Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling C, 8 hp
Psychiatric Diagnosis and Psychological Treatment C, 8 credits- Kurskod
- 9K8089
- Kursens benämning
- Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling C
- Hp
- 8 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2018-11-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år som legitimerad psykolog och under dessa år haft ett års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha tjänstgöring med arbetsuppgifter inom specialiserade Barn- och ungdomspsykiatrin.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Avklarat följande kurser: "Introduktion till specialistutbildning i klinisk barn- och ungdomspsykologi", "Bedömning och diagnostik", samt "Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A och B".
Mål
Kursens mål är att deltagaren fördjupar sig inom området evidensbaserad diagnostik och psykologisk behandling vid utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar i kombination med andra psykiatriska och medicinska symptom hos barn och unga. Hänsyn ska kunna tas till barnets mognad, familjekontext och nätverk.
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för och överföra kunskap om diagnostik, differentialdiagnostik och samsjuklighet vid autismspektrumtillstånd, ADHD och utvecklingsstörning samt andra utvecklingsrelaterade tillstånd hos barn och ungdomar i det kliniska arbetet.
- Redogöra för och applicera kunskap om evidensbaserade psykologiska behandlingsmetoder utifrån patienters psykiatriska symtombild och familjekontext.
- Redogöra för kunskap om vetenskaplig utvärdering av diagnostiska instrument och behandling ur ett scientist-practitioner-perspektiv.
Färdighet och förmåga
- Analysera, reflektera och genomföra psykologiska utrednings- och behandlingsinsatser utifrån patientens psykiatriska symtombild. Hänsyn ska tas till patientens mognad och kontext.
- På vetenskaplig grund kunna bedöma, prioritera, planera, genomföra och utvärdera psykologiska behandlingar utifrån psykiatrisk komplexitet och kontext (familj, skolpersonal samt andra aktörer).
- Analysera och kritiskt granska forskningsstudier inom området samt kunna diskutera tillämpning av dessa inom klinisk praktik.
- Reflektera och tillämpa kunskap om behandlingsutvärdering på vetenskaplig grund.
- Analysera och integrera klinisk kompetens och vetenskapligt kunnande samt identifiera nya forskningsområden eller metodutveckling inom området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förstå den kliniska betydelsen av vetenskapliga val och möjligheterna till generalisering.
- Förhålla sig till betydelsen av juridiska och etiska aspekter i sin yrkesutövning som specialistpsykolog i relation till patienten, kollegor och verksamhet.
- Reflektera över, tillämpa och kommunicera värderingar vid diagnostik- och behandlingsförfarande förenliga med att i yrkesutövning arbeta för likvärdig vård för alla.
- Hålla sig uppdaterad om och kritiskt värdera ny forskning inom området avseende olika bedömningsinstruments och behandlingsmetoders styrkor och svagheter.
Innehåll
Kursen omfattar diagnostik, differentialdiagnostik vid autismspektrumtillstånd, ADHD och utvecklingsstörning samt bedömning av samsjuklighet.
Kursen innefattar även evidensbaserade psykologiska behandlingsmetoder vid ovan nämnda psykiatriska tillstånd, med fokus på bland annat val av behandlingsinsats, prioritering, planering och implementering samt utvärdering av behandlingen.
Arbetsformer
Undervisningen sker genom webbaserad undervisning, föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras genom webbaserade kunskapstester, självständiga skriftliga arbeten, samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagare som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett omexaminationstillfälle.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Seminarier och workshops är obligatoriska. Vid mer än totalt 20 % frånvaro under kursen bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Pilgrim Press, 2014 - 410 s. ISBN:9789198997916 LIBRIS-ID:17238133 Upplaga från år 2014 eller senare versioner. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 328 s. ISBN:9789144069005 LIBRIS-ID:13909075 Sök i biblioteket
Cambridge, MA : Hogrefe Pub., c2011 - viii, 283 p. ISBN:9780889373938 :c$59.00 LIBRIS-ID:12164093 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
3. ed. : New York : Guilford Press, 2006 - xvi, 528 p. ISBN:1593851138 LIBRIS-ID:11333922 URL: Länk 3:e upplagan eller senare versioner. Sök i biblioteket
Andra utgåvan : 2017 - 341 sidor ISBN:9789127819375 LIBRIS-ID:20815741 Sök i biblioteket