Basutbildning i psykoterapeutisk metod, inriktning KBT, för ST-läkare, 30 hp
Basic training in Psychotherapeutic method, CBT, for physicians in specialist training, 30 credits- Kurskod
- 9K8086
- Kursens benämning
- Basutbildning i psykoterapeutisk metod, inriktning KBT, för ST-läkare
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Medverkande institutioner
- Institutionen för neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2017-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
Legitimerad läkare under specialistutbildning i psykiatri.
Mål
Kunskap och förståelse
------------------------------
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna förstå och beskriva:
- områdets vetenskapliga grund och sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet.
- kognitiv teori och inlärningspsykologisk teori.
- begrepp och modeller inom kognitiv beteendeterapi samt redovisa och diskutera beteendeanalys och fallkonceptualisering.
- kognitionsteoretiska, inlärningspsykologiska samt neuropsykologiska förklaringsmodeller relaterad till psykopatologi.
- psykodynamisk och familjeterapeutisk teori och behandling översiktligt
- hur man på vetenskaplig grund kan utvärdera den egna arbetsinsatsen
Färdighet och förmåga
-----------------------------
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- under handledning tillämpa teoretisk kunskap i det kliniska arbetet
- etablera en positiv arbetsrelation till en patient utifrån kognitiv beteendeterapi.
- under handledning på vetenskaplig grund kunna planera, genomföra och dokumentera kognitivt beteendeterapeutiskt bedömnings- och behandlingsarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-----------------------------------------------
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- söka information om och kritiskt värdera olika terapeutiska teorier utifrån aktuellt forskningsläge.
- granska sitt psykoterapeutiska arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
- förhålla sig till betydelsen av juridiska och etiska aspekter i det egna patientarbetet.
- med handledning identifiera egna begränsningar i behandlarrollen samt kunna bedöma när en patient bör remitteras till terapeutisk behandling.
- identifiera och reflektera över sitt behov av kompetensutveckling avseende psykoterapi.
Innehåll
Kursen ges på halvfart under två terminer och omfattar teoretisk undervisning samt klinisk tillämpning i den psykoterapeutiska metoden kognitiv beteendeterapi. Handledningen är uppdelad i en termins bedömningsarbete och en termins behandlingsarbete omfattande totalt 120 timmar grupphandledning. Utöver detta ingår kursinslag rörande grundläggande psykologi, juridik, etik psykopatologi, familjeterapi, psykodynamisk terapi, neurovetenskap samt kombinationsbehandling med kognitiv beteendeterapi och psykofarmaka.
verksamhet. I momentet ingår även en orientering i andra psykoterapi- och arbetsmetoder. Momentet ges på termin 2. Moment 4 psykoterapi under handledning, 7.5 hp Moment 4 innefattar såväl problemanalys som psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning utifrån kognitiv beteendeterapi. Audioinspelning görs av sessionerna, skriftliga sessionsrapporter och avslutande behandlingsrapport görs för varje klient. Handledning sker i grupper om max fyra studenter. Momentet ges på termin 2.
Arbetsformer
Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar och till dessa kopplade verkstäder (dvs träning av psykoterapeutiska färdigheter). Som stöd för inlärningen finns även webbaserat material i form av instuderingsuppgifter rörande centrala begrepp.
Handledningen på de kliniska momenten sker i grupper om max 4 deltagare i varje grupp.
Examination
Moment 1 och 3 examineras genom individuella skriftliga examinationer, webbaserade hemuppgifter samt genom aktivt deltagande i verkstäder.
För moment 2 och 4 gäller att deltagaren ska lämna sessionsrapport och inspelning i förväg till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen inför varje handledningstillfälle. Under termin 1, moment 2, ska studenten genomföra minst tre bedömningsserier på tre-fyra samtal samt skriva sammanfattande bedömning i samband med varje bedömnings avslut. Deltagaren skall genomföra minst en längre behandling termin 2 och skriva behandlingsrapport (inklusive beteendeanalys) enligt anvisning. Momenten examineras genom aktivt deltagande vid handledningen på respektive moment.
Vid frånvaro överstigande 20 % från schemalagd verksamhet på respektive moment sätts underkänt betyg då underlaget för bedömning är otillräckligt. Frånvaro överstigande 20 % avseende moment 2 och 4 går inte att kompensera med ersättningsuppgift. Vid mer än 20% frånvaro från moment 1 och 3 bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns för att nå godkänd nivå. Om så inte är fallet får studenten underkänt och kan inte ta igen detta förrän nästa gång kursen ges.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares kliniska arbete, kopplat till moment 2 och 4, om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När det kliniska arbetet avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Ytterligare litteratur samt artiklar kan tillkomma.
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s. ISBN:91-44-04374-0 LIBRIS-ID:10082183 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2009 - 273 s. ISBN:978-91-44-05262-5 LIBRIS-ID:11584447 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 390 s. ISBN:978-91-27-12112-6 (inb.) LIBRIS-ID:11789339 Sök i biblioteket
2. rev. & utökade utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 424 s. ISBN:9789127135604 (inb.) LIBRIS-ID:14291372 Sök i biblioteket
Edition 3 : Los Angeles : SAGE, 2017 - xxv, 486 s. ISBN:978-1-4739-6256-9 LIBRIS-ID:19927063 Sök i biblioteket
Rekommenderad littertur
New York : Guilford Press, 2003 - 347 s. ISBN:1-57230-905-9 (paper) LIBRIS-ID:9199838 Sök i biblioteket
Stockholm : Viva, 2007 - [5] s., s. 8-262 ISBN:978-91-85675-06-7 (inb.) LIBRIS-ID:10417321 URL: http://194.68.4.214/bilder/b/9185675067.jpg Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, cop. 1995 - xiv, 338 s. ISBN:0-89862-847-4 LIBRIS-ID:6299409 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2007 - 268 s. ISBN:978-91-27-11466-1 (inb.) LIBRIS-ID:10136465 Sök i biblioteket
4. ed. : New York : Guilford Press, cop. 2008 - 722 s. ISBN:978-1-59385-572-7 LIBRIS-ID:10654616 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 217, [1] s. ISBN:91-27-09823-0 (inb.) LIBRIS-ID:9658766 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2007 - 175 s. ISBN:978-91-27-02693-3 (inb.) LIBRIS-ID:10364244 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Liber, 2006 - 251 s. ISBN:91-47-05328-3 LIBRIS-ID:10150901 URL: http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705328o.jpg Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 216 s. ISBN:9789127132146 (inb.) LIBRIS-ID:13913153 Sök i biblioteket