Examensarbete i hälsoinformatik, 30 hp
Degree Project in Health Informatics, 30 credits- Kurskod
- 5HI014
- Kursens benämning
- Examensarbete i hälsoinformatik
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinformatik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 5
- Datum för fastställande
- 2013-09-23
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LIME
- Senast reviderad
- 2017-10-25
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
Godkänd kurs i vetenskaplig forskningsmetodik på avancerad nivå.
Alla kurser från år 1 och minst 10 högskolepoäng från termin 3 på Masterprogrammet i
hälsoinformatik
Mål
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att, under handledning, självständigt planera och utföra ett forskningsinriktat projekt inom området hälsoinformatik.
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna:
- visa förståelse för om en frågeställning faller inom gränserna för hälsoinformatik, och om den är specifik och lämpligt avgränsad, och
- tillägna sig och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur till stöd för breddning och fördjupning av sina ämnes- och metodkunskaper inom hälsoinformatik.
- .
Färdigheter
Studenten skall kunna visa förmåga att:
- kritiskt och systematiskt kunna integrera kunskap förvärvad i programmets kurser,
- individuellt planera, utforma och genomföra ett forskningsprojekt inom givna tidsramar,
- kunna formulera vetenskapliga frågeställningar, motivera val av metod samt presentera och diskutera resultat, muntligt och skriftligt, på ett vetenskapligt sätt,
- kritiskt dra slutsatser och reflektera över innebörden av erhållna empiriska resultat och identifiera behov av ytterligare kunskap,
- kritiskt och objektivt bedöma andras vetenskapliga arbeten och kunna ge relevant muntlig och skritlig återkoppling, och
- reflektera över hur projektet inverkar på etiska och samhälleliga frågor.
Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling, och
- visa medvetenhet och förmåga att ta hänsyn till relevanta samhälleliga och etiska aspekter under hela forskningsprocessen samt vid möjlig användandet av forskningsresultaten.
Innehåll
Examensarbetet är ett enskilt projekt som behandlar ett relevant vetenskapligt problem i hälsoinformatik. Projektet dokumenteras i en vetenskaplig rapport – examensuppsatsen.
Arbetsformer
Självständigt, individuellt arbete under handledning och deltagande i seminarier. Inhämtning av vetenskaplig litteratur enligt handledarens rekommendation och egen bedömning.
Examination
Examinationen består av
- ett skriftligt examensarbete,
- muntlig presentation av eget arbete vid examinationsseminariet,
- muntlig opposition vid examinationsseminariet, och
- en skriftlig oppositionsrapport.
Examensarbetet bedöms med A-F.
Obligatoriskt deltagande
Studenten måste lämna in en projektplan samt en lägesrapport och aktivt delta i granskning och diskussion av andra studenters projektplaner och lägesrapporter samt i examinationsseminariet. Kursgivaren bedömer om och i så fall, hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten har deltagit i alla obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens instruktioner kommer studentens resultat för kursen inte registreras i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att
uppsöka studievägledaren.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan
ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras i enlighet med de riktlinjer som fastställts av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Adekvat individuell referenslitteratur utses i samråd med handledaren