Kursplan för

Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap, 15 hp

Degree project in Clinical medical science, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT10 , VT11 , VT16
Kurskod
4KL017
Kursens benämning
Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för klinisk medicinsk vetenskap
Datum för fastställande
2009-12-28
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2016-05-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Antagen till masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap. Genomfört den första allmänvetenskaplig kursen, 15hp med godkänt resultat, samt valbar generell och/eller specifik kurs om 15 hp med godkänt resultat alternativt motsvarande kompetens inom klinisk medicinsk vetenskap.

Mål

Kursens mål är att studenten skall ha fördjupat sina kunskaper och sin förmåga inom vetenskapsområdet klinisk medicinsk vetenskap genom att genomföra och redovisa ett självständigt vetenskapligt arbete i form av ett teoretiskt arbete, en mindre empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie med relevans för vetenskapsområdet.

Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-visa kunskap om vetenskapsområdet inbegripet såväl överblick inom området som specifik kunskap för valt fördjupningsområde,
-visa fördjupad kunskap i vetenskaplig metodik med relevans för det egna examensarbetet.

Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-självständigt planera, genomföra och presentera ett examensarbete utifrån givna tidsramar,
-visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet,
-tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer,
-identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för vetenskapsområdet och för samhället,
-välja, diskutera och argumentera för val av forskningsdesign och metod.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-visa kunskap och förståelse för innebörden i forskningsetiska principer och riktlinjer,
-diskutera och argumentera för det egna arbetets vetenskapliga och kliniska relevans i relation till egna och andra professioner.

Innehåll

Kursens innehåll
-identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
-insamling, analys och sammanställning av data
-forskningsetiska överväganden
-författande av självständigt vetenskapligt arbete
-presentation och försvar av examensarbete
-opposition på annan students examensarbete

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Kursens arbetsformer utgörs av att planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete i form av ett teoretiskt arbete, en mindre empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig.

Examination

Examination utgörs av presentation och argumentation (respondentskap) av ett självständigt författad examensarbete med relevans för vetenskapsområdet samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examensarbetet, respondentskap samt opponentskap skall omfatta samtliga lärandemål i kursen. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap.

Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För att få betyget Godkänd på kursen fodras Godkänt betyg på den skriftliga rapporten, respondentskap samt opponentskap. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras dessutom Väl godkänt betyg på den skriftliga rapporten samt på respondentskapet.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Kursen läggs ner och ges för sista gången VT16. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT17 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.

Skrivregler för svenska och engelska från TNC

Fördjupningslitteratur

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, nedanstående litteratur är förslag på detta.

Forskningsetik

Day, Robert A.; Gastel, Barbara How to write and publish a scientific paper
Ethics in qualitative research Mauthner, Melanie
Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo Good research practice - what is it? : views, guidelines and examples

Fördjupningslitteratur

Denna fördjupningslitteraur handlar om DESIGN

Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L Designing and conducting mixed methods research
Hulley, Stephen B. Designing clinical research
Maxwell, Joseph A. Qualitative research design : an interactive approach
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice

Fördjupningslitteratur

Denna fördjupningslitteratur handlar om KVANTITATIVA ansatser och metoder

Altman, Douglas G.; Gardner, M. J. q (Martin John) Statistics with confidence [Elektronisk resurs] b confidence intervals and statistical guidelines.
Cohen, Jacob Statistical power analysis for the behavioral sciences
Handbook of health research methods : investigation, measurement and analysis Bowling, Ann; Ebrahim, Shah
Howell, David C. Fundamental statistics for the behavioral sciences
Nunnally, Jum C.; Bernstein, Ira H. Psychometric theory
Pett, Marjorie A. Nonparametric statistics for health care research : statistics for small samples and unusual distributions
Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R. Health measurement scales : a practical guide to their development and use
Vittinghoff, Eric Regression methods in biostatistics : linear, logistic, survival, and repeated measures models

Fördjupningslitteratur

Denna fördjupningslitteratur berör KVALITATIVA ansatser och metoder

Dahlberg, Karin Reflective Lifeworld Research
Interpretive phenomenology : embodiment, caring and ethics in health and illness Benner, Patricia E.
Krippendorff, Klaus Content analysis : an introduction to its methodology
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend Den kvalitativa forskningsintervjun
Morse, Janice M; Field, Peggy-Anne; Field, Peggy-Anne. t Nursing research Qualitative research methods for health professionals
Phenomenology and psychological research Aanstoos, Christopher; Giorgi, Amedeo
Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M. Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory
Writing in the dark : phenomenological studies in interpretive inquiry Van Manen, Max.

Fördjupningslitteratur

Denna fördjupningslitteratur handlar om SKRIVPROCESSEN

Day, Robert A.; Gastel, Barbara How to write and publish a scientific paper

Fördjupningslitteratur

Denna fördjupningslitteratur handlar om olika former av LITTERATURSTUDIER

Cooper, Harris M Synthesizing research : a guide for literature reviews
Higgins, JPT; Green, S editors Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions 4.2.6 : [updated September 2006]. In: The Cochrane Library
Users' guides to the medical literature : a manual for evidence-based clinical practice Guyatt, Gordon; Rennie, Drummond