Kursplan för

Vård och omvårdnad vid ohälsa och sjukdom 1, 6 hp

Nursing Care in Illness and Disease 1, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , HT18
Kurskod
7KS003
Kursens benämning
Vård och omvårdnad vid ohälsa och sjukdom 1
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2015-04-20
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-12-09
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse

  • förstå grundläggande epidemiologiska begrepp och redogöra för sjukdomspanoramat nationellt och globalt
  • förklara hur sociokulturella och socioekonomiska ekonomiska förhållanden samt livsstil inverkar på människans hälsa
  • redogöra för patofysiologi, etiologi, diagnostik, behandling och omvårdnadsåtgärder vid vanligt förekommande ohälso- och sjukdomstillstånd
  • redogöra för modeller avseende prevention och hälsofrämjande interventioner
  • redogöra för hygienprinciper samt för hur smitta och smittspridning förebyggs

Färdighet och förmåga

  • utifrån omvårdnadsprocessen identifiera och bedöma symtom och tecken vid vanligt förekommande ohälso- och sjukdomstillstånd samt föreslå omvårdnadsmål och relevanta omvårdnadsåtgärder
  • tillämpa basala hygienprinciper för att uppnå patientsäkerhet
  • diskutera och värdera egenvårdsråd vid vanligt förekommande ohälsotillstånd
  • förstå samt i tal och skrift använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • begrunda hur attityder och värderingar relaterat till  sociokulturella faktorer och livsstil kan påverka individens och närståendes upplevelse av att leva med sjukdom

Innehåll

  • epidemiologiska begrepp
  • sjukdomspanorama nationellt och globalt
  • cirkulatoriska sjukdomar
  • respiratoriska sjukdomar
  • mag- och tarmkanalens sjukdomar
  • vanligt förekommande cancersjukdomar
  • endokrina sjukdomar med fokus på diabetes
  • livsstil och hälsofaktorer
  • prevention och hälsofrämjande interventioner
  • sår- och sårvård
  • bedömnings- och mätinstrument inom omvårdnad
  • grundläggande hygienprinciper

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformen ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är: föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier och loggbok. Deltagande i seminarier och workshops är obligatoriskt.

Kursansvarig bedömer om och i såfall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras genomskriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt och i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i kursen samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator. 
 
Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om ett moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamentsfillfället. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Digita examination som öppnats via lärplattform räknas om utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT19. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT23 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Folkhälsans utveckling - årsrapport 2017
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården
Hälsa och livsstil : forskning och praktiska tillämpningar Hallberg, Lillemor R-M
Omvårdnad & kirurgi Kumlien, Christine; Rystedt, Jenny
Omvårdnad & medicin Ekwall, Anna; Jansson, Anna M.
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim
Vårdhandboken