarskap och förändringsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera analyser av organisationer till relevanta vetenskapliga, samhälleliga, jämlikhetsaspekter, samt att uppvisa medvetenhet om etiska aspekter vid forskning och förbättringsarbete

Innehåll

Kursen organiseras som ett forskningsprojekt kring en aktuell utmaning inom hälso- och sjukvården och hur den bäst hanteras genom medicinsk ledning. Grupper av studenter genomför delprojekt som fokuserar på byggstenarna i WHOs ramverk för hälsosystem. Genom projekten får studenterna tillämpa den teori- och metodkunskap som ingår i kursens syllabus.

Koncept, teorier och metoder presenteras i inspelade föreläsningar och referensmaterial tillgängliga på Canvas.

De introducerade ämnena kommer att omfatta:

  • WHOs byggstenar för hälsosystem
  • Bohmers modell för sjukvårdsorganisation baserad på den medicinska kunskapens natur
  • Principerna för medical management
  • Analys av affärsmodeller
  • Change management och ledarskap
  • Projektledning
  • Kvalitetsförbättring
  • Presentationsteknik
  • Managementforskning
  • Kvalitativa forskningsmetoder

Arbetsformer

Kursen innehåller en blandning av interaktiva föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter. Interaktivt e-lärande kommer att användas. Större delen av kursen kommer att ägnas fullgörande av individuella uppgifter och grupparbeten. Studenterna kommer att  skriva reflekterande dagböcker och kommentera särskilda ämnen som introduceras under kursen. Lärandet kommer att baseras på studenternas individuella erfarenheter och förmågor, kombinerat med reflektioner angående hur teorier och modeller kan användas för speciella uppgifter i relation till lärandemålen. Studenterna kommer att använda tillägnad ny kunskap vid genomförande av grupprojekt i hälso- och sjukvård.

Examination

- Individuell skriftlig uppgift.
- Individuellt bidrag till skriftlig rapport och muntlig presentation av grupparbeten.
- Individuellt bidrag till andra obligatoriska kursmoment.

Kriterier för betyget Väl godkänd (VG) är VG på den individuella skriftliga uppgiften samt VG på minst en av de övriga uppgifterna och lägst Godkänd (G) på samtliga övriga uppgifter. Det exakta innehållet i gruppuppgifterna definieras inför varje kurstillfälle.  

Obligatorisk närvaro
Deltagande i seminarier och grupparbeten och i vissa angivna lektioner är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur / Recommended literature

Bohmer, Richard M. J. Designing care : aligning the nature and management of health care
Green, Judith; Thorogood, Nicki Qualitative methods for health research
Walshe, Kieran.; Smith, Judith. Healthcare management