Utvecklingsarbete i arbetsterapi, 7,5 hp
Development Project in Occupational Therapy, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR023
- Kursens benämning
- Utvecklingsarbete i arbetsterapi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2014-02-03
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till termin 6 tillåts student att restera med kursen Hälsa, samhälle och miljö, 7,5hp, termin 5. Övriga kurser ska vara godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursen syftar till att studenten utvecklar förmågor för att kunna genomföra utvecklingsarbete inom olika verksamheter där arbetsterapeuter verkar eller kan verka. Med detta avses att studenten lär sig att identifiera utvecklingsområden samt att studenten startar, driver och slutför ett mindre utvecklingsarbete inom en verksamhet. Kursens övergripande mål är att studenten når en fördjupad kunskap om utvecklingsarbete i arbetsterapi.
Lärandemål
- kunna identifiera ett utvecklingsområde inom en verksamhet där en arbetsterapeut verkar eller kan verka, formulera en idé om hur området kan utvecklas, pröva idén och utvärdera resultatet av idén samt ge förslag på hur detta kan implementeras i verksamheten.
- relatera det valda utvecklingsområdet till centrala teoribildningar inom arbetsterapi.
Innehåll
För att på bästa sätt kunna ta hand om sina klienter och för att kunna utveckla den verksamhet man arbetar inom behöver man som arbetsterapeut kunna dra nytta av såväl arbetsterapeutisk teori som kunskap om evidensbaserad verksamhet. Denna kurs avser att ge studenten möjlighet att utifrån ett identifierat utvecklingsområde, knutet till en verksamhet där en arbetsterapeut verkar eller kan verka, undersöka hur detta skulle kunna utvecklas och ge förslag på hur nya arbetssätt skulle kunna implementeras för att utveckla och förbättra verksamheten.
Arbetsformer
Kursen innehåller självständiga integrerade teoretiska och verksamhetsintegrerade studier. Arbetsformen är främst självstudier men i kursen ingår även deltagande i en verksamhet. Studenten själv identifierar och kontaktar en möjlig verksamhet. Verksamheten kan vara en arbetsterapienhet men även en verksamhet där det inte finns någon arbetsterapeut men där behovet av en arbetsterapeut kan identifieras. Deltagandet på verksamheten omfattar ca 25 % av kursen men kan variera beroende på uppgiftens utformning. Student och handledare på verksamheten gör tillsammans upp en plan för genomförandet av kursen. Kursen avslutas med en muntlig posterpresentation vid den valda verksamheten och ett muntligt examinationsseminarium. Kursen kan genomföras som ett internationellt studentutbyte.
Examination
Examination sker dels genom en muntlig posterpresentation av utvecklingsarbetet, på den valda verksamheten och på universitetet och dels genom en muntlig redovisning som presenteras vid ett examinationsseminarium på universitetet. I examinationen ingår även kamratgranskning av en kurskamrats poster och dennes muntliga presentation av sitt fördjupningsprojekt. Betygsskala: /G/U
Examination av kursens lärandemål sker i enlighet med utarbetade bedömningskriterier.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination. Dessa är förlagda veckan för höstterminsstart, veckan före vårterminsstart samt veckan efter vårterminsslut. Eventuella avvikelser anges på kurswebben. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students projektinriktade verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten eller klienternas förtroende för verksamheten riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.
Litteratur och övriga läromedel
[4.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA), cop. 2005 - 35 s. ISBN:91-86210-32-7 LIBRIS-ID:9888597 Sök i biblioteket
Philadelphia : F.A. Davis., 1994
2. ed. : Oxford : Blackwell, 2007 - 208 p. ISBN:978-1-4051-3700-3 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:10526083 Sök i biblioteket
12. ed., international ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2014 - xxxiv, 1262 s. ISBN:9781451189070 LIBRIS-ID:14001044 Sök i biblioteket
Litteratur tillkommer relaterat till valt fördjupningsområde och teoriförankring inom arbetsterapi.