Kursplan för

Arbetsterapi 1 - Bedömning, mål och terapeutiskt resonerande, 7,5 hp

Occupational Therapy 1 - Assessment, Goalsetting and Therapeutic Reasoning, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT17 , VT18 , HT19 , VT20 , HT20 , HT21 , HT23 , HT24
Kurskod
1AR032
Kursens benämning
Arbetsterapi 1 - Bedömning, mål och terapeutiskt resonerande
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-03-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

För tillträde till kursen Arbetsterapi 1 (1AR032) krävs att samtliga kurser i T1 och T2 samt 7,5 hp Medicinska ämnen 2 i T3 ska vara godkända

Mål

Studenten ska vid avslutad kurs:

  • kunna utreda och analysera patientens aktivitetsförmåga samt värdera lämplig bedömning
  • kunna formulera mål och planera åtgärder utifrån ett personcentrerat arbetssätt
  • kunna utvärdera genomförda åtgärder
  • kunna reflektera över det egna förhållningssättet och etiska ställningstaganden i arbetet med patienter och medarbetare
  • kunna dokumentera och teori anknyta utredning, analys, målformulering, åtgärder samt planerad utvärdering av ett patientfall
  • kunna utföra säkra patientöverflyttningar baserat på relevant kunskap i ergonomi
  • ha kunskap i relevanta aspekter i förskrivningsprocessen av hjälpmedel och ha kännedom om olika hjälpmedelssortiment

Innehåll

I kursmomentet studeras en arbetsterapiprocess utifrån olika patientgrupper med specifikt fokus på utredning, analys, målformulering, åtgärd och planerad utvärdering av patientens aktivitetsutförande. Även de grundläggande etiska principerna och gällande hälso-och sjukvårdslagstiftning berörs.

I kursen ges studenten möjlighet till att praktiskt använda sig av bedömningsinstrument, åtgärder samt uppvisa teoretiskt och etiskt resonemang kopplat till olika delar i processmodell.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, handledning och laborationer. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.

 

Examination

  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion runt målformulering och åtgärdsplanering utifrån ett personcentrerat arbetssätt
  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om bedömningsmetoder utifrån patientens aktivitetsförmåga
  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektioner runt åtgärdsprogram för barn
  • Aktivt deltagande vid förflyttningslaboration
  • Aktivt deltagande vid hjälpmedelslaboration
  • Individuell skriftlig redovisning av ett åtgärdsprogram i arbetsterapi
  • Individuell muntlig presentation med motivering och reflektion över ett åtgärdsprogram i arbetsterapi

Vid underkänt resultat vid ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjlighet att examineras vid två tillfällen per termin i samband med ordinarie examinationstillfälle samt resttillfälle de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentatillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet medexaminators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] Borg, Jörgen
Willard and Spackman's occupational therapy Schell, Barbara A. Boy; Gillen, Glen
Measuring occupational performance : supporting best practice in occupational therapy Law, Mary C.; Baum, Carolyn Manville; Dunn, Winnie
Kielhofners model of human occupation : teori och tillämpning Taylor, Renée R. Falk, Cecilia; Falk, Katarina; Thurban, Christian
Taylor, Renée R. The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Arbetsterapi för barn och ungdom Eliasson, Ann-Christin; Lidström, Helene; Peny-Dahlstrand, Marie
Även senare upplagor kan användas.

Övriga rekommenderade läromedel