Kursplan för

Aktivitet och hälsa, 15 hp

Occupation and Health, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , VT09 , VT10 , HT10 , VT11 , HT11 , HT12
Kurskod
1AR003
Kursens benämning
Aktivitet och hälsa
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2007-05-28
Reviderad av
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Senast reviderad
2009-11-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Ma B, ShA och Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A). Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenterna ha tillägnat sig kunskaper om arbetsterapi som ämne och profession samt ha grundlagt ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till kunskap. Studenterna ska även under den verksamhetsförlagda utbildningen uppvisa ett etiskt förhållningssätt gentemot klienter och kollegor. Lärandemål Studenten ska vid avslutad kurs: • kunna redogöra för och reflektera över arbetsterapi som profession och ämne (Moment 1) • kunna redogöra för grundläggande hälsobegrepp och reflektera över deras relation till aktivitet (Moment 2) • självständigt kunna sammanställa information om, och skriftligt redogöra och argumentera för arbetsterapins historia, utveckling och filosofi (Moment 3) • uppvisa grundläggande kunskap om vad en vetenskaplig publikation innebär (Moment 4) • kunna söka och granska information i vetenskpliga publikationer (Moment 4) • självständigt kunna reflektera över och tillämpa begrepp och modeller som ligger till grund för att förstå människan i aktivitet (Moment 5)

Innehåll

Kursen är uppdelad på två perioder under terminen och består av 5 moment. Undervisningen i momenten 1-3 sker under terminens sex första veckor, medan moment 4 och 5 är förlagd till terminens fyra sista veckor. Moment 1: Verksamhetsförlagd utbildning – Arbetsterapi som yrke, 3 hp (Clinical education – Occupational therapy as a profession) I moment 1 har studenterna verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på sin basklinik och ges en orientering om sitt kommande yrke. Som ett led i att uppnå momentets lärandemål ska studenterna att reflektera över arbetsterapi som profession och ämne. Studenternas lärande inkluderar praktisk, klinisk observation samt intervjuteknik på VFU. Vad gäller kunskap om ett etiskt förhållningssätt gentemot klienter och kollegor ges studenterna föreläsningar och praktiska laborationer i bemötande samt handledning i detta under VFU. Moment 2: Hälsobegrepp i relation till aktivitet, 3 hp (Concepts of health in relation to occupation) I moment 2 studeras hälsobegreppet och dess relation till aktivitet. Förhållanden i samhället som påverkar individer och gruppers hälsa studeras. Studenterna ska reflektera över hälso- och ohälsobegrepp och deras relation till aktivitet föreläsningar. Studenterna ska arbeta i grupp kring olika, i kurslitteraturen förekommande hälsobegrepp. Moment 3: Arbetsterapins historia, utveckling och filosofi, 3 hp (Occupational therapy history, development and philosophy) I moment 3 introduceras studenterna till Arbetsterapins historia, utveckling och filosofi. Studenterna ska sammanställa information om, skriftligt och muntligt redogöra för samt argumentera för arbetsterapins historia, utveckling och filosofi. Moment 4: Vetenskaplig teori och metod, 3 hp (Scientific theory and method) I moment 4 studeras och diskuteras olika vetenskapliga traditioner och syn på kunskap samt olika vetenskapliga metoder för datainsamling och bearbetning. Studenterna ska tillämpa deskriptiv statistik genom att göra en statistisk undersökning. Studenterna ska inhämta kunskap om klinisk observationsteknik respektive klinisk intervjuteknik. Moment 5: Människan i aktivitet – Modeller och begrepp, 3 hp (Human Occupation – theories and concepts) I moment 5 studeras och diskuteras teorier och begrepp som ligger till grund för att förstå människan i aktivitet. Studenterna ska även diskutera dess kliniska användbarhet.

Verksamhetsförlagd utbildning - Arbetsterapi som yrke, 3.0 hp

Betygsskala: VU

I moment 1 har studenterna verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på sin basklinik och ges en orientering om sitt kommande yrke samt relevanta yrkesuppgifter för arbetsterapeuter. Studenternas lärande inkluderar praktisk, klinisk observation samt intervjuteknik på VFU.

Vad gäller kunskap om ett etiskt förhållningssätt gentemot klienter och kollegor ges studenterna föreläsningar och praktiska laborationer i bemötande samt handledning i detta under VFU.

Hälsobegrepp i relation till aktivitet, 3.0 hp

Betygsskala: VU

I moment 2 studeras hälsobegreppet och dess relation till aktivitet. Förhållanden i samhället som påverkar individer och gruppers hälsa studeras. Studenterna ska reflektera över hälso- och ohälsobegrepp och deras relation till aktivitet föreläsningar. Studenterna ska arbeta i grupp kring olika, i kurslitteraturen förekommande hälsobegrepp. Därutöver studeras även terminologin inom arbetsterapi och studenterna använder denna vid utförandet av en aktivitetsanalys.

