Tema intervention - Fysioterapi 2, 15 hp
Theme Intervention - Physiotherapy 2, 15 credits- Kurskod
- 1FY023
- Kursens benämning
- Tema intervention - Fysioterapi 2
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2015-11-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-31
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursen bygger vidare på kunskaper i fysiologi, psykologi/beteendeförändring samt erbjuder fortsatt utveckling i alla delar av fysioterapiprocessen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Genomföra anamnes och anpassa bemötande och kommunikation ändamålsenligt utifrån ett smärtperspektiv.
- Reflektera över egen och andras praktik i relation till yrkesetik och professionell kompetens
- Lära ut motoriska färdigheter utifrån kunskaper om motorisk kontroll och principer för motorisk inlärning.
- Förklara processerna bakom balanskontroll samt beräkna belastningar på leder och muskler vid olika fysiska belastningssituationer.
- Bedöma fysisk aktivitetsnivå, kondition, styrka, rörlighet, stabilitet, balanskontroll samt somatosensorisk funktion.
- Utforma träningsprogram för människor i olika åldrar.
- Anpassa och dosera träning och aktivitet för givet ändamål och individuella behov.
- Leda fysisk aktivitet, träning och förändringsarbete samt reflektera över den egna pedagogiska rollen i relation till etik och personcentrerat förhållningssätt.
- Använda International Classification för Functioning, Disability and Health (ICF) för att klassificera olika kliniska bedömningsinstrument.
- Identifiera patienters funktion och funktionshinder med stöd av ICF samt sammanfatta fynd och resonera kring hälsa ur ett bio-psyko-socialt-perspektiv.
- Dokumentera genomförda delar av fysioterapiprocessen i journalform och utifrån gällande lagar och författningar.
Innehåll
Kursen är del av temat intervention. Kursen är uppdelad i två moment
Fysisk aktivitet, motorisk kontroll och biomekanik, 11.0 hp
Moment 1
Motoriskt lärande
Balanskontroll
Biomekaniska beräkningar och bedömningar
Rörlighets-, stabilitets-, balans-, koordinations-, styrke- och konditionsträning på individ- och gruppnivå
Bäckenbottenmuskelträning
Dosering och upplägg av fysisk aktivitet och träning
Förskrivning av fysisk aktivitet på recept
Genomföra ett beteendeförändringsarbete av fysisk aktivitet
Akut- och subakut omhändertagande av olika smärttillstånd
Somatosensorisk undersökning
Undersökning, bemötande och verksamhetsintegrerat lärande, 4.0 hp
Moment 2
Grundläggande principer för anamnes, och journalskrivning enligt fysioterapiprocessen, ICF och svensk lagstiftning
Anpassning av kommunikation och bemötande i relation till fysioterapeutens olika roller med hjälp av pedagogiska verktyg
Användning av bedömningsinstrument
Olika verktyg, som t.ex. reflektion, för att stödja studentens kliniska resonemang
Tillämpning av kliniskt resonemang utifrån patientfall
Tillämpning av integrerade kunskaper avseende anamnes och undersökning av en individs funktion eller funktionshinder som t ex ledrörlighet, styrka, förflyttning och gång, smärta och fysisk aktivitetsnivå
Tillämpning av kunskaper i journalskrivning i ett kliniskt sammanhang
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är case-metodik, metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattform. Det verksamhetsintegrerade lärandet kommer att ske med hjälp av handledning i en klinisk kontext med patienter/individer inom framförallt öppenvård. Arbete sker även genom eget arbete, såväl enskilt som i studiegrupper.
Obligatoriska utbildningsinslag är:
- Seminarier
- Redovisningar
- Duggor (muntliga och praktiska)
- Verksamhetsintegrerat lärande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Moment 1
- Praktisk och muntlig examination där praktiska färdigheter och teoretiska kunskaper examineras.
- Skriftlig inlämningsuppgift om beteendeförändring som bedöms enligt bedömningskriterier.
Moment 2
- Skriftlig inlämningsuppgiftom anamnes och kommunikation som bedöms enligt bedömningskriterier.
- Klinisk bedömning i verksamhetsintegrerat lärande (VIL), vilket bygger på handledares bedömning av studenten enligt bedömningskriterier.
Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas.
En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket
6th ed. : Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2010. - xi, 268 p. ISBN:978-0-7020-3134-2 LIBRIS-ID:12031188 Sök i biblioteket
Second edition. : Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2015. - xv, 432 pages ISBN:9780702044434 LIBRIS-ID:18020509 Sök i biblioteket
Läkartidningen förlag, ISBN-nr 978-91-981711-2-9, 2017
Sixth edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier Saunders, [2014] - x, 1173 pages ISBN:9781455709779 LIBRIS-ID:15158838 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 184 s. ISBN:9789144089706 LIBRIS-ID:16592713 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 170 s. ISBN:9789147111312 LIBRIS-ID:14010176 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker, 2011 - 344 s. ISBN:9789186323097 LIBRIS-ID:12130781 Sök i biblioteket
Tenth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, [2018] - xxx, 472 pages ISBN:9781496339065 LIBRIS-ID:20533352 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : SISU Idrottsböcker, 2019 - 436 sidor ISBN:9789177270454 LIBRIS-ID:r2q8dtdcp4kcjwn1 Kap. 1-8, 11 Sök i biblioteket