Kursplan för

Tema intervention - Fysioterapi 2, 15 hp

Theme Intervention - Physiotherapy 2, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT16 , HT16 , VT17 , HT17 , VT18 , HT18 , VT19 , HT19 , VT20 , HT20 , HT21 , HT22 , VT23 , HT23 , VT24 , HT24
Kurskod
1FY023
Kursens benämning
Tema intervention - Fysioterapi 2
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2015-11-02
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-05-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Antagen till fysioterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
 

Mål

Kursen ska lägga grunden till fysioterapeutiska färdigheter som syftar till att kunna planera interventioner anpassade för individers behov baserade på evidens och beprövad erfarenhet.

Lärandemål
Moment 1: Undersökning och bemötande 1,5 hp
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna

  • Reflektera över sin professionella och pedagogiska roll i bemötande och kommunikation som en bas för ett kliniskt resonemang
  • Planera och genomföra en anamnes samt tillämpa en somatosensorisk undersökning utifrån ett helhetsperspektiv på en person med smärta
  • Känna till betydelsen av standardiserade bedömningsinstrument och frågeformulär utifrån ICF:s (International Classification of Functioning, Disability and Health) modell för klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa

 
Moment 2: Motorisk kontroll och biomekanik, 3 hp
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna

  • Redogöra för de processer som är involverade i postural och motorisk kontroll samt motorisk inlärning
  • Beräkna och utvärdera belastningar på leder och muskler vid olika fysiska belastningssituationer med individer i olika kontext

 
Moment 3: Fysisk aktivitet, 6 hp
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna

  • Utifrån träningsfysiologi och epidemiologi kunna tillämpa grundläggande begrepp samt de aktuella rekommendationerna om fysisk aktivitet och fysisk träning när det gäller dosering och progression för friska människor i olika åldrar
  • Tillämpa principerna för förskrivning av fysisk aktivitet på recept (FaR-metoden)
  • Bedöma fysisk aktivitestnivå, kondition, styrka, balans och motorisk kontroll 
  • Planera och instruera fysisk aktivitet anpassad efter en individs biopsykosociala förutsättningar som vid t ex olika smärttillstånd 
  • Genomföra ett beteendeförändringsarbete med inriktning fysisk aktivitet samt reflektera över sin pedagogiska roll

 
Moment 4: Verksamhetsintegrerat lärande (VIL), 4,5 hp
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna

  • Integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i ett kliniskt resonemang i relation till ett patientfall
  • Genomföra anamnes, medverka vid undersökning, kunna identifiera patientens funktionshinder, sammanställa sina fynd och presentera detta utifrån ICF:s (International Classification of Functioning, Disability and Health) modell, i en verksamhetsförlagd kontext 
  • Dokumentera genomförda delar av fysioterapiprocessen i journalform och känna till relaterade lagar och förordningar
  • Reflektera över sitt professionella förhållningssätt med betoning på bemötande och kommunikation samt kunna reflektera över sin egen insats i patientmötet

Innehåll

Kursen är del av temat intervention. Kursen är uppdelad i fyra moment.
 

Undersökning och bemötande, 1.5 hp
  • Grundläggande principer för anamnes, och journalskrivning enligt fysioterapiprocessen, ICF och svensk lagstiftning
  • Sensorisk undersökning
  • Användning av frågeformulär, skattningsskalor och självskattningsformulär vid bedömning och utvärdering
  • Anpassning av kommunikation och bemötande i relation till fysioterapeutens olika roller med hjälp av pedagogiska verktyg
  • Olika verktyg, som t.ex. reflektion, för att stödja studentens kliniska resonemang
Motorisk kontroll/biomekanik, 3 hp
  • Motorisk kontroll och motorisk inlärning
  • Postural kontroll
  • Biomekaniska beräkningar och bedömningar
Fysisk aktivitet, 6 hp
  • Begrepp, definitioner och rekommendationer om fysisk aktivitet
  • Rörlighets-, stabilitets-, balans-, koordinations-, styrke- och konditionsträning med och utan redskap på individ- och gruppnivå
  • Bäckenbottenmuskelträning
  • Dosering av fysisk aktivitet
  • Förskrivning av fysisk aktivitet på recept
  • Genomföra ett beteendeförändringsarbete av fysisk aktivitet
  • Akut- och subakut omhändertagande av olika smärttillstånd
Verksamhetsintegrerat lärande, 4.5 hp
  • Tillämpning av kliniskt resonemang utifrån patientfall
  • Tillämpning av integrerade kunskaper avseende anamnes och undersökning av en individs funktion eller funktionshinder som t ex ledrörlighet, styrka, förflyttning och gång, smärta och fysisk aktivitetsnivå
  • Tillämpning av kunskaper i journalskrivning i ett kliniskt sammanhang

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är case-metodik, metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattform. Det verksamhetsintegrerade lärandet kommer att ske med hjälp av handledning i en klinisk kontext med patienter/individer inom framförallt öppenvård. Arbete sker även genom eget arbete, såväl enskilt som i studiegrupper.

Obligatoriskt deltagande är:

  • Seminarium. Ett aktivt deltagande förutsätts.
  • Deltagande 80% av metodikundervisningen i varje moment. Ett aktivt deltagande förutsätts.
  • Obligatorisk närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen. Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. 

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Kursen examineras enligt följande:

Moment 1: Undersökning och bemötande

  • Skriftlig inlämningsuppgift med efterföljande obligatoriskt seminarium

Moment 2: Motorisk kontroll/biomekanik

  • Skriftlig inlämningsuppgift

Moment 3: Fysisk aktivitet

  • Skriftlig inlämningsuppgift
  • Praktiska duggor

Moment 4: Verksamhetsintegrerat lärande
Praktisk examination där praktiska som teoretiska kunskaper och färdigheter examineras.
En bedömning utifrån kriterier av studentens kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i det verksamhetsintegrerade lärandet genomförs.

För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på samtliga moment

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. 

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
 

Övriga föreskrifter


Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Att lära och utvecklas i sin profession Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna
Everett, Tony; Kell, Clare. Human movement : an introductory text.
Evidence-based physical therapy for the pelvic floor : bridging science and clinical practice Bø, Kari; Berghmans, Bary; Mørkved, Siv; Kampen, Marijke Van
Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, FYSS 2017
Magee, David J. Orthopedic physical assessment
Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv Norrbrink, Cecilia; Lundeberg, Thomas
Rautalinko, Erik Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
Swain, David P. ACSM's resource manual for Guidelines for exercise testing and prescription
Thomeé, Roland; Swärd, Leif; Karlsson, Jon Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Andersson, Gunnar Nya konditionstest på cykel : [testledarutbildning] Nu även inkluderande Ekblom Bak-testet
ACSM's guidelines for exercise testing and prescription Riebe, Deborah.; Ehrman, Jonathan K.; Liguori, Gary; Magal, Meir