Att leda förändringsarbete och lärande, 7,5 hp
Leading Change and Learning, 7,5 credits- Kurskod
- 4ME005
- Kursens benämning
- Att leda förändringsarbete och lärande
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2010-06-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Genomgått kursen Design och bedömning av lärande eller motsvarande.
Mål
Syftet med kursen är att hjälpa deltagarna att utveckla den kompetens och förståelse som krävs för att kunna skapa en lärande organisation när man leder förändrings- och förbättringsarbete och lärande på sin arbetsplats. Kursen bygger vidare på föregående kurser i masterprogrammet genom att skapa möjlighet för deltagarna att tillämpa sina pedagogiska kompetenser i praktiken. Lärandemål Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna: 1. Tillämpa förbättringsteori i samband med vård- och utbildning. (C3, A4*) a) Exemplifiera hur förändring i systemet påverkar och påverkas av interaktioner på individ-, grupp-, organisations- och systemnivå. (C2) b) Tillämpa relevanta tekniker för att underlätta förbättring. (C3) c) Underlätta för andra att upptäcka vad som är meningsfullt i vad de gör och vad de kan göra. (C5, A3) 2. Beskriva sin egen ledarstil och utveckla dess effektivitet. (C3, A3) a) Skapa utrymme för reflektion för dig själv och andra. (A3) 3. Analysera hur politiska faktorer påverkar ledarskapet medf syfte att kunna navigera den politiska arenan. (C4) 4. Samarbeta för att skapa en lärande organisation baserat på ett vetenskapligt förhållningssätt. (C6, A3) * C och A avser de kognitiva (C) och affektiva (A) nivåerna i Blooms taxonomi. Taxonomin är ett klassificeringssystem för att kategorisera olika nivåer av abstraktion i lärandet. Taxonomin är hierarkisk, vilket innebär att när man siktar högre upp i taxonomin (högre siffra), inkluderas de föregående nivåerna. De kognitiva nivåerna är: minnas (1), förstå (2), tillämpa (3), analysera (4), värdera (5) och skapa(6). Nivåerna för de affektiva aspekterna är: Vilja ta emot (1), Vilja till respons (2), värdesätta (3), börja internalisera värderingar (4) och livsfilosofi (5). Se: Anderson, LW, Krathwohl, DR, Airasian, PW, and Bloom, BS (2001). En taxonomi för lärande, undervisning och bedömning: en översyn av Blooms taxonomi för utbildningsmål. New York: Longman.
Innehåll
Kursen bygger vidare på de kompetenser som deltagarna hittills har utvecklat under masterutbildningen, speciellt med fokus på scholarship of medical education, litteratursökning, reflektion och integration, kursdesign samt grupprocesser i interprofessionella miljöer. Upplägget bygger på att deltagaren kommer att tillämpa kompetenserna i ett sammanhang där man måste ta hänsyn till omgivningens krav och förväntningar och kontinuerligt anpassa sig till dessa. För att deltagaren på ett effektivt sätt ska kunna hantera och navigera i en miljö som kontinuerligt förändras kommer de pedagogiska kompetenserna att kompletteras med relevanta kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom "change management" och ledarskap. Kursen innehåller två huvudområden, individuell utveckling av ledarskapskompetens, samt förståelse och kompetens om lärande organisationer och hur dessa kan utvecklas. Dessa två områden kommer att studeras parallellt och i interaktion med varandra och vara inriktade på hur vi kan arbeta med utveckling inför en föränderlig framtid. Området individuell utveckling handlar om att förstå och analysera det egna ledarskapet i relation till aktuell ledarskapsteori och lärande. Kursdeltagarna kommer att kartlägga sin ledarstil med hjälp av olika verktyg varefter en kompetensutvecklingsplan kommer att skapas. Området kompetens om lärande organisationer bottnar i litteratur från både ledarskap och organisation/ management, samt organisation och systemfrågor inom högre utbildning. Här fördjupas förståelsen för centrala begrepp såsom kultur, förändring och förbättringsarbete. Fokus är på att anta ett strategiskt perspektiv på pedagogisk utveckling inom medicin- och vårdkontexter, liksom på utveckling och lärprocesser för lärare/ handledare och pedagogiska ledare.
