Kursplan för

Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap, 18 hp

The nurse profession and nursing science, 18 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT11 , VT12 , VT13 , HT13 , VT14 , HT14 , VT15
Kurskod
1SJ003
Kursens benämning
Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap
Hp
18 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2010-05-11
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2011-12-13
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Antagen till sjuksköterskeprogrammet. Särskild behörighet: Ma B, Sh A, Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A).

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om utvecklingen av sjuksköterskans profession och kompetensområden, om framväxt av omvårdnad som vetenskap, om innebörden av centrala begrepp, etiska begrepp samt om hälso- och sjukvårdens organisation. Studenten ska även påbörja sin reflektion kring vetenskaplig utveckling samt egen professionell och personlig utveckling. Lärandemål Moment 1: Sjuksköterskans profession Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -redogöra för omvårdnad som vetenskap samt för sjuksköterskeprofessionens utveckling nationellt och internationellt -redogöra för sjuksköterskans kompetensområde samt för andra vårdprofessioners kompetenser -redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation Färdigheter och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -reflektera över den egna professionella utvecklingen Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -reflektera kring sitt val att utbilda sig till sjuksköterska Moment 2: Etik och omvårdnad som vetenskap Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -redogöra för etiska begrepp, normer och principer -redogöra för centrala begrepp inom omvårdnad -redogöra för kommunikationens betydelse i mellanmänskliga möten Färdigheter och förmågor Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -reflektera över etiska aspekter och visa betydelsen av ett etiskt förhållningssätt i mellanmänskliga möten -visa betydelsen av självkännedom och empatisk förmåga i mellanmänskliga möten Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -diskutera omvårdnadsteoriers innehåll och aktualitet Moment 3: Vetenskapsteori och metod Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -redogöra för vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och termer -redogöra för den vetenskapliga informationssökningsprocessen -redogöra för forskningsprocessen Färdigheter och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: -tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förstå betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment: Moment 1: Sjuksköterskans profession Moment 2: Etik och omvårdnad som vetenskap Moment 3: Vetenskapsteori och metod

Sjuksköterskans profession, 4.5 hp - sjuksköterskeprogrammets utformning och innehåll vid KI - pedagogisk grundsyn och lärande - studentportfölj - sjuksköterskeprofessionens framväxt och framväxt av omvårdnad som vetenskap - sjuksköterskans kompetensområden - fältstudier inom sjuksköterskans arbetsfält - hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige och i Stockholm som storstadsregion -professioner inom hälso- och sjukvården - aseptik, hygien och sekretess Etik och omvårdnad som vetenskap, 10.5 hp - etik som vetenskap och omvårdnadsetik - människosyn/livsåskådningar -värden, empati - dygdetik, konsekvensetik, relationsetik och principetik - sjuksköterskans yrkesetiska deklaration (yrkesetiska koder) - omvårdnadsteorier - omvårdnadens centrala begrepp: människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandling/relation respektive begreppen transition, livsvärld, genus samt sociokulturella aspekter - kommunikation i mellanmänskliga möten -samtalsträning Vetenskapsteori och metod, 3 hp - vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och termer - forskningsprocessen - informationskompetens (biblioteket) - vetenskapligt förhållningssätt - vetenskapligt skrivande - referenshantering enligt APA

Arbetsformer

Kursens moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier, fältstudier och arbete med den egna studentportföljen. Deltagande i seminarier och fältstudier är obligatoriskt. Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Individuella uppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar, fältstudier samt arbete med den egna studentportföljen förekommer. Deltagande vid seminarier och fältstudier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp exklusive kursintroduktionsveckan.

Examination

Moment 1, 2 och 3 examineras genom skriftliga tentamina samt skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt eller i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1, 2 och 3 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 2 och 3. Betyg sätts av examinator. Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen/delmoment kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts. Student som ej är godkänd efter ordinarie tentamenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Tentamenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som tentamenstillfälle. Hemtentamen som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat tentamenstillfälle även om tentamen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 och 2

Obligatorisk litteratur

Alligood, Martha Raile; Marriner-Tomey, Ann Nursing theorists and their work
Att bli sjuksköterska : en introduktion till yrke och ämne Dahlborg Lyckhage, Elisabeth
Birkler, Jacob Filosofi och omvårdnad : etik och människosyn Björkander Mannheimer, Eva
Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Genusperspektiv på vård och omvårdnad Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Socialstyrelsen Kompetensbeskrivning för legitimerade sjuksköterskor
Vårdhandboken
Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment 3

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice

Rekommenderad litteratur

Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Vetenskapliga artiklar tillkommer