Tema intervention - Fysioterapi 2, 15 hp
Theme Intervention - Physiotherapy 2, 15 credits- Kurskod
- 1FY023
- Kursens benämning
- Tema intervention - Fysioterapi 2
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2015-11-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2016-05-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Antagen till fysioterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet.
Mål
Kursen ska lägga grunden till fysioterapeutiska färdigheter som syftar till att kunna planera interventioner anpassade för individers behov baserade på evidens och beprövad erfarenhet.
Lärandemål
Moment 1: Undersökning och bemötande 1, 5 hp
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna
- Anpassa sin professionella roll i bemötande och kommunikation med hjälp av pedagogiska verktyg för individer i olika kontext vid t ex olika smärttillstånd
- Utifrån fysioterapiprocessen planera och genomföra en anamnes och undersökning med stöd av standardiserade bedömningsinstrument och frågeformulär samt utifrån det sammanfatta sina fynd och resonera utifrån ICF:s (International Classification of Functioning, Disability and Health) modell för klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa
Moment 2: Motorisk kontroll och biomekanik, 3 hp
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna
- Redogöra för de processer som är involverade i postural och motorisk kontroll samt motorisk inlärning
- Beräkna och utvärdera belastningar på leder och muskler vid olika fysiska belastningssituationer med individer i olika kontext så som vid t ex olika smärttillstånd
Moment 3: Fysisk aktivitet, 6 hp
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna
- Tillämpa grundläggande begrepp, definitioner samt rekommendationer om fysisk aktivitet och fysisk träning för friska människor i olika åldrar
- Beskriva förekomsten av otillräcklig fysisk aktivitet och utifrån epidemiologi förklara sambanden mellan risk för sjukdom och otillräcklig fysisk aktivitet
- Tillämpa principerna för förskrivning av fysisk aktivitet på recept (FaR-metoden)
- Bedöma en kurskamrats fysiska aktivitetsnivå, kondition och styrka samt genomföra ett beteendeförändringsarbete med inriktning fysisk aktivitet
- Instruera och utvärdera fysisk aktivitet anpassad efter en individs biopsykosociala förutsättningar som vid t ex olika smärttillstånd
Moment 4: Verksamhetsintegrerat lärande (VIL), 4,5 hp
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna
- Integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i ett kliniskt resonemang i relation till ett patientfall
- Genomföra anamnes, delta i undersökning och kunna identifiera patientens funktionshinder och utifrån det föreslå lämplig intervention och utvärdering i en verksamhetsförlagd kontext
- Dokumentera genomförda delar av fysioterapiprocessen i journalform och känna till relaterade lagar och förordningar
- Reflektera över professionellt förhållningssätt med betoning på bemötande och kommunikation samt kunna reflektera över egen insats i patientmötet
Innehåll
Kursen är del av temat intervention och varvas med kurser i fysiologi och psykologi. Kursen är uppdelad i fyra moment.
- Grundläggande principer för anamnes, och journalskrivning enligt fysioterapiprocessen, ICF och svensk lagstiftning
- Sensorisk undersökning
- Användning av frågeformulär, skattningsskalor och självskattningsformulär vid bedömning och utvärdering
- Anpassning av kommunikation och bemötande i relation till fysioterapeutens olika roller med hjälp av pedagogiska verktyg
- Olika verktyg för att stödja studentens kliniska resonemang
- Motorisk kontroll och motorisk inlärning
- Postural kontroll
- Biomekaniska beräkningar och bedömningar
- Begrepp, definitioner och rekommendationer om fysisk aktivitet
- Rörlighets-, stabilitets-, balans-, koordinations-, styrke- och konditionsträning med och utan redskap på individ- och gruppnivå
- Dosering av fysisk aktivitet
- Förskrivning av fysisk aktivitet på recept
- Genomföra ett beteendeförändringsarbete av fysisk aktivitet
- Akut- och subakut omhändertagande av olika smärttillstånd
- Bäckenbottenmuskelträning
- Tillämpning av kliniskt resonemang utifrån patientfall
- Tillämpning av integrerade kunskaper avseende anamnes och undersökning av en individs funktion eller funktionshinder som t ex ledrörlighet, styrka, förflyttning och gång, smärta och fysisk aktivitetsnivå
- Tillämpning av kunskaper i journalskrivning i ett kliniskt sammanhang
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av case-metodik, metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen pingpong. Det verksamhetsintegrerade lärandet kommer att ske med hjälp av handledning i en klinisk kontext med patienter/individer inom framförallt öppenvård. Arbete sker även genom eget arbete, såväl enskilt som i studiegrupper.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Moment 1: Undersökning och bemötande
Skriftlig inlämningsuppgift. Betygsskala: (G/U)
Moment 2: Motorisk kontroll/biomekanik
Skriftlig inlämningsuppgift. Betygsskala: (G/U)
Moment 3: Fysisk aktivitet
Skriftlig inlämningsuppgift. Betygsskala: (G/U)
Praktisk och skriftlig dugga. Betygsskala: (G/U)
Moment 4: Verksamhetsintegrerat lärande
Praktisk examination där praktiska som teoretiska kunskaper och färdigheter examineras.
En bedömning utifrån kriterier av studentens kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i det verksamhetsintegrerade lärandet genomförs. Betygsskala: G/U
Obligatoriskt deltagande för godkänd kurs är:
- Ett aktivt deltagande förutsätts.
- Obligatorisk närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen. Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs.
För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på samtliga moment
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid KI samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket
6th ed. : Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2010. - xi, 268 p. ISBN:978-0-7020-3134-2 LIBRIS-ID:12031188 Sök i biblioteket
Second edition. : Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2015. - xv, 432 pages ISBN:9780702044434 LIBRIS-ID:18020509 Sök i biblioteket
FYSS, 2015 URL: Länk Kapitel: "Fysisk aktivitet - begrepp och definitioner", "Biologiska effekter av fysisk aktivitet" och "Rekommendationer om fysisk aktivitet för vuxna".
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s. ISBN:978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID:13615449 Sök i biblioteket
Sixth edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier Saunders, [2014] - x, 1173 pages ISBN:9781455709779 LIBRIS-ID:15158838 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 184 s. ISBN:9789144089706 LIBRIS-ID:16592713 Sök i biblioteket
7th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2014. - xv, 862 p. ISBN:9781609139568 LIBRIS-ID:16251144 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker, 2011 - 344 s. ISBN:9789186323097 LIBRIS-ID:12130781 Sök i biblioteket