Kursplan för

Examensarbete i hälsoinformatik, 30 hp

Degree Project in Health Informatics, 30 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT16 , VT18 , VT21
Kurskod
5HI014
Kursens benämning
Examensarbete i hälsoinformatik
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinformatik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2013-09-23
Reviderad av
Programnämnd 5
Senast reviderad
2013-09-23
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Genomgått kurs i vetenskaplig forskningsmetodik på avancerad nivå.

Alla kurser från år 1 och minst 10 högskolepoäng från termin 3 på Masterprogrammet i
hälsoinformatik

Mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall kunna visa:

  • förståelse för om en frågeställning faller inom gränserna för hälsoinformatik, och om den är specifik och lämpligt avgränsad,
  • förmåga att kritiskt bedöma publicerad forskning,
  • avancerad metodkunskap i hälsoinformatik.

Färdigheter
Studenten skall kunna visa förmåga att:

  • individuellt planera, utforma och genomföra ett forskningsprojekt som bygger på utvald metod, inom givna tidsramar,
  • klart presentera och diskutera resultat, muntligt och skriftligt,
  • kritiskt dra slutsatser och reflektera över innebörden av erhållna empiriska resultat,
  • generalisera eller överföra kunskap och
  • identifiera behov av ytterligare kunskap.

Förhållningssätt
Studenten ska kunna:

  • identifiera potentiella metoder och välja den mest lämpliga för att adressera forskningsfrågeställningar inom hälsoinformatik,
  • visa medvetenhet och förmåga att ta hänsyn till relevanta samhälleliga och etiska aspekter i hela forskningsprocessen.

Innehåll

Examensarbetet är ett enskilt projekt som behandlar ett relevant vetenskapligt problem i hälsoinformatik. Projektet dokumenteras i en vetenskaplig rapport – examensuppsatsen.

Arbetsformer

Studenten har ansvar för att identifiera ett lämpligt forskningsprojekt. Forskningsprojektet beskrivs i ett projektförslag som måste godkännas av kursansvarig. Studenten ska ha en huvudhandledare som stöder studenten under hela kursen. Det kan också finnas en bihandledare.

Studenten författar en projektplan som ska godkännas av handledaren och kursansvarig. Utbildningsplattformen PingPong kommer att användas för kontinuerlig rapportering, diskussion och återkoppling kring t ex forskningsplan, metodbeskrivning och preliminära resultat.


Studenten presenterar och försvarar sitt examensarbete i ett obligatoriskt examinationsseminarium. En annan student kommer att ha rollen som opponent under seminariet.

Studenten måste också ta rollen som opponent vid en annan students presentation av sitt examensarbete.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i PingPong samt en skriftlig examensuppsats och oppositionsrapport. Aktivt deltagande i PingPong bedöms efter Underkänd / Godkänd. Eleverna måste också ta rollen som opponent i ett examinationsseminarium och lämna in en skriftlig oppositionsrapport för att få ett godkänt betyg. Examensarbetet bedöms med A-F.

Obligatoriskt deltagande
Studenten måste aktivt delta i granskning och diskussion av andra studenters projektplaner och uppsatser via PingPong samt i examinationsseminariet. Kursgivaren bedömer om och i så fall, hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten har deltagit i alla obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens instruktioner kommer studentens resultat för kursen inte registreras i LADOK.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att finnas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod från slutet av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras i enlighet med de riktlinjer som fastställts av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Adekvat individuell referenslitteratur utses i samråd med handledaren