Kursplan för

Mentaliseringsbaserad terapi, 7,5 hp

Mentalization based treatment, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , VT17 , HT18
Kurskod
9K8024
Kursens benämning
Mentaliseringsbaserad terapi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2008-10-30
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2021-05-19
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet samt erfarenhet från vårdarbete, företrädesvis inom psykiatrin.

Mål

Efter genomgången kurs ska deltagaren:

- kunna redovisa grundläggande teoretiska kunskaper om mentalisering som begrepp och dess förankring i utvecklingspsykologisk och biologisk kunskap.
- känna till möjliga användningsområden för mentaliseringsbaserad terapi och träning i användning av tekniker som kan tillämpas i specifika situationer i den psykoterapeutiska processen.
- ha färdigheter om ett mentaliseringsbaserat förhållningssätt som han/hon kan börja tillämpa i sitt arbete med hjälp av handledning.

Innehåll

Kursen innehåller följande delar:

* Introduktion
o Översiktlig presentation av kursen upplägg
o Genomgång av väsentliga delar av litteraturen
o Introduktion av ämnet och exempel på tillämpning
o Kort presentation av utfallsstudier.

* Teoretisk bakgrund till mentalisering: Anknytnings- och affektteori, mentalisering i ett utvecklingspsykologiskt och biologiskt perspektiv
o Grundläggande presentation av anknytningsteori
och relationen till mentaliseringsförmågan
o Affekters funktion, utveckling och uttryck
o Presentation av Tomkins affektteori
o Evolutionära aspekter på anknytning, affekter
och mentalisering
o Biologiska aspekter av mentalisering: medfödd sårbarhet,
hjärnavbildningsforskning
o Utvecklingspsykologiska aspekter. Spegling och
utvecklingspsykologiska modeller. Social biofeedback model
o Diskussion om angränsande begrepp

* Svårigheter i mentaliseringsförmåga. Borderlinepersonlighetsstörning sett ur ett mentaliseringsperspektiv
o Introduktion av begrepp som teleologisk hållning, psykisk ekvivalens, pretend play
o Pseudomentalisering och missbruk av mentalisering
o Främmande själv
o Borderlinepersonlighetsstörning som modell för en "mentaliseringssjukdom"

* Bedömning av mentaliseringsförmåga
o Olika metoder att värdera mentaliseringsförmåga och pseudomentalisering (Reflective fuctioning scale, kortversion, Expert Rating Scale)

* Mentaliseringsbaserat förhållningssätt
o Terapeutiska grundprinciper som bidrar till en mentaliseringsbefrämjande situation

* Mentaliseringsbaserad terapi: struktur och grundläggande tekniker
o Introduktion i mentaliseringsbaserad terapi
o Specifika tekniker vid självskadande, suicidalitet, affektstormar
o Introduktion till gruppterapeutiska tekniker
o Exempel på behandlingsteamsstrukturer för att kombinera olika behandlingsmodaliteter som grupp-,individuell terapi och psykopedagogik

* Andra tillämpningsområden: arbete med barn, familjer, i privat psykoterapi, psykopedagogik
o Exempel på mentaliseringsbaserade arbetssätt inom barn- och ungdomspsykiatri, familjeterapi, psykopedagogiska program som introduktion till större behandlingssammanhang och ätstörningar

* Integrativ psykoterapi: relation till psykoanalys, interpersonell terapi och kognitiv beteendeterapi
o Presentation av olika perspektiv på mentalisering och diskussion om likheter och skillnader i teori/praktik

* Praktiskt genomförande av arbetssätt i den egna verksamheten
o Kursdeltagares egna erfarenheter och planer ges möjlighet att ventileras
o Genomförande av nya behandlingsprogram i befintliga verksamheter

Arbetsformer

Föreläsningar, demonstrationer av lärares rollspel med efterföljande diskussion, seminarier och praktiska gruppövningar innefattande rollspel.
Videoinspelade terapisessioner som visas för diskussion omkring behandlingsmodellen och träning med hjälp av instrument för bedömning av terapeutens följsamhet till behandlingsmetoden. Egna videoinspelade videosessioner kommer också att kunna användas i undervisningen.

Examination

All undervisning är obligatorisk. Närvarolistor kommer att användas.
Examination genomförs på följande sätt:
1) Inlämning av en skriftlig uppgift som grundar sig på egen tillämpning av teoretiska och praktiska kunskaper från kursen i förhållande till ett eget patientmaterial (högst 5 sidor),
2) Gruppexamination där en inspelad terapisession (eller sekvenser från flera sessioner) diskuteras, där kursdeltagarna förväntas att kritiskt reflektera kring materialet.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs sista gången HT20. Motsvarande kurs ges vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik under kurskod 9C8024.

Övriga föreskrifter

Kursen är anpassad för personer som har grundläggande sjukvårdsutbildning såsom mentalskötare, sjuksköterska, psykolog, socionom eller läkare, och som arbetar inom psykiatri eller närliggande områden.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Övriga obligatoriska läromedel

Bateman, A; Fonagy, P American Journal of Psychiatry
Handbook of mentalizing in mental health practice Bateman, Anthony; Fonagy, Peter
Bateman, A; Fonagy, P American Journal of Psychiatry
Fonagy, P., Luyten, P., & Allison, E. (2015). Epistemic petrification and the restoration of epistemic trust: : A new conceptualization of borderline personality disorder and its psychosocial treatment (2015) :Journal of personality disorders,29(5),, s. 575-609.

Gunderson, J G; Bateman, A; Kernberg, O American Journal of Psychiatry
Karterud, Sigmund; Wilberg, Theresa; Urnes, Öyvind Personlighetspsykiatri
Psychotherapy Research Möller, C; Karlgren, L; Sandell, A; Falkenström, F; Philips, B
Paris, J Myths of suicide prevention
Sundström, Niki; Morberg Pain, Christina; Tysklind, Fredrik MBT i teori och praktik

Rekommenderad litteratur / Övriga rekommenderade läromedel

Obligatorisk för psykologer som önskar tillgodoräkna sig kursen för sin specialistkompetens

Wennerberg, Tor Vi är våra relationer : om anknytning, trauma och dissociation

Fördjupningslitteratur /Övriga fördjupande läromedel

Handbook of mentalization-based treatment Allen, Jon G.; Fonagy, Peter
Allen, Jon G.; Fonagy, Peter; Bateman, Anthony Mentalizing in clinical practice
Bateman, Anthony; Fonagy, Peter Mentalization based treatment for personality disorders : a practical guide
Fonagy, Peter Anknytningsteori och psykoanalys Hagelthorn, Marika
Fonagy, Peter Affect regulation, mentalization, and the development of the self
Karterud, S. & Bateman, A. Manual for mentaliseringsbasert psykoedukativ gruppeterapi (MBT-I
Karterud, Sigmund; Bateman, Anthony Mentaliseringsbaserad terapi : manual och bedömningsskala Zetterström, Gun
Kernberg, O. F. What Is Personality?.
Minding the child : mentalization-based interventions with children, young people and their families Midgley, Nick; Vrouva, Ioanna
Petrovic, Predrag Känslostormar : emotionell instabilitet och hjärnan
Rydén, Göran; Wallroth, Per Mentalisering : att leka med verkligheten
Wallin, David J. Attachment in psychotherapy
JOLIEN, ZEVALKINK; Verheugt-Pleiter, Annelies J. E. Mentalizing in Child Therapy : GUIDELINES FOR CLINICAL PRACTITIONERS