Funktionshinder, miljö och samhälle, 7,5 hp
Disability, environment and society, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR020
- Kursens benämning
- Funktionshinder, miljö och samhälle
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden 3 (arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen)
- Datum för fastställande
- 2010-11-16
- Reviderad av
- Programnämnd 3
- Senast reviderad
- 2011-12-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från närmaste föregående termin.
Mål
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig kunskap och förståelse om relationerna mellan funktionshinder den omgivande miljön och samhälleliga strukturer samt om hur dessa relationer påverkar livssituationen för personer med funktionsnedsättningar. Lärandemål Den studerande ska vid avslutad kurs: kunna analysera och reflektera över relationen mellan funktionshinder, miljö och samhälle kunna tillämpa kunskap om lagstiftning och organisation av service som inverkar på delaktighet för personer med funktionsnedsättningar kunna analysera vilka konsekvenser lagstiftning och organisation av service har för livssituationen för personer med funktionsnedsättningar
Innehåll
Kursen består av två moment Moment 1. Teoribildning och begrepp (Theories and concepts) 4hp I detta moment introduceras teorier och begrepp av relevans för att förstå relationen mellan funktionshinder, miljö och samhället med tonvikt på delaktighet och omgivningsfaktorer. Moment 2. Att leva med funktionshinder (Living with disability) 3,5hp I detta moment tillämpar och reflekterar den studerande, utifrån ett forskning- och brukarperspektiv, över svensk lagstiftning och organisation av service som har relevans för personer med funktionsnedsättningar.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är utformade för att studenterna ska kunna tillgodogöra sig teoretiska kunskaper, kunna reflektera över samt tillämpa dessa. Kursen innehåller föreläsningar, seminarium, individuellt arbete och grupparbete.
Examination
Lärandemålen i moment 1 examineras genom skriftlig individuell hemtentamen. Betygsskala: VG/G/U Lärandemålen i moment 2 examineras genom skriftlig och muntlig presentation av grupparbete. Betygsskala: G/U För betyget G krävs aktivt deltagande vid seminarietillfälle samt betyget G i examinationen av moment 1 och 2. För betyget VG krävs aktivt deltagande vid seminarietillfälle, betyget VG i examinationen av moment 1 och betyget G i examinationen av moment 2. Deltagande i seminarium är obligatoriskt. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier. Omtentamen sker vid maximalt 5 tillfällen. Eventuella avvikelser anges på kurswebben.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
11th Edition : Philadelphia: J.B. Lippincott., 2009 ISBN:0781760046 Ecological models in occupational therapy (Kap43) OT evaluations and interventions: environment (kap 60-62) Sök i biblioteket
Thorofare : Slack., 2003 Kap 2 och 8-17
London : Routledge, 2006 - viii, 232 s. ISBN:0-415-34719-X (pbk.) LIBRIS-ID:10252424 Sök i biblioteket
Stockholm : Karolinska Institutet.,
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 226 s. ISBN:91-44-00862-7 LIBRIS-ID:7274955 Sök i biblioteket
25(11-12) : Disability & Rehabilitation, 2003 - 572-576.
Geneva: World Health Organization. Den svenska översättningen "Klassfikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa" . Finns som pdf-fil:, URL: http://www.socialstyrelsen
Stockhom : Socialdepartementet. http://www.regeringen.se, 2001
66 : Socialmedicinsk tidskrift, 1989 - 155-160.
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 237 s. ISBN:91-44-02674-9 LIBRIS-ID:9461217 (kap 3, 4, 6 och 7) Sök i biblioteket
Skönlitteratur relaterad till kursen
Malmö : Egalité förlag,
3. uppl. : Stockholm : Rabén Prisma, 1997 - 390, [1] s. ISBN:91-518-3091-4 (inb.) LIBRIS-ID:7408269 Sök i biblioteket
Knivsta : Swedenborg, 2003
Fördjupningslitteratur
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2008 - xvii, 565 p. ISBN:978-0-7817-6996-9 (alk. paper) LIBRIS-ID:10541557 URL: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html Sök i biblioteket
Stockholm : Socialdepartementet http://www.regeringen.se, 1998