Arbetsformer
Deltagarna kommer att arbeta i mindre grupper. Varje grupp utvecklar en webbaserad läraktivitet som består av ett antal moduler med syfte att stödja uppfyllandet av lärandemålen för den här kursen. Under första delen av kursen arbetar deltagarna med att skapa läraktiviteten, med stöd av kursledningen. Under andra delen av kursen kommer deltagarna att studera i enlighet med varandras läraktiviteter, samt utvärdera dessa med hjälp av action evaluation. Deltagarna kommer i samband med detta att fördjupa sig i metodologin kring action research. Parallellt med ovanstående kommer deltagarna att arbeta med sin egen kompetensutveckling i ledarskap och förbättringsarbete. Som stöd för båda delar av kursen kommer deltagarna att delges förslag på litteratur samt ett mindre antal uppgifter som hjälper till att utveckla specifika kompetenser.
Examination
Examinationen består av en gruppuppgift och en individuell uppgift, vilka syftar till att deltagarna ska uppvisa att de uppfyller lärandemålen. Gruppupgiften innebär att deltagarna skapar en kurs samt för ett teoretiskt förankrat resonemang kring kursens upplägg, utveckling och innehåll. Deltagarna ska också utvärdera varandras kurser. Den individuella uppgiften innebär att deltagarna kritiskt granskar det egna uppfyllandet av en individuellt anpassad plan för att utveckla ledarskapskompetens.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet. Undervisningsspråk: engelska
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Complete ed. : New York : Longman, c2001. - xxix, 352 p. ISBN:0-321-08405-5 (hardcover : Complete ed. : alk. paper) LIBRIS-ID:11778392 Sök i biblioteket
New York : McGraw-Hill, cop. 2009 - li, 441 s. ISBN:978-0-07-159208-6 (alk. paper) LIBRIS-ID:11318130 Sök i biblioteket
London : Random House Business, 2006. - 35 p. ISBN:1-905211-32-5 (pbk.) LIBRIS-ID:11565185 Sök i biblioteket
London : Simon & Schuster, 1999 - 358 s. ISBN:0-684-85839-8 (pbk) LIBRIS-ID:8294250 Sök i biblioteket
1. ed. : New York : HarperBusiness, cop. 1998 - xiii, 219 s. ISBN:0-88730-842-2 LIBRIS-ID:6254468 Sök i biblioteket
2. ed. : London : Random House Business Books, 1999 - xv, 207 s. ISBN:1-84413-146-7 LIBRIS-ID:9645374 Sök i biblioteket
Boston, Mass. : Harvard Business School Press ;a London :b McGraw-Hill [distributor], 2007. - xiv, 272 p. ISBN:978-1-4221-0250-3 (hbk.) LIBRIS-ID:10654324 Sök i biblioteket
Cambridge, Mass. ;a London : Belknap Press of Harvard Univ. Press, 1994 - 348 s. ISBN:0-674-51858-6 LIBRIS-ID:5116591 Sök i biblioteket
Los Angeles ;a London : SAGE, 2008 - x, 162 s. ISBN:1-4129-2845-1 (hbk.) LIBRIS-ID:10734881 Sök i biblioteket
Oxford : Blackwell science, 2000 ISBN:# ISBN:0-632-05739-4 ;CIP entry LIBRIS-ID:LIBRIS-ID:5089183 Sök i biblioteket
Boston, Mass. : Harvard Business School Press, cop. 2005 - 238 s. ISBN:1-59139-619-0 (inb.) LIBRIS-ID:9627193 Sök i biblioteket
Edinburgh : Canongate Books, 2009 ISBN:9781847677686 Sök i biblioteket
London : Routledge, 1998 LIBRIS-ID:LIBRIS-ID:11575442
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2005 - 151 s. ISBN:1--41291376-4 (pbk.) LIBRIS-ID:10134437 Sök i biblioteket