Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap, 18 hp
The nurse profession and nursing science, 18 credits- Kurskod
- 1SJ003
- Kursens benämning
- Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap
- Hp
- 18 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2010-05-11
- Reviderad av
- Programnämnd 1
- Senast reviderad
- 2011-12-13
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Antagen till sjuksköterskeprogrammet. Särskild behörighet: Ma B, Sh A, Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A).
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om utvecklingen av sjuksköterskans profession och kompetensområden, om framväxt av omvårdnad som vetenskap, om innebörden av centrala begrepp, etiska begrepp samt om hälso- och sjukvårdens organisation. Studenten ska även påbörja sin reflektion kring vetenskaplig utveckling samt egen professionell och personlig utveckling. Lärandemål Moment 1: Sjuksköterskans profession Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -redogöra för omvårdnad som vetenskap samt för sjuksköterskeprofessionens utveckling nationellt och internationellt -redogöra för sjuksköterskans kompetensområde samt för andra vårdprofessioners kompetenser -redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation Färdigheter och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -reflektera över den egna professionella utvecklingen Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -reflektera kring sitt val att utbilda sig till sjuksköterska Moment 2: Etik och omvårdnad som vetenskap Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -redogöra för etiska begrepp, normer och principer -redogöra för centrala begrepp inom omvårdnad -redogöra för kommunikationens betydelse i mellanmänskliga möten Färdigheter och förmågor Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -reflektera över etiska aspekter och visa betydelsen av ett etiskt förhållningssätt i mellanmänskliga möten -visa betydelsen av självkännedom och empatisk förmåga i mellanmänskliga möten Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -diskutera omvårdnadsteoriers innehåll och aktualitet Moment 3: Vetenskapsteori och metod Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -redogöra för vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och termer -redogöra för den vetenskapliga informationssökningsprocessen -redogöra för forskningsprocessen Färdigheter och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förstå betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment: Moment 1: Sjuksköterskans profession Moment 2: Etik och omvårdnad som vetenskap Moment 3: Vetenskapsteori och metod
Arbetsformer
Kursens moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier, fältstudier och arbete med den egna studentportföljen. Deltagande i seminarier och fältstudier är obligatoriskt. Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Individuella uppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar, fältstudier samt arbete med den egna studentportföljen förekommer. Deltagande vid seminarier och fältstudier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp exklusive kursintroduktionsveckan.
Examination
Moment 1, 2 och 3 examineras genom skriftliga tentamina samt skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt eller i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1, 2 och 3 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 2 och 3. Betyg sätts av examinator. Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen/delmoment kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts. Student som ej är godkänd efter ordinarie tentamenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle. Hemtentamen som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat tentamenstillfälle även om tentamen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1 och 2
Obligatorisk litteratur
7. ed. : Maryland Heights, Mo. : Mosby, cop. 2010 - xviii, 797 s. ISBN:978-0-323-05641-0 (pbk.) LIBRIS-ID:11640805 Kapitel 1,5,6,7,20 + valda delar Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 245 s. ISBN:978-91-44-05411-7 LIBRIS-ID:11729396 Kapitel 1,2,3,4,5,7,10,11 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 239, [1] s. ISBN:978-91-47-05353-7 LIBRIS-ID:10331476 Valda delar Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Kapitel 1 och 6 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Kapitel 1-5,7-9,16 Sök i biblioteket
2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s. ISBN:978-91-44-05702-6 LIBRIS-ID:11863172 Kapitel 1,2,3,11 Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskefören., 2007 - 15 s. ISBN:92-95040-41-4 LIBRIS-ID:10673044 URL: http://www.swenurse.se/Documents/Publikationer%20pdf-filer/ICNs%20etiska%20kod.pdf Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 852 s. ISBN:978-91-44-04876-5 LIBRIS-ID:11659553 Kapitel 1,7 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 512 s. ISBN:978-91-44-04907-6 LIBRIS-ID:11658058 Kapitel 1,5,6,7,8,9 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 478 s. ISBN:978-91-44-04906-9 LIBRIS-ID:11659554 Kapitel 1,3,7,12,13,16 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 URL: www.socialstyrelsen.se
Inera AB, URL: Länk Valda delar
Moment 3
Obligatorisk litteratur
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2010 - xiv, 610 s. ISBN:978-0-7817-8153-4 (alk. paper) LIBRIS-ID:11309659 Kapitel 1-6, 8 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Valda delar Sök i biblioteket