Kursplan för

Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap, 15 hp

Degree project in Clinical medical science, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2010.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT10 , VT11 , VT16
Kurskod
4KL017
Kursens benämning
Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för klinisk medicinsk vetenskap
Datum för fastställande
2009-12-28
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Antagen till masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap. Genomfört den första allmänvetenskaplig kursen, 15hp med godkänt resultat, samt valbar generell och/eller specifik kurs om 15 hp med godkänt resultat alternativt motsvarande kompetens inom klinisk medicinsk vetenskap

Mål

Kursens mål är att studenten skall ha fördjupat sina kunskaper och sin förmåga inom vetenskapsområdet klinisk medicinsk vetenskap genom att under handledning genomföra och redovisa ett självständigt vetenskapligt arbete i form av ett teoretiskt arbete, en mindre empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie med relevans för vetenskapsområdet. Kunskap och förståelse Studenten skall efter genomgången kurs kunna: -visa kunskap om vetenskapsområdet inbegripet såväl överblick inom området som specifik kunskap för valt fördjupningsområde -visa fördjupad kunskap i vetenskaplig metodik med relevans för det egna examensarbetet Färdighet och förmåga Studenten skall efter genomgången kurs kunna: -under handledning, planera, genomföra och presentera ett examensarbete utifrån givna tidsramar -visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet -tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer -identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för vetenskapsområdet -välja, diskutera och argumentera för val av forskningsdesign och metod Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten skall efter genomgången kurs kunna: -visa kunskap och förståelse för innebörden i forskningsetiska principer och riktlinjer -diskutera och argumentera för det egna arbetets vetenskapliga och kliniska relevans i relation till egna och andra professioner

Innehåll

Kursens innehåll -identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga -insamling, analys och sammanställning av data -forskningsetiska överväganden -författande av självständigt vetenskapligt arbete -presentation och försvar av examensarbete -opposition på annan students examensarbete

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, enskilt och i grupp, planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete i form av ett teoretiskt arbete, en mindre empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning enskilt och i grupp förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig.

Examination

Examination utgörs av presentation och argumentation (respondentskap) av ett självständigt författad examensarbete med relevans för vetenskapsområdet samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examensarbetet, respondentskap samt opponentskap skall omfatta samtliga lärandemål i kursen. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap. Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras Väl godkänt betyg på opponetskap, respondetskap och på den skriftliga rapporten. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterliggare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.

American Psychological Association Publication manual of the American Psychological Association
Skrivregler för svenska och engelska från TNC

Rekommenderad litteratur

Nedanstående litteratur är rekommenderad.
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.

Forskningsetik

Day, Robert A.; Gastel, Barbara How to write and publish a scientific paper
Ethics in qualitative research Mauthner, Melanie
Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo Good research practice - what is it? : views, guidelines and examples

Design

Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L Designing and conducting mixed methods research
Hulley, Stephen B. Designing clinical research
Maxwell, Joseph A. Qualitative research design : an interactive approach
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice

Kvantitativ metod

Altman, Douglas G.; Gardner, M. J. q (Martin John) Statistics with confidence [Elektronisk resurs] b confidence intervals and statistical guidelines.
Cohen, Jacob Statistical power analysis for the behavioral sciences
Handbook of health research methods : investigation, measurement and analysis Bowling, Ann; Ebrahim, Shah
Howell, David C. Fundamental statistics for the behavioral sciences
Nunnally, Jum C.; Bernstein, Ira H. Psychometric theory
Pett, Marjorie A. Nonparametric statistics for health care research : statistics for small samples and unusual distributions
Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R. Health measurement scales : a practical guide to their development and use
Vittinghoff, Eric Regression methods in biostatistics : linear, logistic, survival, and repeated measures models

Kvalitativ metod

Dahlberg, Karin Reflective Lifeworld Research
Interpretive phenomenology : embodiment, caring and ethics in health and illness Benner, Patricia E.
Krippendorff, Klaus Content analysis : an introduction to its methodology
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend Den kvalitativa forskningsintervjun
Morse, Janice M; Field, Peggy-Anne; Field, Peggy-Anne. t Nursing research Qualitative research methods for health professionals
Phenomenology and psychological research Aanstoos, Christopher; Giorgi, Amedeo
Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M. Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory
Writing in the dark : phenomenological studies in interpretive inquiry Van Manen, Max.

Skrivprocessen

Day, Robert A.; Gastel, Barbara How to write and publish a scientific paper

Litteraturstudier

Cooper, Harris M Synthesizing research : a guide for literature reviews
Higgins, JPT; Green, S editors Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions 4.2.6 : [updated September 2006]. In: The Cochrane Library
Users' guides to the medical literature : a manual for evidence-based clinical practice Guyatt, Gordon; Rennie, Drummond