Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap, 15 hp
Degree project in Clinical medical science, 15 credits- Kurskod
- 4KL017
- Kursens benämning
- Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Klinisk medicinsk vetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden för klinisk medicinsk vetenskap
- Datum för fastställande
- 2009-12-28
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2013-02-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2011
Särskild behörighet
Antagen till masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap. Genomfört den första allmänvetenskaplig kursen, 15hp med godkänt resultat, samt valbar generell och/eller specifik kurs om 15 hp med godkänt resultat alternativt motsvarande kompetens inom klinisk medicinsk vetenskap.
Mål
Kursens mål är att studenten skall ha fördjupat sina kunskaper och sin förmåga inom vetenskapsområdet klinisk medicinsk vetenskap genom att genomföra och redovisa ett självständigt vetenskapligt arbete i form av ett teoretiskt arbete, en mindre empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie med relevans för vetenskapsområdet.
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-visa kunskap om vetenskapsområdet inbegripet såväl överblick inom området som specifik kunskap för valt fördjupningsområde,
-visa fördjupad kunskap i vetenskaplig metodik med relevans för det egna examensarbetet.
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-självständigt planera, genomföra och presentera ett examensarbete utifrån givna tidsramar,
-visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet,
-tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer,
-identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för vetenskapsområdet och för samhället,
-välja, diskutera och argumentera för val av forskningsdesign och metod.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-visa kunskap och förståelse för innebörden i forskningsetiska principer och riktlinjer,
-diskutera och argumentera för det egna arbetets vetenskapliga och kliniska relevans i relation till egna och andra professioner.
Innehåll
Kursens innehåll
-identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
-insamling, analys och sammanställning av data
-forskningsetiska överväganden
-författande av självständigt vetenskapligt arbete
-presentation och försvar av examensarbete
-opposition på annan students examensarbete
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Kursens arbetsformer utgörs av att planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete i form av ett teoretiskt arbete, en mindre empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig.
Examination
Examination utgörs av presentation och argumentation (respondentskap) av ett självständigt författad examensarbete med relevans för vetenskapsområdet samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examensarbetet, respondentskap samt opponentskap skall omfatta samtliga lärandemål i kursen. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För att få betyget Godkänd på kursen fodras Godkänt betyg på den skriftliga rapporten, respondentskap samt opponentskap. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras dessutom Väl godkänt betyg på den skriftliga rapporten samt på respondentskapet.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.
Solna : Terminologicentrum (TNC), 2001 - 236 s. ISBN:91-7196-100-3 LIBRIS-ID:8372003 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, nedanstående litteratur är förslag på detta.
Forskningsetik
6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN:0-521-67167-1 (hft.) LIBRIS-ID:10148844 Sök i biblioteket
London ; a Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd, 2002 - x, 172 s. ISBN:0-7619-7309-5 (hft.) LIBRIS-ID:8954442 Sök i biblioteket
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2006 - 89 s. ISBN:91-7307-086-6 LIBRIS-ID:10161165 URL: http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%201.2006.pdf Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteraur handlar om DESIGN
Thousand Oaks, Calif. ; a London : SAGE, cop. 2007 - xviii, 275 p. ISBN:9781412927918 (hbk.) LIBRIS-ID:10467450 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0610/2006008436.html Sök i biblioteket
3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN:9780781782104 LIBRIS-ID:10535344 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN:0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID:9527020 Sök i biblioteket
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2008 - xviii, 796 s. ISBN:978-0-7817-9468-8 (alk. paper) LIBRIS-ID:10504332 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0711/2007006184.html Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteratur handlar om KVANTITATIVA ansatser och metoder
2nd ed. / b edited by Douglas G. Altman .. [et al.]. : [Great Britain] : BMJ Books, 2000. - xii, 240 p. LIBRIS-ID:9773694 URL: http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/uppsala/Doc?id=10033071 z Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet
2. ed. : Hillsdale : L. Erlbaum Associates, 1988 - xxi, 567 s. ISBN:0-8058-0283-5 LIBRIS-ID:8310412 Sök i biblioteket
Maidenhead : Open University Press, 2005 - x, 625 s. ISBN:978-0-335-21461-7 (hbk.) LIBRIS-ID:9951075 Sök i biblioteket
6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN:0495099007 (hbk.) LIBRIS-ID:10469533 Sök i biblioteket
3. ed. : New York : McGraw-Hill, cop. 1994 - xxiv, 752 s. ISBN:0-07-047849-X LIBRIS-ID:8273692 Sök i biblioteket
Thousand Oaks : Sage, cop. 1997 - 307 s. ISBN:0-8039-7038-2 LIBRIS-ID:5691752 Sök i biblioteket
3. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2003 - xii, 283 s. ISBN:0-19-852847-7 LIBRIS-ID:9079866 Sök i biblioteket
New York : Springer, cop. 2005 - xv, 340 p. ISBN:0-387-20275-7 (acid-free paper) LIBRIS-ID:9962279 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteratur berör KVALITATIVA ansatser och metoder
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2008 ISBN:91-44-04925-0 LIBRIS-ID:10616729 Sök i biblioteket
London : Sage, cop. 1994 - 372 s. ISBN:0-8039-5723-8 (hft.) LIBRIS-ID:5691132 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2004 - xxiii, 413 s. ISBN:0-7619-1544-3 (inb.) LIBRIS-ID:9415626 Sök i biblioteket
2:a : Lund : Studentlitteratur, 2009 LIBRIS-ID:9607320
2nd ed : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, c1995. - 254 s. ISBN:0-8039-7326-8 LIBRIS-ID:5691888 Sök i biblioteket
Pittsburgh, Pa. : Duquesne University Press, 1985 - x, 216 s. ISBN:0-8207-0174-2 LIBRIS-ID:5782272 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, cop. 1998 - xiii, 312 s. ISBN:0-8039-5939-7 (inb.) LIBRIS-ID:5691227 Sök i biblioteket
London, Ont. : Althouse, 2002 - 252 p. ISBN:0-920354-49-1 (pbk.) LIBRIS-ID:8424780 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteratur handlar om SKRIVPROCESSEN
6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN:0-521-67167-1 (hft.) LIBRIS-ID:10148844 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteratur handlar om olika former av LITTERATURSTUDIER
3. ed. : Thousand Oaks : SAGE, cop. 1998 - 201 s. ISBN:0-7619-1347-5 LIBRIS-ID:5601608 Sök i biblioteket
4 : Chichester, UK : John Wiley & Sons, Ltd., 2006
Chicago b American Medical Association, c cop. 2002 : American Medical Association, cop. 2002 - 706 s. ISBN:1-57947-174-9 LIBRIS-ID:8842951 Sök i biblioteket