Kursplan för

Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap, 18 hp

The nurse profession and nursing science, 18 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT11 , VT12 , VT13 , HT13 , VT14 , HT14 , VT15
Kurskod
1SJ003
Kursens benämning
Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap
Hp
18 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2010-05-11
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Antagen till sjuksköterskeprogrammet. Särskild behörighet: Ma B, Sh A, Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A).

Mål

Kursens mål är att studenten ska skaffa sig en överblick till sjuksköterskeprogrammet och till akademiska studier samt tillägna sig kunskaper om utvecklingen av sjuksköterskans profession och kompetensområden inom hälso- och sjukvårdens organisation samt framväxt av omvårdnad som vetenskap. Studenten ska även påbörja sin reflektion kring vetenskaplig utveckling samt egen professionell och personlig utveckling. Lärandemål Moment I: Introduktion till sjuksköterskeutbildningen och sjuksköterskans profession, 4,5 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - redogöra för sjuksköterskeprogrammets utformning, innehåll och progression samt förstå innehållet av beskrivningen av huvudområdet omvårdnad vid Karolinska Institutet - känna till sjuksköterskeprofessionens utveckling nationellt och internationellt - redogöra för den legitimerade sjuksköterskans kompetensområde och känna till andra vårdprofessioners kompetenser samt betydelsen av interprofessionell samverkan - redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation - redogöra för aseptiska och hygieniska principer Färdigheter och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förklara betydelsen av vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt avseende högskolestudier - använda reflektion som verktyg för studentaktivt, självstyrt lärande samt använda studentportföljen för dokumentation av den egna professionella utvecklingen - redovisa för och förstå den vetenskapliga informationssökningsprocessen - i samband med fältstudier identifiera professionens innehåll och utövande Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - reflektera kring sitt val att utbilda sig till sjuksköterska utifrån ett omvårdnadsperspektiv Moment II: Omvårdnad som vetenskap, 8 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - redogöra för framväxt och utveckling av omvårdnad som vetenskap - förklara omvårdnadens grunder i relation till de centrala begreppen; människa, miljö, hälsa och omvårdnadshandling/relation samt transition - reflektera över betydelsen av kommunikation i det mellanmänskliga mötet - beskriva människans hälsa i relation till miljö och sociokulturella aspekter - redogöra för aktuella hälsomål på individ-, grupp- och samhällsnivå - beskriva hur olika professionella och humanitära organisationer, nationella och internationella, verkar för att förbättra människors hälsa - redogöra för innebörden av ett genusperspektiv avseende omvårdnad Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - visa ett kritiskt förhållningssätt avseende olika teoretiska perspektiv på omvårdnad Moment III: Omvårdnadens etiska grunder 2,5 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - redogöra för etiska begrepp, normer och principer - förstå betydelsen av ett etiskt förhållningssätt inom omvårdnad Färdigheter och förmågor Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - diskutera etiska aspekter och reflektera över egna och andras värderingar Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förstå betydelsen av självkännedom och empatisk förmåga i mellanmänskliga möten Moment IV: Vetenskapsteori och metod, 3 hp Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - redogöra för vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och terminologi - redogöra för forskningsprocessen och för ett vetenskapligt arbetssätt Färdigheter och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - tillämpa vedertagna skrivregler och referenssystem - tillämpa ett vetenskapligt språk Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: - förstå betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt

Innehåll

Kursen är indelad i 4 moment: Moment 1: Introduktion till sjuksköterskeutbildningen och till sjuksköterskans profession, 4,5 hp Introduction to the nursing programme and to the nurse profession Sjuksköterskeprofessionens utveckling Sjuksköterskans kompetensområden: omvårdnadens teori och praktik, forskning, utveckling och utbildning samt ledarskap i omvårdnad - specialisering och karriärmöjligheter för sjuksköterskor - fältstudier inom sjuksköterskans professionsområde Sjuksköterskeutbildningen vid KI - pedagogisk grundsyn och lärande - informationssökning, källhantering och vetenskapligt skrivande - studentportfölj Hälso- och sjukvårdens organisation - hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige och i Stockholm som storstadsregion - professioner inom vården och interprofessionell samverkan - aseptik och hygien Moment II: Omvårdnad som vetenskap, 8 hp Nursing as science Omvårdnadsvetenskapens grunder - omvårdnadsvetenskapens framväxt och utveckling - omvårdnadens centrala begrepp, människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandling/relation samt transition Omvårdnadsforskning och teorier om relationsinriktade omvårdnadshandlingar - kommunikation - makt- och beroendeförhållande - sociokulturella perspektiv inklusive genus i omvårdnad Hälsa - miljöns inverkan på människans hälsa Moment III: Omvårdnadens etiska grunder, 2,5 hp Nursing ethics Etik som ämne och omvårdnadsetik - människosyn och livsåskådningar - etiska värderingar, begrepp och principer - etisk vägledning och analys - sjuksköterskans yrkesetiska deklaration (yrkesetiska koder) Moment IV Vetenskapsteori och metod, 3 hp Philosophy of science and research methods Vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp Forskningsprocessen Vetenskapligt förhållningssätt Vetenskapligt skrivande

Introduktion till sjuksköterskeutbildningen och till sjuk..., 4.5 hp

Betygsskala: VU

Omvårdnad som vetenskap, 8.0 hp

Betygsskala: VU

Omvårdnadens etiska grunder, 2.5 hp

Betygsskala: VU

Vetenskapsteori och metod, 3.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursens moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, fältstudier och studentportfölj. Deltagande i seminarier, grupparbeten och fältstudier är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med kursansvarig lärare. Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner seminarier, föreläsningar samt studentportfölj förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp

Examination

Moment I, II, III och IV examineras individuellt genom skriftliga tentamina samt skriftliga och/eller muntliga examinationer där de olika momenten integreras. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment I, II III och IV samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment II, III och IV. Betyg sätts av examinator. Begränsning av antal provtillfällen: För samtliga examinationer gäller att student har rätt att deltaga vid sammanlagt sex provtillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt skall det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Moment I, II och III

Alligood, Martha Raile; Marriner-Tomey, Ann Nursing theorists and their work
Att bli sjuksköterska : en introduktion till yrke och ämne Dahlborg Lyckhage, Elisabeth
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Sarvimäki, Annelid 1947-; Stenbock-Hult, Bettina Omvårdnadens etik : sjuksköterskan och det moraliska rummet
Socialstyrelsen Kompetensbeskrivning för legitimerade sjuksköterskor
Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment IV

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Vetenskapliga artiklar tillkommer