Kursplan för

Examensarbete i hälsoinformatik, 30 hp

Degree Project in Health Informatics, 30 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT16 , VT18 , VT21
Kurskod
5HI014
Kursens benämning
Examensarbete i hälsoinformatik
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinformatik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2013-09-23
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2020-08-19
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, medicinsk teknik, data- och systemvetenskap, informatik eller motsvarande examen. Dessutom krävs Engelska B/ Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Godkänd kurs i vetenskaplig forskningsmetodik på avancerad nivå.

Alla kurser från år 1 och minst 10 högskolepoäng från termin 3 på Masterprogrammet i
hälsoinformatik

Mål

Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att, under handledning, självständigt planera och utföra ett forskningsinriktat projekt inom området hälsoinformatik.

Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna:

  • visa förståelse för om en frågeställning faller inom gränserna för hälsoinformatik, och om den är specifik och lämpligt avgränsad, och
  • tillägna sig och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur till stöd för breddning och fördjupning av sina ämnes- och metodkunskaper inom hälsoinformatik.

Färdigheter
Studenten skall kunna visa förmåga att:

  • kritiskt och systematiskt kunna integrera kunskap förvärvad i programmets kurser,
  • individuellt planera, utforma och genomföra ett forskningsprojekt inom givna tidsramar,
  • kunna formulera vetenskapliga frågeställningar, motivera val av metod samt presentera och diskutera resultat, muntligt och skriftligt, på ett vetenskapligt sätt,
  • kritiskt dra slutsatser och reflektera över innebörden av erhållna empiriska resultat och identifiera behov av ytterligare kunskap,
  • kritiskt och objektivt bedöma andras vetenskapliga arbeten och kunna ge relevant muntlig och skritlig återkoppling, och
  • reflektera över hur projektet inverkar på etiska och samhälleliga frågor.

Förhållningssätt
Studenten ska kunna:

  • ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling, och
  • visa medvetenhet och förmåga att ta hänsyn till relevanta samhälleliga och etiska aspekter under hela forskningsprocessen samt vid möjlig användandet av forskningsresultaten.

Innehåll

Examensarbetet är ett enskilt projekt som behandlar ett relevant vetenskapligt problem i hälsoinformatik. Projektet dokumenteras i en vetenskaplig rapport - examensuppsatsen.

Arbetsformer

Självständigt, individuellt arbete under handledning och deltagande i seminarier. Inhämtning av vetenskaplig litteratur enligt handledarens rekommendation och egen bedömning.

Examination

Examinationen består av

  • ett skriftligt examensarbete,
  • muntlig presentation av eget arbete vid examinationsseminariet,
  • muntlig opposition vid examinationsseminariet, och
  • en skriftlig oppositionsrapport.

Examensarbetet bedöms med A-F.

Obligatoriskt deltagande
Kursen innehåller obligatoriska moment vilka är markerade i kursschemat.  Examinatorn bedömer om och i så fall, hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan  tas igen. Innan studenten har deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller  tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras . Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att
uppsöka studievägledaren.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan
ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras i enlighet med de riktlinjer som fastställts av  Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Adekvat individuell referenslitteratur utses i samråd med handledaren