Mottagningsutskottets ordförande berättar om mottagningen

Han är inte bara student på termin fem på läkarprogrammet. Artem innehar också rollen som Mottagningsutskottets ordförande och är därmed en av alla studenter som varit med och anordnat mottagningen hösten 2024. Här berättar han om allt från vad en mottagning innebär, om Karolinska Institutets kårer och hans tips till dig som precis börjat läsa ett program på KI.

Studenten Artem står på en scen och pratar in i en mikrofon.
Artem på scen med en annan medlem i Mottagningsutskottet. Foto: Liza Simonsson

Till att börja med: vad är en mottagning?

Att börja på ett universitet är för många en stor omställning i livet. För att göra den mindre stressfylld anordnar Medicinska Föreningens (MF) Mottagningsutskott (MU) en mottagning för alla program förutom tandläkarprogrammet och tandhygienistprogrammet. Odontologiska Föreningen (OF) anordnar en egen mottagningen för nya studenter på de programmen. De här mottagningarna brukar vara fulla av sociala aktiviteter av varierande karaktär som syftar till att bygga nya vänskaper, lära sig hitta på campus, minska jobbiga känslor inför studiestart och framför allt ha roligt!

Vad händer för nya studenter på KI:s mottagning?

Veckan innan terminsstart ordnar MU en mer övergripande mottagning där studenter från alla program har möjlighet att träffa varandra och lära känna KI samt MF. Följande vecka fortsätter generellt en mer programspecifik mottagning av de olika sektionera i MF.  Vi försöker ordna evenemang som passar alla nya studenter och organiserar allt från promenader i Stockholm till mer festliga tillställningar kvällstid.

Vår senaste mottagning var tämligen storslagen! Mer än dubbelt så många kom än vad vi förväntade oss – strax över 500 personer första dagen. Vi hade aktiviteter nästan varje dag och såg till att alla nya studenter fick lära känna varandra, campus och Stockholm lite bättre.

Artems tre bästa tips till nya KI-studenter

1. Ta det lugnt! Det kan vara stressigt i början, men tänk att studenter innan dig har klarat sig galant och studenter efter dig också kommer göra det. Du är inte ensam!
  2. Hitta en balans mellan studierna och fritid. Ha lediga helger, hitta på saker efter sista föreläsningen och träffa kompisar! (Själv har jag nyligen börjat med landsvägscykling, faktiskt otroligt avkopplande efter en lång dag.)
  3. Delta i studiesociala aktiviteter!

Vilken är din roll i mottagningsarbetet?

Min nuvarande roll är ordförande i MU och det har jag varit de senaste två mottagningarna. I praktiken innebär det att tillsammans med min styrelse planera mottagningen och synka den med övriga sektioner och KI. Trots alla sena kvällar efter studierna, prokrastinering och sista minuten-lösningar var det så värt att få träffa alla nya studenter!

Kan du berätta kort om KI:s kårer?

KI har två studentföreningar, MF och Odontologiska Föreningen. Kårerna övervakar utbildningen som bedrivs och erbjuder massa studiesocialt man kan engagera sig i, exempelvis mottagningen, vilket är väldigt kul!

Hur är studentlivet i Stockholm?

Studentlivet i Stockholm är bra tycker jag! Visst blir man inte lika fullt omhuldad av det på samma sätt som i mer typiska studentstäder, men bara man engagerar sig lite är det som att en hel värld öppnas – massa kul att delta i och härliga människor att träffa!