Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 2, 3 hp
Scientific Approach and Methods for Quality Improvement 2, 3 credits- Kurskod
- 1RS049
- Kursens benämning
- Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 2
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 6 (Biomedicinska analytikerprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet)
- Datum för fastställande
- 2013-04-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2024-10-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 hp från föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer.
Mål
Moment 1
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva forskningsprocessen med fokus på metoder för design, datainsamling och analys vid kvantitativa studier
- förklara skillnaden mellan beskrivande och analytisk statistik
- tillämpa grundläggande statistiska test och statistiska analyser med avseende på deskription och samband
- redogör för forskningsetiska överväganden i samband med datainsamling och analys inom kvantitativa studier
- tillämpa statistiska metoder vid förbättringsarbete
Moment 2
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva forskningsprocessen med fokus på metoder för design, datainsamling och analys vid kvalitativa studier
- redogöra för forskningsetiska överväganden i samband med datainsamling och analys inom kvalitativa studier
- förklara de kvalitativa ansatsernas betydelse, samt innebörden av begreppen ,tillförlitlighet, trovärdighet och överförbarhet
- förklara begreppet evidensbaserad kunskap samt diskutera möjligheter att använda evidenbaserad kunskap som en del av kliniskt arbete
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moment:
Kvantitativa metoder, 1.5 hp
I momentet fördjupas kunskaperna i olika metoder för kvantitativ datainsamling och analys. Stort fokus komma att vara på den medicinska statistikens metoder och begrepp för att öka förståelsen för aktuell forskning. Förbättringskunskap är ett kunskapsområde som används för att utveckla kvaliteten inom hälso- och sjukvården. Under kursen kommer förbättringsarbetets teori och metoder diskuteras.
Kvalitativa metoder, 1.5 hp
I momentet får studenterna en introduktion till den vetenskapsteoretiska grunden för kvalitativa metoder. Former för studiedesign presenteras och diskuteras. Kvalitativa datainsamlingsmetoder presenteras. Det vetenskapliga inslaget i vården kan alltid förbättras genom nya rutiner för att följa upp aktuell forskning och anpassa metoder till rådande evidens. Under kursen tas därför begreppet evidensbaserad (kunskapsbaserad) vård upp till diskussion.
Arbetsformer
Föreläsningar och grupparbeten.
Examination
Moment 1: Avsnittet statistik examineras vid ett examinationsseminarium och genom självtest på Canvas ,
Moment 2: Avsnittet kvalitativa metoder examineras genom att studenten utifrån en problemställning sammanställerrelevant och aktuell vetenskaplig litteratur.
För att få godkänt på momenten och kursen som helhet krävs godkänt deltagande på obligatoriska moment såsom grupparbeten, seminarier och litteraturstudier.
I samråd med kursens examinator kan studenten erhålla ersättningsuppgift vid frånvaro från obligatoriskt moment.
I de fall kursen examineras genom hemtentamen alternativt inlämningsuppgifter ges ett senaste datum för inlämning av dessa vid kursintroduktionen. I de fall resultatet av bedömningen ger komplettering av uppgiften skall datum för senaste inlämning av denna anges. Om studenten inte uppfyllt kraven för inlämning ges ny möjlighet till inlämningsuppgift eller komplettering vid nästa kurstillfälle. Särskilda skäl kan beaktas i samband med inlämning av uppgiften.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsvariation, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, etc. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
Moment 1
2. uppl. : Stockholm : Sveriges kommuner och landsting, 2008 - 52 s. LIBRIS-ID:12108956
Moment 2
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s. ISBN:9789127146549 LIBRIS-ID:18897539 Sök i biblioteket
Femte, helt omarbetade upplagan : [Stockholm] : Nordic Medical Publications, 2019 - 106 sidor ISBN:9789188931368 LIBRIS-ID:7h4tznbs5c987j14 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Moment 1
Scion Publishing Limited, LIBRIS-ID:15988216
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN:9789144122694 LIBRIS-ID:8jv80nr76h70c6m3 Sök i biblioteket
Moment 2
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 286 s. ISBN:9789144094984 LIBRIS-ID:16600544 Sök i biblioteket