Den kidnappade hjärnan, 7,5 hp
The kidnapped brain, 7,5 credits- Kurskod
- LKG010
- Kursens benämning
- Den kidnappade hjärnan
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2007-05-08
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2018-06-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
För deltagande i kursen krävs att studenten genomgått kursen "Klinisk medicin - neuro, sinnen, psyke", samt godkänd kurs i Klinisk medicin.
Mål
Kurs i strategier för diagnostik och behandling av beroendesjukdomar, med det övergripande målet att studentens ska ha förvärvat en fördjupad insikt i det kliniska ämnesområdet beroendelära i syfte att kunna identifiera och handlägga patienter med missbruk och beroendesjukdomar.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och färdigheterna enligt Millers pyramid.
Färdigheter:
Att studenten ska
* Kunna självständigt ta upp anamnes, genomföra klinisk undersökning (M4)
* Kunna sammanställa, tolka resultaten från den kliniska undersökningen, föreslå diagnos enl. DSM-IV. (S3)
* Kunna bedöma vårdnivå, föreslå adekvata åtgärder. (S3)
* Kunna uppvisa ett professionellt bemötande och etablera god kontakt med patienterna. (M4)
* Kunna utvärdera vetenskapliga artiklar. (S3)
Kunskap och förståelse
* Kunna och förstå symtom och bakomliggande mekanismer vid missbruk och beroende, identifiera patienter med beroendesymtom för utredning, behandling och handläggning på adekvat nivå inom vårdorganisationen (S3)
* Kunna och ha kännedom om specifika diagnostiska instrument/metoder för tidig diagnostik av missbruk och/eller beroende. (S3)
* Känna till förekomsten av specialistmottagningar inom beroendevården (S2)
* Känna till rehabiliteringsmöjligheter för beroendepatienter (S3)
Förhållningssätt
* Kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt (M3)
* Vara medveten om att egna värderingar och attityder påverkar det egna beteendet i samspelet med patienten (S3)
* Kunna beakta särskilda aspekter såsom etiska problem, genusaspekter, etnicitet och visa förståelse för hur dessa påverkar läkar-patientrelationen (S3)
Innehåll
I kursen ingår akut omhändertagande, slutenvård, öppenvård och specialistmottagningar.
Både preklinisk och kliniska ämnen inom t. ex. farmakologi, neurologi, psykiatri och allmän medicin ingår i kursen. Pågående preklinisk och klinisk forskningsaktivitet presenteras.
Arbetsformer
Kursen lägger tonvikt på riktad anamnesupptagning, diagnostik och förslag till fortsatt behandlingsplan, I kursen ingår färdighetsträning i form av fördjupade kliniska kunskaper vid handläggning av patienter med missbruks-/beroendetillstånd i akuta situationer, i slutenvård, i öppenvård och i specialprogram.
Tyngdpunkten under kursen är den kliniska tjänstgöringen och varje student kommer att ha cirka tre dagars klinisk placering och två dagar annan verksamhet per vecka.
Under kursen ska studenten även göra ett fördjupningsarbete, ensam eller i grupp om två. Ett ämne väljs från en rekommenderad lista. Studenten ska söka kunskap och litteratur om ämnet, skriva en uppsats, sammanfatta i Power Point och redovisa arbetet muntligt sista kursdagen.
I detta ingår litteratursökning och granskning av vetenskapliga artiklar ur ett EBM-perspektiv.
Examination
Obligatoriska moment För godkänd kurs krävs 80% aktivt deltagande i seminarier och de praktiska momenten.
Examination sker i form av
- Praktiskt prov. Studenten handlägger en patient och bedöms av handledande läkare med avseende på bemötande, autoanamnes, somatisk us, psykiatriskt status och ger förslag på diagnos/er och behandling. Vidare bedöms hur studenten informerar patienten och vad studenten föreslår det ska stå i journalen. Provet sker under sista kursveckan.
- Fördjupningsarbete med godkänd uppsats och muntlig presentation. Redovisning av fördjupningsarbete sker först genom att den färdiga uppsatsen mejlas till kursansvarig senast ca.fyra dagar före sista kursdagen. Muntlig presentation av arbetet görs med Power Point-bilder sista kursdagen i närvaro av övriga studenter samt kursledning och examinator.
- Fullgjord godkänd klinisk placering
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper inom Stadium C såsom core-nära inom läkarprogrammet.
Examination
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Litteratur och övriga läromedel
Läkemedelsboken 2007/9. Avsnittet om beroendetillstånd. Finns på Internet. Apoteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 231 s. ISBN:91-44-03186-6 LIBRIS-ID:9416742 Sök i biblioteket
[2., rev. uppl.] : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 217 s. ISBN:91-44-03504-7 (inb.) (korr.) LIBRIS-ID:9679882 Sök i biblioteket
6., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 639 s. ISBN:91-47-05228-7 (inb.) z 47-05228-7 LIBRIS-ID:9701060 Kapitel om beroendesjukdomar Sök i biblioteket