Kursplan för

Utvecklingsarbete i arbetsterapi, 7,5 hp

Development Project in Occupational Therapy, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT15 , HT19 , HT21 , HT23
Kurskod
1AR023
Kursens benämning
Utvecklingsarbete i arbetsterapi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2014-02-03
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2023-03-28
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

120 hp från T1-T4 samt kursen Vetenskaplig design och metod samt Moment 3, Verksamhetsförlagd utbildning (7,5hp) i kursen Arbete, aktivitet och delaktighet.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen syftar till att studenten utvecklar förmågor för att kunna genomföra utvecklingsarbete inom olika verksamheter där arbetsterapeuter kan bidra med sin kompetens . Med detta avses att studenten lär sig att ta sig an samhällsutmaningar från verksamheter med ett identifierat utvecklingsområde samt tillämpa en användarcentrerad förbättringsstruktur där fokus ligger på problemdefiniering, idégenerering, konceptutveckling och testning. Kursens övergripande mål är att studenten når en fördjupad kunskap om utvecklingsarbete grundat i arbetsterapi.

Lärandemål

  • kunna  definiera ett utvecklingsområde inom en verksamhet, formulera  idéer om hur området kan utvecklas,  skapa och pröva ett idékoncept och utvärdera dess nytta samt eventuell ytterligare förslag på utveckling för implementering i verksamheten.
  • relatera det valda utvecklings- och innovationsarbetet till centrala teoribildningar inom arbetsterapi.

Innehåll

Oavsett arbetsplats, är en viktig del i arbetsterapeutens arbete att bidra till identifiering av förbättringsområden, definiering av problem, idé- och konceptutveckling samt strukturerad uppföljning och revidering.

I denna kurs utmanas studenter  att utveckla en verksamhet som identifierat ett behov av förändring där studenterna ombeds följa en förändringsstruktur samt dra nytta av såväl arbetsterapeutisk teori som kunskap om evidensbaserad verksamhet. Kursens  innehåll ger studenten möjlighet att utifrån ett identifierat utvecklingsområde, knutet till en verksamhet , undersöka hur detta skulle kunna definieras, utvecklas och föreslås förändras  för att  förbättra verksamheten.

Arbetsformer

Arbetsformen är främst projektbaserade studier men i kursen ingår även  besök i och samarbete med en verksamhet. Verksamheten kan, men behöver inte vara en arbetsterapienhet men behovet av arbetsterapeutisk kompetens bör föreligga . Deltagandet i, eller samverkan med verksamheten utgör en viktig del av kursen men kan variera i grad beroende på uppgiftens utformning. Student och utmaningsgivare från verksamheten gör tillsammans upp en plan för genomförandet av förändringsarbetet . Kursen avslutas med en muntlig presentation vid ett  publikt examinationsseminarium. Kursen kan även genomföras  inom ramen för ett internationellt studentutbyte.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker dels genom en muntlig presentation av utvecklingsarbetet vid ett examinationsseminarium på universitetet med representanter från verksamheten och allmänheten inbjudna. I examinationen ingår även kamratgranskning  vid handledningstillfällen och att ställa förtydligande och kritiska frågor vid  det examinerande slutseminariet. Betygsskala: /G/U

Examination av kursens lärandemål sker i enlighet med utarbetade bedömningskriterier.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny utbildningsplan

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Taylor, Clare Evidence-based practice for occupational therapists
Guldbrandsson, Karin Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst: en forskningssammanställning
Rycroft-Malone, Jo The PARIHS Framework - A Framework for Guiding the Implementation of Evidence-based Practice (2004) s. 297-304

Om implementering
Smith, Richard How not to give a presentation
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992, reviderad 2004, 2012 och 2018
Från nyhet till vardagsnytta- om implementering av metoder inom folkhälsoområdet, ver 2

Litteratur tillkommer relaterat till valt fördjupningsområde och teoriförankring inom arbetsterapi.