Kursplan för Att gå från undervisning till lärande - en kurs för lärare i Röntgensjuksköterskeprogrammet

From teaching to learning - a course for teachers at program in Radiography

Basdata

Kurskod: 9H9005
Kursens namn: Att gå från undervisning till lärande - en kurs för lärare i Röntgensjuksköterskeprogrammet
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Programnämnden för Röntgensjuksköterskeprogrammet
Datum för fastställande: 2009-06-08
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2018-01-08
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2018

Särskild behörighet

Röntgensjuksköterskeexamen 180hp eller motsvarande.

Mål

Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:

  • Reflektera över egen undervisning/handledning (eget undervisningssätt) i förhållande till hur studenterna lär
  • Tillämpa skilda taxonomier, för att klargöra olika nivåer av förståelse och göra om dessa till mål för undervisning/handledning
  • Att relatera lärarens olika roller i förhållande till olika sätt att undervisa/handleda och då också förstå ledarskapets betydelse
  • Reflektera över examinationens betydelse för studentens lärande och resultat

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i studenters olika sätt att lära. Detta kontrasteras sedan emot olika sätt och med olika metoder som lärare väljer för sin undervisning. Syftet här är att få en djupare förståelse av studenters metoder och strategier för att ta till sig ny kunskap. Kursen fortsätter sedan med att diskutera skilda taxonomier för kunskap och hur dessa kan tranformeras till lärandemål som är tydliga för studenten och hur processen för att nå denna görs synlig.
Det fortsatta innehållet i kursen fokuserar på de olika roller som läraren/handledaren kan uppfattas ha, ett fokus som därvid kommer att fördjupas är den ledarroll som läraren sätts genom det kontext som lärare/handledare och studenter befinner sig.
Kursens avslutande moment diskuterar examinationens betydelse för studentens lärande och begreppet ’’constructive alignment’’ fördjupas.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och deltagarens förberedelse inför seminarierna. Kursen ges som distansutbildning och utnyttjar en undervisnings-plattform där instruktioner och material finns som förberedelse inför de seminarier som också är kursens kurstillfällen. Den undervisningsidé arbetssättet bygger på kallas ’’flipped classroom’’ och ger möjlighet att strukturera förberedelsen inför det aktuella seminariet. För kursen finns fyra obligatoriska seminarier som anknyter till lärandemålen samt ett tillfälle för examination. Till varje seminarium tillhandahålls veteskapliga artiklar som anknyter till det aktuella ämnet.

Examination

Sker i två delar. En skriftlig inlämningsuppgift som täcker kursens lärandemål. Och en skriftlig analyserande fördjupningsuppgift utifrån en praktisk/klinisk situation. Examinationsuppgifterna är individuella.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Biggs, John Burville, Teaching for quality learning at university: what the student does, Tang, Catherine So-kum, 3. ed. : Maidenhead, UK : McGraw-Hill/Society for Research into Higher Education & Open University Press, 2007 - 335 s. ISBN: 978-0-335-22126-4 (hft.), LIBRIS-ID: 10582397,
  • Ramsden, P., Learning to teach in higher education, 2. ed. : London : RoutledgeFalmer, 2003 - xiii, 272 s. ISBN: 978-0-415-30345-3 (hft.), LIBRIS-ID: 8933363,