Mentaliseringsbaserad terapi, 7,5 hp
Mentalization based treatment, 7,5 credits- Kurskod
- 9K8024
- Kursens benämning
- Mentaliseringsbaserad terapi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2008-10-30
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2016-11-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet samt erfarenhet från vårdarbete, företrädesvis inom psykiatrin.
Mål
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- kunna redovisa grundläggande teoretiska kunskaper om mentalisering som begrepp och dess förankring i utvecklingspsykologisk och biologisk kunskap.
- känna till möjliga användningsområden för mentaliseringsbaserad terapi och träning i användning av tekniker som kan tillämpas i specifika situationer i den psykoterapeutiska processen.
- ha färdigheter om ett mentaliseringsbaserat förhållningssätt som han/hon kan börja tillämpa i sitt arbete med hjälp av handledning.
Innehåll
Kursen innehåller följande delar:
• Introduktion
o Översiktlig presentation av kursen upplägg
o Genomgång av väsentliga delar av litteraturen
o Introduktion av ämnet och exempel på tillämpning
o Kort presentation av utfallsstudier.
• Teoretisk bakgrund till mentalisering: Anknytnings- och affektteori, mentalisering i ett utvecklingspsykologiskt och biologiskt perspektiv
o Grundläggande presentation av anknytningsteori
och relationen till mentaliseringsförmågan
o Affekters funktion, utveckling och uttryck
o Presentation av Tomkins affektteori
o Evolutionära aspekter på anknytning, affekter
och mentalisering
o Biologiska aspekter av mentalisering: medfödd sårbarhet,
hjärnavbildningsforskning
o Utvecklingspsykologiska aspekter. Spegling och
utvecklingspsykologiska modeller. Social biofeedback model
o Diskussion om angränsande begrepp
• Svårigheter i mentaliseringsförmåga. Borderlinepersonlighetsstörning sett ur ett mentaliseringsperspektiv
o Introduktion av begrepp som teleologisk hållning, psykisk ekvivalens, pretend play
o Pseudomentalisering och missbruk av mentalisering
o Främmande själv
o Borderlinepersonlighetsstörning som modell för en ”mentaliseringssjukdom”
• Bedömning av mentaliseringsförmåga
o Olika metoder att värdera mentaliseringsförmåga och pseudomentalisering (Reflective fuctioning scale, kortversion, Expert Rating Scale)
• Mentaliseringsbaserat förhållningssätt
o Terapeutiska grundprinciper som bidrar till en mentaliseringsbefrämjande situation
• Mentaliseringsbaserad terapi: struktur och grundläggande tekniker
o Introduktion i mentaliseringsbaserad terapi
o Specifika tekniker vid självskadande, suicidalitet, affektstormar
o Introduktion till gruppterapeutiska tekniker
o Exempel på behandlingsteamsstrukturer för att kombinera olika behandlingsmodaliteter som grupp-,individuell terapi och psykopedagogik
• Andra tillämpningsområden: arbete med barn, familjer, i privat psykoterapi, psykopedagogik
o Exempel på mentaliseringsbaserade arbetssätt inom barn- och ungdomspsykiatri, familjeterapi, psykopedagogiska program som introduktion till större behandlingssammanhang och ätstörningar
• Integrativ psykoterapi: relation till psykoanalys, interpersonell terapi och kognitiv beteendeterapi
o Presentation av olika perspektiv på mentalisering och diskussion om likheter och skillnader i teori/praktik
• Praktiskt genomförande av arbetssätt i den egna verksamheten
o Kursdeltagares egna erfarenheter och planer ges möjlighet att ventileras
o Genomförande av nya behandlingsprogram i befintliga verksamheter
Arbetsformer
Föreläsningar, demonstrationer av lärares rollspel med efterföljande diskussion, seminarier och praktiska gruppövningar innefattande rollspel.
Videoinspelade terapisessioner som visas för diskussion omkring behandlingsmodellen och träning med hjälp av instrument för bedömning av terapeutens följsamhet till behandlingsmetoden. Egna videoinspelade videosessioner kommer också att kunna användas i undervisningen.
