Utvecklingsarbete i arbetsterapi, 7,5 hp
Development Project in Occupational Therapy, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR023
- Kursens benämning
- Utvecklingsarbete i arbetsterapi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2014-02-03
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2023-03-28
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
120 hp från T1-T4 samt kursen Vetenskaplig design och metod samt Moment 3, Verksamhetsförlagd utbildning (7,5hp) i kursen Arbete, aktivitet och delaktighet.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursen syftar till att studenten utvecklar förmågor för att kunna genomföra utvecklingsarbete inom olika verksamheter där arbetsterapeuter kan bidra med sin kompetens . Med detta avses att studenten lär sig att ta sig an samhällsutmaningar från verksamheter med ett identifierat utvecklingsområde samt tillämpa en användarcentrerad förbättringsstruktur där fokus ligger på problemdefiniering, idégenerering, konceptutveckling och testning. Kursens övergripande mål är att studenten når en fördjupad kunskap om utvecklingsarbete grundat i arbetsterapi.
Lärandemål
- kunna definiera ett utvecklingsområde inom en verksamhet, formulera idéer om hur området kan utvecklas, skapa och pröva ett idékoncept och utvärdera dess nytta samt eventuell ytterligare förslag på utveckling för implementering i verksamheten.
- relatera det valda utvecklings- och innovationsarbetet till centrala teoribildningar inom arbetsterapi.
Innehåll
Oavsett arbetsplats, är en viktig del i arbetsterapeutens arbete att bidra till identifiering av förbättringsområden, definiering av problem, idé- och konceptutveckling samt strukturerad uppföljning och revidering.
I denna kurs utmanas studenter att utveckla en verksamhet som identifierat ett behov av förändring där studenterna ombeds följa en förändringsstruktur samt dra nytta av såväl arbetsterapeutisk teori som kunskap om evidensbaserad verksamhet. Kursens innehåll ger studenten möjlighet att utifrån ett identifierat utvecklingsområde, knutet till en verksamhet , undersöka hur detta skulle kunna definieras, utvecklas och föreslås förändras för att förbättra verksamheten.
Arbetsformer
Arbetsformen är främst projektbaserade studier men i kursen ingår även besök i och samarbete med en verksamhet. Verksamheten kan, men behöver inte vara en arbetsterapienhet men behovet av arbetsterapeutisk kompetens bör föreligga . Deltagandet i, eller samverkan med verksamheten utgör en viktig del av kursen men kan variera i grad beroende på uppgiftens utformning. Student och utmaningsgivare från verksamheten gör tillsammans upp en plan för genomförandet av förändringsarbetet . Kursen avslutas med en muntlig presentation vid ett publikt examinationsseminarium. Kursen kan även genomföras inom ramen för ett internationellt studentutbyte.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examination sker dels genom en muntlig presentation av utvecklingsarbetet vid ett examinationsseminarium på universitetet med representanter från verksamheten och allmänheten inbjudna. I examinationen ingår även kamratgranskning vid handledningstillfällen och att ställa förtydligande och kritiska frågor vid det examinerande slutseminariet. Betygsskala: /G/U
Examination av kursens lärandemål sker i enlighet med utarbetade bedömningskriterier.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny utbildningsplan
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.
Litteratur och övriga läromedel
2. ed. : Oxford : Blackwell, 2007 - 208 p. ISBN:978-1-4051-3700-3 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:10526083 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2007 - 35 s. ISBN:978-91-7257-531-8 LIBRIS-ID:10657211 Sök i biblioteket
2004 Ingår i: Journal of nursing care quality
Stockholm : Socialstyrelsen, 2012 - 19 s. ISBN:9789187169373 LIBRIS-ID:13524052 Sök i biblioteket
BMJ Publishing Group Ltd, 2000 URL: Länk
[5.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA, cop. 2018 - 20 s. ISBN:9789187837524 LIBRIS-ID:fqqn33szcw10rbnj URL: fulltext Sök i biblioteket
Folkhälsomyndigheten, 2016 URL: Länk
Litteratur tillkommer relaterat till valt fördjupningsområde och teoriförankring inom arbetsterapi.