Preparandkurs för sjuksköterskor: ”Lärarna stöttade oss och delade med sig av sina erfarenheter”

Yasmine Harun är utbildad till sjuksköterska i Qatar. Hon gick preparandkursen för sjuksköterskor med målet att ta kunskapsprovet. Här delar hon med sig av sina erfarenheter.

Yasmine Harun

Varför valde du att läsa preparandkursen?

Under mina 11 år i landet har jag inte kunnat hitta vägen till att bli sjuksköterska i Sverige. Jag sökte till den kompletterande utbildningen men jag fick en reservplats tre gånger. Jag försökte läsa själv, men jag vågade inte göra provet för att jag kände mig osäker på vad jag skulle studera. Jag har under de senaste åren arbetat som undersköterska men jag kände att jag började glömma alla mina kunskaper. Jag vill väldigt gärna kunna arbeta som sjuksköterska, och då måste jag ta kunskapsprovet. Jag blev därför väldigt glad när jag hittade den här kursen.

Vad var det bästa med utbildningen?

Jag tyckte att det var ett väldigt bra upplägg. Först var det språkstudier i svenska sedan var det utbildning inför kunskapsprovet. I utbildningen ingick även resurstillfällen och seminarium där vi kunde diskutera fall och ställa alla frågor som vi hade. Jag tycker också att lärarna var väldigt hjälpsamma. Även om vi hade problem med språket ibland så stöttade de oss, uppmuntrade oss och delade med sig av sina erfarenheter. Vi fick bra och tydlig information om vad vi ska studera. Jag lärde mig också om hur svensk sjukvård fungerar. Det var även roligt att lära känna andra deltagare från många olika länder, vi kunde lära oss mycket av varandra.

Vad har du för råd till andra deltagare?

Det är viktigt att som elev förbereda sig inför lektionerna. Det är också en bra möjlighet att fråga kursledarna alla dina frågor och lära sig ifrån dem.

Tror du kursen kommer hjälpa dig inför kunskapsprovet?

Ja det kommer absolut att hjälpa! Jag är mycket nöjd med utbildningen och jag har anmält mig till att ta kunskapsprovet nu i april 2022.

Om Preparandkursen för sjuksköterskor

Preparandkursen för sjuksköterskor är en uppdragsutbildning inom ramen för snabbspåret för legitimationsyrkena inom hälso- och sjukvården. Kursen riktar sig till sjuksköterskor utbildade utanför EU/EES som tänker genomföra kunskapsprovet för sjuksköterskor. Den ges av Karolinska Institutet på uppdrag av Arbetsförmedlingen.

Michelle Azorbo
2024-02-13