Examination
All undervisning är obligatorisk. Närvarolistor kommer att användas.
Examination genomförs på följande sätt:
1) Inlämning av en skriftlig uppgift som grundar sig på egen tillämpning av teoretiska och praktiska kunskaper från kursen i förhållande till ett eget patientmaterial (högst 5 sidor),
2) Gruppexamination där en inspelad terapisession (eller sekvenser från flera sessioner) diskuteras, där kursdeltagarna förväntas att kritiskt reflektera kring materialet.
Övriga föreskrifter
Kursen är anpassad för personer som har grundläggande sjukvårdsutbildning såsom mentalskötare, sjuksköterska, psykolog, socionom eller läkare, och som arbetar inom psykiatri eller närliggande områden.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur / Övriga obligatoriska läromedel
Oxford : Oxford University Press, 2016. - xii, 401 s. ISBN:9780199680375 LIBRIS-ID:19315139 Sök i biblioteket
8-year follow-up of patients treated for borderline personality disorder: mentalization-based treatment versus treatment as usual, 2008 165(5), 631-638
Randomized controlled trial of outpatient mentalization-based treatment versus structured clinical management for borderline personality disorder, 2009 166(12), 1355-1364
2015 Ingår i: Journal of personality disorders : official journal of the International Society for the Study of Personality Disorders
Alternative perspectives on psychodynamic psychotherapy of borderline personality disorder: the case of Ellen, 2007 164(9), 1333-1339
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 573 s. ISBN:9789144077024 LIBRIS-ID:14755816 s. 53-73 Sök i biblioteket
Mentalization-based therapy adherence and competence stimulates in-session mentalization in psychotherapy for borderline personality disorder with co-morbid substance dependence, 2016 1-17
I Half in love with death : managing the chronically suicidal patient New York: Routledge, 2007 s.78-102
1st ed. : Washington, DC : American Psychiatric Pub., c2012 [dvs 2011] - xxiii, 593 p. ISBN:9781585623723 LIBRIS-ID:12417479 Group Therapy Techniques s 81-105 Eating disorders s 347-383 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur / Övriga rekommenderade läromedel
Obligatorisk för psykologer som önskar tillgodoräkna sig kursen för sin specialistkompetens
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 298 s. ISBN:978-91-27-11817-1 LIBRIS-ID:11269050 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur /Övriga fördjupande läromedel
Chichester : Wiley, 2006 - xxi, 340 s. ISBN:0-470-01561-6 (hft.) LIBRIS-ID:10142396 Sök i biblioteket
1st ed. : Arlington, VA : American Psychiatric Pub., c2008 - xix, 403 p. ISBN:9781585623068 LIBRIS-ID:10929405 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 262 s. ISBN:978-91-47-08439-5 LIBRIS-ID:10521231 URL: http://www.liber.se/productimage/large/4708439o.jpg Sök i biblioteket
New York : Other Press, 2002 - xiii, 577 s. ISBN:1-59051-161-1 LIBRIS-ID:8339054 Sök i biblioteket
Oslo : Gyldendal, 2011 URL: Länk
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 137 s. ISBN:978-91-47-10035-4 LIBRIS-ID:12237266 Sök i biblioteket
Journal of personality disorders, 2016 URL: Journal of personality disorders,30(2), 145-156
New York : Routledge, 2012 - xii, 225 s. ISBN:9780415605236 LIBRIS-ID:13415990 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 209 s. ISBN:9789127137363 LIBRIS-ID:16211258 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 335 s. ISBN:978-91-27-02651-3 (inb.) LIBRIS-ID:10654054 Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, cop. 2007. - xvi, 366 s. ISBN:1-59385-456-0 (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID:10502050 URL: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0707/2007001234-t.html Sök i biblioteket
KARNAC BOOKS, 200806, A ISBN:1855755815 Sök i biblioteket