Kursplan för

Utvecklingsarbete i arbetsterapi, 7,5 hp

Development Project in Occupational Therapy, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT15 , HT19 , HT21 , HT23
Kurskod
1AR023
Kursens benämning
Utvecklingsarbete i arbetsterapi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2014-02-03
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-04-01
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

120 hp från T1-T4 samt kursen Vetenskaplig teori och metod samt Moment 3, Verksamhetsförlagd utbildning (7,5hp) i kursen Arbete, aktivitet och delaktighet.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen syftar till att studenten utvecklar förmågor för att kunna genomföra utvecklingsarbete inom olika verksamheter där arbetsterapeuter verkar eller kan verka. Med detta avses att studenten lär sig att identifiera utvecklingsområden samt att  empiriskt prövar ett mindre utvecklingsarbete inom en verksamhet. Kursens övergripande mål är att studenten når en fördjupad kunskap om utvecklingsarbete i arbetsterapi.

Lärandemål

  • kunna identifiera ett utvecklingsområde inom en verksamhet där en arbetsterapeut verkar eller kan verka, formulera en idé om hur området kan utvecklas, empiriskt pröva idén och utvärdera resultatet av idén samt ge förslag på hur detta kan implementeras i verksamheten.
  • relatera det valda utvecklingsområdet till centrala teoribildningar inom arbetsterapi.

Innehåll

För att på bästa sätt kunna ta hand om sina klienter och för att kunna utveckla den verksamhet man arbetar inom behöver man som arbetsterapeut kunna dra nytta av såväl arbetsterapeutisk teori som kunskap om evidensbaserad verksamhet. Denna kurs avser att ge studenten möjlighet att utifrån ett identifierat utvecklingsområde, knutet till en verksamhet där en arbetsterapeut verkar eller kan verka, undersöka hur detta skulle kunna utvecklas och ge förslag på hur nya arbetssätt skulle kunna implementeras för att utveckla och förbättra verksamheten.

Arbetsformer

Arbetsformen är främst självstudier men i kursen ingår även deltagande i en verksamhet. Studenten själv identifierar och kontaktar en möjlig verksamhet. Verksamheten kan vara en arbetsterapienhet men även en verksamhet där det inte finns någon arbetsterapeut men där behovet av en arbetsterapeut kan identifieras. Deltagandet på verksamheten omfattar ca 25 % av kursen men kan variera beroende på uppgiftens utformning. Student och handledare på verksamheten gör tillsammans upp en plan för genomförandet av kursen. Kursen avslutas med en muntlig posterpresentation vid den valda verksamheten och ett muntligt examinationsseminarium. Kursen kan genomföras som ett internationellt studentutbyte.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker dels genom en muntlig posterpresentation av utvecklingsarbetet, på den valda verksamheten och på universitetet och dels genom en muntlig redovisning som presenteras vid ett examinationsseminarium på universitetet. I examinationen ingår även kamratgranskning av en kurskamrats poster och att ställa förtydligande och kritiska frågor vid dennes muntliga presentation av sitt utvecklingsarbete . Betygsskala: /G/U

Examination av kursens lärandemål sker i enlighet med utarbetade bedömningskriterier.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004
Taylor, Clare Evidence-based practice for occupational therapists
Guldbrandsson, Karin Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst: en forskningssammanställning
Rycroft-Malone, Jo The PARIHS Framework - A Framework for Guiding the Implementation of Evidence-based Practice (2004) s. 297-304

Om implementering
Smith, Richard How not to give a presentation

Litteratur tillkommer relaterat till valt fördjupningsområde och teoriförankring inom arbetsterapi.