Kursplan för

Den kidnappade hjärnan, 7,5 hp

The kidnapped brain, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , VT08 , HT09
Kurskod
LKG010
Kursens benämning
Den kidnappade hjärnan
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2007-05-08
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2007

Särskild behörighet

För deltagande i kursen krävs att studenten genomgått kursmomenten Neurologi, Psykiatri och Beroende vilka ingår i kursen ”Neuro, sinnen, psyke”, samt godkänd kurs i Klinisk medicin

Mål

Kurs i strategier för diagnostik och behandling av beroendesjukdomar, med det övergripande målet att studentens ska ha förvärvat en fördjupad insikt i det kliniska ämnesområdet beroendelära, med tonvikt på riktad anamnesupptagning, diagnostik och förslag till fortsatt behandlingsplan, i syfte att kunna identifiera och handlägga patienter med beroendeproblematik och missbruk. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och färdigheterna enligt Millers pyramid. Färdigheter: Att studenten ska • Kunna självständigt ta upp anamnes, genomföra klinisk undersökning (M4) • Kunna sammanställa, tolka resultaten från den kliniska undersökningen, föreslå diagnos enl DSM-IV (S3) • Kunna bedöma vårdnivå, föreslå adekvata åtgärder (S3) • Kunna använda databaser, kvalitetsregister i anslutning till genomgång av patientfall (M3) • Kunna utvärdera vetenskapliga artiklar (S3) • Kunna uppvisa ett professionellt bemötande, etablera god kontakt speciellt med patienter med beroendeproblem (M4) Kunskap och förståelse • Kunna och förstå symtom och bakomliggande mekanismer vid beroendeproblematik, identifiera patienter med beroendeproblem för utredning, behandling och handläggning på adekvat vårdnivå inom vårdorganisationen (S3) • Kunna och ha kännedom om specifika diagnostiska instrument/metoder för tidig diagnostik av beroendeproblematik och/eller missbruk (S3) • Känna till förekomsten av specialistmottagningar inom beroendevården (S2) • Känna till rehabiliteringmöjligheter för beroendepatienter (S3) Förhållningssätt • Kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt (M3) • Vara medveten om att egna värderingar och attityder påverkar det egna beteendet i samspelet med patienten (S3) • Kunna beakta särskilda aspekter såsom etiska problem, genusaspekter, etnicitet och visa förståelse för hur dessa påverkar läkar-patientrelationen (S3)

Innehåll

Målsättningen är att studenten under kursen skall fördjupa sina kunskaper i beroendekunskap genom att följa patienten i vårdkedjan från akut omhändertagande, slutenvård, till öppenvård och/eller specialistmottagningar. Studenten tilledelas under kurstiden en egen handledare som fungerar som ”mentor” dvs. som allmän kontaktperson och rådgivare i kunskapsfrågor. Prekliniska ämnen, t ex experimentell beroendeforskning, neurovetenskap, fysiologi och farmakologi ingår som del i kursen. Kunskap om alkohol och genusperspektiv ingår i kursen. Därutöver ingår också presentation av frontlinjer inom beroendeforskning såväl prekliniskt som kliniskt samt pågående forskningsaktivitet vid sektionen för beroendeforskning och Beroendecentrum i Stockholm.

Arbetsformer

I kursen ingår kompetens och färdighetsträning i form av • Fördjupade kunskaper av akut handläggning av beroendetillstånd, återfallsprevention och rehabilitering • Litteratursökning utgående från studentens egna patientfall och fördjupningsarbete och EBM-perspektiv • Granskning av vetenskapliga artiklar med tonvikt på tolkning av resultaten Studenterna kommer att delta i det kliniska arbetet på akutmottagning, inom slutenvårdsavdelning och öppenvård samt möjlighet att göra studiebesök vid olika behandlingshem och specialistmottagningar.

Examination

Sker i form av: Praktiskt prov. Studenten gör en klinisk undersökning av en patient under övervakning av specialistkompetent läkare och skall kunna ge förslag till diagnos inklusive differentialdiagnoser och förslag till initial behandling/handläggning. Fördjupningsarbete. Redovisning av fördjupningsarbete dvs redogörelse för eget patientfall inkluderande genomförd litteratursökning ur ett EBM-perspektiv med efterföljande akademisk diskussion i närvaro av övriga studenter samt kursledning och examinatorer. Redovisning av granskad vetenskaplig artikel. Sker individuellt i smågrupp i närvaro av kursledning. Utvärdering av den enskilde studentens uppsatta kursmål sker i slutet av kursen tillsammans med handledare och kursansvarig. För godkänd kurs krävs också under kursens praktiska moment en godkänd nivå av professionellt bemötande, klinisk handläggning och vetenskaplig förmåga Obligatoriska moment • Fullgjord klinisk placering • Praktiskt prov • Redovisning och presentation av det egna fördjupningsarbetet och vetenskaplig artikel Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen: Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment endast kan repeteras en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper inom Stadium C såsom core-nära inom läkarprogrammet.

Litteratur och övriga läromedel

Agerberg, Miki Kidnappad hjärna : en bok om missbruk och beroende Lyons, Lena; Funke, Jan
Barth, Tom; Näsholm, Christina Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Heilig, Markus Beroendetillstånd
Ottosson, Jan-Otto Psykiatri