Att leda och organisera hälso- och sjukvård på vetenskaplig grund - Ledarskap och organisationsutveckling 2, 15 hp
Leading and organizing health care on a scientific basis - Leadership and Organization Development 2, 15 credits- Kurskod
- 9C7034
- Kursens benämning
- Att leda och organisera hälso- och sjukvård på vetenskaplig grund - Ledarskap och organisationsutveckling 2
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Medical Management
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LIME
- Datum för fastställande
- 2019-09-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LIME
- Senast reviderad
- 2024-04-25
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp. Därtill krävs kursen Ledarskap och organisationsutveckling 1 (30 hp) på avancerad nivå, eller motsvarande. Utöver detta krävs minst 2 års yrkeserfarenhet med arbetsledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att deltagaren ska utveckla sin förmåga att söka, analysera och värdera kunskap om ledarskap på olika nivåer i hälso- och sjukvården utifrån ett vetenskapligt perspektiv, samt kunna omvandla kunskapen så att den kommer till nytta i utvecklingen av arbetsmiljö och kvalitet i vården. Syftet är också att deltagaren ska förvärva fördjupade kunskaper i aktuella vetenskapliga teorier och metoder inom ämnet medical management, samt kunna planera, genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete med relevans för praktiken.
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- beskriva olika vetenskapliga metoder för att undersöka frågeställningar om ledarskap och organisationsutveckling med relevans för hälso- och sjukvårdens praktik
- beskriva nytta, utmaningar och tillvägagångssätt för att som ledare använda evidensbaserad kunskap i praktiken
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- identifiera och tillämpa kunskaper om ledarskap och organisation på utmaningar med relevans för den egna organisationen
- omformulera problem från hälso- och sjukvårdens vardag till vetenskapliga frågeställningar
- identifiera lämplig och relevant studiedesign och metod efter frågeställning samt planera ett vetenskapligt projekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- kritiskt granska vetenskaplig text och diskutera begrepp som trovärdighet, tillförlitlighet och generaliserbarhet
- problematisera och kritiskt granska teorier och forskning om ledarskap i och reflektera över hur kunskapen kan användas för att utveckla hälso- och sjukvården för medarbetare och patienter
Innehåll
I kursen ingår orientering i aktuell ledarskaps- och organisationsforskning med relevans för deltagarnas verksamhetsområden, forskningsmetodik och fördjupning i form av uppsatsarbete. Innehållet från Ledarskap och organisationsutveckling 1 fördjupas genom ökad tyngdpunkt på vetenskaplig metod och teorianknytning inom ämnet medical management med särskilt fokus på ledarskap och organisationsutveckling och genom ökad insikt i hälso- och sjukvårdsorganisationers komplexitet och dynamik.
Kursen behandlar:
- aktuell ledarskaps- och organisationsforskning
- systematisk sökning och kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- ledarskap på vetenskaplig grund i komplexa organisationer
- forskningsetik
- vetenskapsteori
- forskningsmetodik
Arbetsformer
Kursen använder arbetsformer som syftar till aktivt kunskapssökande, kritisk reflektion och problemlösning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Arbetsformerna syftar till att främja deltagarnas eget ansvar samt självständiga kunskapsinhämtning i och utanför klassrummet. I läraktiviteterna integreras ett team-baserat lärande där deltagarna tar hjälp av och lär av varandra för att kunna anpassa det egna lärandet utifrån individuella erfarenheter och förkunskaper.
Läraktiviteter inkluderar föreläsningar (i virtuell och fysisk form), litteratur- och reflektionsseminarier, workshops med teori och tillämpningsövningar, grupp- och individuella övningar. Arbetet sker både i och utanför klassrummet samt via en IT-baserad lärandeplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter (individuellt och i grupp) samt genom muntlig redovisning. Formativ examination används också under kursen. Betygsskala: GU (Underkänd (U) eller godkänd (G)).
Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande, tillfällen per termin och kräver obligatoriskt deltagande. Vid frånvaro görs en överenskommelse med kursledningen om kompletterande uppgifter.
Kursen ges som uppdragsutbildning och antalet möjliga om-examinationer vid underkänt resultat regleras i avtal.
Övriga föreskrifter
Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 325 sidor ISBN:9789127818187 LIBRIS-ID:19957826 Sök i biblioteket
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 219 sidor ISBN:9789127822542 LIBRIS-ID:22073362 Sök i biblioteket
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2019] - 203 sidor ISBN:9789147127788 LIBRIS-ID:grg82f09d9gs79vt Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor ISBN:9789144122885 LIBRIS-ID:lth08mc8jwfc1hdj Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN:978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID:21385235 Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 163 sidor ISBN:9789144122960 LIBRIS-ID:22693358 Sök i biblioteket