Kompletterande kurs för kandidatexamen i omvårdnad, 30 hp
Supplementary Course for Bachelor's Degree in Nursing, 30 credits- Kurskod
- 1QA110
- Kursens benämning
- Kompletterande kurs för kandidatexamen i omvårdnad
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2014-01-30
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-09-12
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjuksköterskeutbildning. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla (1) förståelse för vetenskapliga forskningsmetodik, (2) förmåga att förstå och kristisk granska vetenskaplig forskning av relevans till omvårdnad och (3) förstå principerna för utförande av evidensbaserad omvårdnad . Studenten ska också kunna tillämpa forskningsmetodik genom utförandet av ett självständigt omvårdnadsrelevant examensarbete.
Lärandemål
Moment 1: Vetenskaplig design och metod
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- förklara grundläggande termer och begrepp inom vetenskaplig forskningsmetodik
- beskriva och förstå olika typer av forskningsdesigner, och hur forskningsfrågan styr valet av forskningsdesign
- redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling inom omvårdnadsforskning
- beskriva och förstå metoder för analys av kvantitativa och kvalitativa data
- redogöra för forskningsetiska överväganden
- förklara och förstå evidensbaserad praktik inom omvårdnad
- identifiera, avgränsa och formulera relevanta forskningsfrågor inom omvårdnad
- genomföra strukturerade och relevanta informationssökningar i vetenskapliga databaser
- förstå och kritiskt granska omvårdnadsrelevanta vetenskapliga artiklar
- tillämpa vetenskapligt tänkande på klinisk omvårdnadspraxis
Moment 2: Examensarbete i omvårdnad
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå, sammanställa och analysera resultat från vetenskapliga studier om ett omvårdnadsrelevant ämne, för att dra generella slutsatser
- beskriva och kritiskt granska vetenskapliga studiers metod och dess betydelse för studiers resultat
- beskriva, argumentera för, och självständigt tillämpa en lämplig studiedesign, urvalsmetod, datainsamlingsmetod och analysmetod för valt syfte
- skriva ett självständigt, sammanhängande vetenskapligt arbete som följer forskningsetiska principer, använder ett vetenskapligt språk, och tillämpar vedertagna skrivregler och referenshanteringssystem
- redogöra för vetenskapliga studiers relevans för omvårdnadspraxis
- redogöra för vetenskapliga studiers betydelse från ett samhälleligt perspektiv
- reflektera över hur studieresultat förhåller sig till omvårdnadsteorier och begrepp
- värdera styrkor och svagheter i det egna och andras examensarbeten
- identifiera behov av ytterligare kunskapsutveckling inom omvårdnad
- reflektera över förhållandet mellan vetenskapliga studieresultat och omvårdnadsteorier och begrepp
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
Vetenskaplig design och metod, 15.0 hp
- Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod
- Studiedesigner
- Forskningsmetodik för experimentella studier
- Forskningsmetodik för deskriptiva studier med kvantitativa datainsamlingsmetoder
- Kvalitativa forskningsmetodik
- Kvalitetsbegrepp inom vetenskaplig forskning
- Forskningsetik
- Evidensbaserad vård
- Sökning i vetenskapliga databaser
- Formulering av omvårdnadsrelevanta forskningsfrågor
Examensarbete i omvårdnad, 15.0 hp
Kursen är ett examensarbete. Momentet innehåller planering och genomförande av ett examensarbete.
- Sökning efter studier till studiens bakgrund och, om en litteraturstudie, till studiens resultat, i vetenskapliga databaser
- Skrivandet av en relevant bakgrund
- Valet och tillämpning av ett omvårdnadsteoretiskt perspektiv
- Datainsamling
- Dataanalys
- Skrivandet av ett resultat i enighet med studiens syfte och insamlade data
- Skrivandet av en diskussion av studiens metod och resultat
- Beskrivning och diskussion av den kliniska relevansen av studiens resultat
- Opponent- och respondentskap
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Kursens arbetsformer inkluderar föreläsningar, seminarier, egna studier arbete i grupp och handledning. En webbaserad lärandeplattform används. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp och handledning.
Examensarbetet genomförs tillsammans med annan student under handledning. Endast då särskilda skäl föreligger kan examensarbete skrivas individuellt. Handledning sker företrädesvis i grupp. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda schemalagda seminarier.
Examination
Moment 1:
Examineras genom individuella examinationer, grupparbeten och de första stegen i examensarbetet.
Godkända betyg på de individuella examinationerna i Moment 1 är ett krav för att få påbörja Moment 2.
Moment 2:
Studenternas examensarbete examineras utifrån betygskriterier i studiehandledningen och försvaras muntligt på ett seminarium. Studenterna ska också ge konstruktiv kritik på ett annat examensarbete.
För godkänd kurs krävs ett godkänt skriftligt examensarbete, respondentskap, opponentskap samt deltagande i två ytterligare obligatoriska examinationsseminarier. Betyg sätts av examinerande lärare.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som erhållit betyget underkänd vid första examinationstillfället av det skriftliga examensarbetet, har rätt till ett ytterligare handledningstillfälle under terminstid. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningsspråk: Svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur tillkommer enligt anvisningar.
Rekommenderad litteratur
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s. ISBN:9789127146549 LIBRIS-ID:18897539 Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 244 s. ISBN:978-91-44-05232-8 LIBRIS-ID:11313404 Sök i biblioteket
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s. ISBN:978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID:13374003 URL: Övningsmaterial Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 246 sidor ISBN:9789144151663 LIBRIS-ID:8pd5nqrd606fqx3n Sök i biblioteket
9. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, cop. 2018 - xxii, 442 s. ISBN:978-1-4963-5835-6 LIBRIS-ID:20512452 Sök i biblioteket
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 101 sidor ISBN:9789151102269 LIBRIS-ID:r2rv1rqhpc1pvnxk Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 96 s. ISBN:9789144101170 LIBRIS-ID:15196474 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN:978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID:21385235 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 - 302 s. ISBN:91-44-01039-7 LIBRIS-ID:8352802 Sök i biblioteket
9. ed. : St. Louis, Missouri : Elsevier, cop. 2018 - xiv, 601 s. ISBN:978-0-323-40224-8 LIBRIS-ID:21263132 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN:9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID:13603211 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 406 sidor ISBN:9789144152271 LIBRIS-ID:br12g01n8r6kdphn Sök i biblioteket