För dig som är student på Läkarprogrammet, 5,5-årigt Ansöka om utbytesstudier

Ansökan om utbytesstudier sker i två steg.

Ansökan om utbytesstudier – så går det till

Ansökan om utbytesstudier sker i två steg:

  1. Steg 1: Ansökan om nominering från KI
    Först ansöker du om att bli nominerad till utbytesstudier av Karolinska Institutet. Det innebär att KI bedömer om du uppfyller kraven för att representera universitetet vid ett partneruniversitet.
  2. Steg 2: Ansökan till partneruniversitetet
    Om du blir nominerad går du vidare till nästa steg – att skicka in en formell ansökan till det universitet du blivit nominerad till. Det är först efter detta steg som du kan bli antagen till utbytesstudier.

Ansökningsprocessen

  1. Läs på om värduniversiteten
    Börja med att ta reda på vad som gäller för de universitet du är intresserad av. Titta på kursutbud, språkkrav, terminstider och andra praktiska detaljer.
  2. Välj universitet och planera dina studier
    Bestäm vilket eller vilka universitet du vill söka till, vilka kurser du vill läsa och försök skapa dig en bild av hur utbildningen är upplagd. Fundera också på hur du kan få ihop ett fungerande studieprogram under din utbytesperiod.
  3. Registrera din ansökan i Mobility Online
    Fyll i ansökningsformuläret i Mobility Online. När du har registrerat dig får du ett mejl med en länk – använd den för att ladda upp dina bilagor.
  4. Nomineringsbesked
    Om din ansökan är komplett och godkänns av LINK, kan du bli nominerad till en utbytesplats.
  5. Information om värduniversitetet
    När du blivit nominerad får du mer information om ditt värduniversitet och hur du går vidare med den formella ansökan dit.

Ansökningsperioder under 2025/2026

Sista ansökningsdag för utbytesstudier under läsåret 2025/2026 var den 3 februari.

Steg 1 – Ansökan om nominering till utbytesstudier

Ansökan görs helt digitalt via systemet Mobility-Online. Det är viktigt att du följer instruktionerna noggrant – en ofullständig eller sen ansökan kan leda till att du får lägre prioritet eller inte blir bedömd alls i första omgången.

Så här går det till:

  1. Registrera din ansökan online
    Fyll i dina personuppgifter, information om dina nuvarande studier, vilken termin du planerar att åka utomlands och vilket ämnesområde du vill läsa.
  2. Välj universitet
    Du kan ange upp till sex alternativ i prioritetsordning. Innan du gör dina val, kontrollera att universiteten erbjuder kurser som passar in i din utbildning och kan tillgodoräknas vid KI.
  3. Ladda upp bilagor
    När du skickat in din ansökan får du ett automatiskt mejl med en länk. Klicka på länken för att ladda upp dina bilagor direkt i Mobility-Online.

Detta ska din ansökan innehålla 

Ansökningsformulär: Ansökan fylls i digitalt via Mobility Online. 

Följande dokument ska bifogas i den digitala ansökan:

  1. Curriculum vitae (CV) – Ditt CV ska vara tydligt och strukturerat i omvänd kronologisk ordning. Ange dina språkkunskaper enligt EU:s CEFR-skala.
  2. Meritintyg – Om du har varit engagerad i kåren eller vid KI, ska ett signerat intyg bifogas. Be om intyget från Medicinska Föreningen eller den förening/grupp du varit aktiv i. Ett intyg för din högsta merit räcker.
  3. Ladokutdrag (resultatintyg) – Hämtas via Ladok på webben. Om du vid ansökningstillfället saknar 7,5 högskolepoäng eller mer, ska du bifoga en bilaga med en förklaring.
  4. Motiveringsbrev – Max en A4-sida. Brevet är en viktig del av ansökan och bör vara välformulerat. Inled med en kort presentation av dig själv och fokusera sedan på varför du vill delta i ett utbyte. Lyft fram relevanta erfarenheter och intressen.
  5. Referensbrev – Om du inte kan få ett personligt skrivet referensbrev, använd den särskilda blanketten nedan. Referensbrevet måste vara signerat. Referenspersonen ska vara en handledare eller motsvarande vid KI som du haft i ett undervisningssammanhang. Endast ett referensbrev krävs – antingen ett personligt brev eller den angivna blanketten.
  6. Application Form – Ladda ner formuläret från Mobility Online och ladda sedan upp det i din ansökan.

Steg 2 - Ansökan till partneruniversitetet

Om du har fått besked om att du har blivit nominerad till en utbytesplats börjar det spännande arbetet med nästa steg - planeringen av ditt studieupplägg och ansökan till värduniversitetet.

Ansök till värduniversitetet

Den internationella handläggaren meddelar värduniversitetet att du är nominerad för utbytesstudier, vilket innebär att du sen ska göra en formell ansökan till ditt värduniversitet. De flesta universitet har information om ansökan för utbytesstudenter på sina webbplatser. Ansökan ser olika ut för olika universitet.

Det är viktigt att du så snart du vet att du är nominerad tar reda på hur ansökningsprocessen går till för just det universitetet, vilka dokument som du behöver förbereda och vilken som är sista ansökningsdag. Det är du själv som ansvarar för att ansökan till värduniversitetet är komplett och skickas iväg i tid, men du kan få hjälp av den internationella handläggaren.

Planera ditt studieupplägg

I ansökan till värduniversitetet ingår att ange vilka kurser/klinisk utbildning du önskar genomföra under ditt utbyte. Information om vad värduniversitetet erbjuder för utbytesstudenter finns i många fall på deras webbplats, men det går också att kontakta en internationell koordinator vid det aktuella universitetet som kan berätta mer.

Börja med att ta reda på hur din termin ser ut vid KI och fundera sedan över hur ditt utbyte skulle kunna se ut utifrån det utbud som finns vid värduniversitetet. Det är också bra att läsa reserapporter för att undersöka hur tidigare studenter har lagt upp sina utbyten.

Kontakta därefter ämnesföreträdaren för att diskutera upplägget. Ibland kan vissa delar behöva kompletteras här hemma och ibland kommer man överens om att tentera vid KI. Kom ihåg att ta med dig de dokument som ska skrivas under, vanligtvis ett s.k. "Learning Agreement" där kurser/klinisk utbildning samt tidsperiod anges. 

Det är viktigt att du är medveten om att du inte i något fall är antagen till utbytesstudier innan du fått definitivt besked från värduniversitetet!

Restplatser

Restplatser tilldelas enligt principen först till kvarn, och en ansökan räknas som komplett först när alla obligatoriska dokument har lämnats in.

Du kan ansöka om restplatser löpande under läsåret, efter att den ordinarie ansökningsomgången har behandlats. Observera dock att det kan finnas en sista ansökningsdag vid det utländska universitetet som du måste ta hänsyn till.

När du söker en restplats behöver du inte bifoga intyg över meriter – endast övriga obligatoriska handlingar krävs.

Eftersom platser tilldelas löpande kan vissa alternativ som visas som tillgängliga i systemet redan ha blivit sökta av andra, men ännu inte tilldelats. Det kan därför förekomma en viss fördröjning i uppdateringen. Vi rekommenderar därför att du anger flera alternativ i din ansökan.

Du hittar aktuella restplatserna här.

Blankett för referensbrev

Innehållsgranskare:
Talia Adamsson
2025-06-26