Arbetsterapins historia, utveckling och filosofi, 3.0 hp

Betygsskala: VU

I moment 3 introduceras studenterna till Arbetsterapins historia, utveckling och filosofi. Studenterna ska sammanställa information om, skriftligt och muntligt redogöra för samt argumentera för arbetsterapins historia, utveckling och filosofi.

Vetenskaplig teori och metod, 3.0 hp

Betygsskala: VU

I moment 4 studeras och diskuteras olika vetenskapliga traditioner och syn på kunskap samt olika kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga metoder för datainsamling och bearbetning.

Människan i aktivitet - Modeller och begrepp, 3.0 hp

Betygsskala: VU

I moment 5 studeras och diskuteras teorier och begrepp som ligger till grund för att förstå människan i aktivitet. Studenterna ska även diskutera dess kliniska användbarhet.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är utformade för att ge förutsättningar för studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, grupparbeten, tvärgrupparbeten, verksamhetsförlagda studier, handledning, IT-undervisning och laborationer. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.

Examination

Examination av Moment 1: Verksamhetsförlagd utbildning – Arbetsterapi som yrke, 3hp Studenterna examineras genom: - en observationsuppgift av en arbetsterapiåtgärd. Betygsskala: VG/G/U - en kliniskt förlagd intervju. Betygsskala: VG/G/U Väl Godkänt i både observations- och intervjuuppgift ger Väl Godkänt på hela momentet. Examination av Moment 2: Hälsobegrepp i relation till aktivitet, 3hp Studenterna examineras individuellt vid ett seminarium där de ska redogöra för grundläggande hälsobegrepp och deras relation till aktivitet. Betygsskala: G/U Examination av Moment 3: Arbetsterapins historia, utveckling och filosofi, 3hp Studenterna examineras genom en individuell hemtentamen. Betygsskala: G/U Examination av Moment 4: Vetenskaplig teori och metod, 3hp Studenterna examineras genom en skriftlig tentamen och i två muntliga seminarier. Betygsskala: VG/G/U Examination av Moment 5: Människan i aktivitet, 3hp Studenten examineras genom en muntlig gruppexamination. Betygsskala: VG/G/U För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd i moment 1, 4 och 5. För godkänd hel kurs (15 hp) erfordras betygsgraden godkänd inom samtliga delmoment. Alla examinationer, seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier. Omtentamen sker vid maximalt 5 tillfällen. Dessa är förlagda veckan för höstterminsstart, veckan före vårterminsstart samt veckan efter vårterminsslut. Eventuella avvikelser anges på kurswebben. För studenter som inte uppnår betyget godkänd på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan ytterligare VFU erbjudas vid maximalt ett ytterligare tillfälle i samband med nästkommande terminers ordinarie VFU. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering Kursutvärdering genomförs efter respektive period, enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

American Occupational Therapy Association (AOTA) Occupational Therapy practice Framework: Domain and Process.
Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Blesedell Crepeau, E., Cohn, E.S., & Boyt Schell, B.A. Willard & Spackman´s Occupational Therapy.
Ejlertsson, G Statistik för hälsovetenskaperna
Kielhofner, Gary A model of human occupation : theory and application
Hansson, U.C. Vad är en vetenskaplig artikel?
Hemmingsson, H Student-environment fit of students with physical disabilities : Doktorsavhandling
Meyer, Adolf The philosophy of occupational therapy
Neistadt, Maureen Occupational Therapy : Introduction to occupational therapy Crepeau, Elisabeth
Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004
Reilly, Mary Occupational therapy can be one of the great ideas of 20th century medicine
Rogers, Joan Order and disorder in medicine and occupational therapy
Björklund, Anita On the structure and contents of occupational therapist paradigms : empirical studies of occupational therapy students' and occupational therapists' views on occupational therapy
Socialstyrelsen Klassifikation av funktionstillstånd och funktionshinder 2002 : Svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Törnquist, Anita Att fastställa och möta förmåga till dagliga livets aktiviteter (ADL) : Akademisk avhandling

Fördjupningslitteratur

Antonovsky, Aaron Hälsans mysterium
Asplund, Johan Om hälsningsceremonier, mikromakt och asocial pratsamhet
Boorse, C Health as a Theoretical Concept
Kielhofner, Gary Conceptual foundations of occupational therapy
Nordenfelt, Lennart Samtal om hälsan : en dialog om hälsans natur
Sachs, Lisbeth Vårdens etnografi : om hälsa, sjukdom och vård i sitt kulturella sammanhang
Sontag, Susan Sjukdom som metafor ;b AIDS och dess metaforer Arenander, Britt; Skogsberg, Berit
Wilcock, Ann Allart0 101968 An occupational perspective of health