Demenssjukdom från cell till samhälle, 15 hp
Dementia from Cell to Society, 15 credits- Kurskod
- 9H1053
- Kursens benämning
- Demenssjukdom från cell till samhälle
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2015-10-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Minst 180 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom arbetsterapi eller sjukgymnastik/fysioterapi. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Deltagarna ska efter genomgången kurs ha tillägnat sig kunskap om demenssjukdomar utifrån ett brett hälsoperspektiv med stöd av WHO:s klassifikation för funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa samt en förståelse för arbetssätt och kompetenser inom arbetsterapi eller fysioterapi. Kursen ska även ge deltagarna en kunskap om stöd och bemötande rörande personer med demens och deras anhöriga.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagarna självständigt kunna
- Identifiera och förklara olika arbetssätt, roller och kompetenser inom det egna yrket och relatera dessa till omhändertagandet vid demens i olika skeden.
- Samverka i team och erbjuda optimal vård och ha kunskap om andra professioners arbetssätt, roller och kompetenser
- Förklara orsak, symtombild och progression rörande vanligt förekommande demenssjukdomar och resonera kring förebyggande faktorer utifrån aktuell forskning
- Reflektera kring konsekvenser av demenssjukdom i relation till begreppet hälsa, etiska dilemman samt utifrån anhörigas perspektiv
- Beskriva och analysera sociala, kulturella, samhälleliga och organisatoriska aspekter som har betydelse för personer med demens och deras anhöriga samt diskutera dessa utifrån ett internationellt perspektiv
- Reflektera kring personerna med demenssjukdom och anhörigas upplevelser och erfarenheter av att leva med demenssjukdom i olika stadier av sjukdomen
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
Demenssjukdom ur ett samhällsperspektiv, 7.5 hp Moment 2 behandlar:
- Bemötande av personer med demens i samhället utifrån olika stadier av sjukdomen.
- Reflektion över hur det är att leva med demenssjukdom och som anhörig utifrån viktiga begrepp inom området.
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning och har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell.
Distansutbildning är IT-baserad och utmärks av ett självständigt och kollaborativt lärande.
I kursen förekommer individuella studieuppgifterna, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier och föreläsningar
Examination
Examinationen av såväl moment 1 som 2 utgörs av en skriftlig individuell uppgift, som redovisas och granskas i seminarieform. Kursen bygger på kollaborativt lärande och det krävs aktivt deltagande i gruppdiskussioner samt redovisning av övriga studieuppgifter.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
John Wiley & Sons, 2011 - 504 s. ISBN:9781405168281 LIBRIS-ID:16004738 Sök i biblioteket
http://.un.org/en/documents/udhr/,
Geneva : World Health Organization, cop. 2008 - iv, 373 s. ISBN:9789241547413 (hft.) LIBRIS-ID:11500370 Sök i biblioteket
http://www.wfot.org/,
http://www.alzheimer-europe.org/,
http://www.alz.org/,
3. ed. : Amsterdam ;b BH/Elsevier,c 2008 : BH/Elsevier, 2008 - xiii, 504 p. ISBN:978-0-7506-8885-7 LIBRIS-ID:10963557 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0720/2007024385.html Sök i biblioteket
http://www.ninds.nih.gov/disorders/dementias/org_dementia.htm,
http://www.wcpt.org/,