Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap, 18 hp
The nurse profession and nursing science, 18 credits- Kurskod
- 1SJ003
- Kursens benämning
- Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap
- Hp
- 18 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2010-05-11
- Reviderad av
- Programnämnd 1
- Senast reviderad
- 2013-04-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Antagen till sjuksköterskeprogrammet. Särskild behörighet: Ma B, Sh A, Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A).
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om utvecklingen av sjuksköterskans profession och kompetensområden, om framväxt av omvårdnad som vetenskap, om innebörden av centrala begrepp, etiska begrepp samt om hälso- och sjukvårdens organisation. Studenten ska även påbörja sin reflektion kring vetenskaplig utveckling samt egen professionell och personlig utveckling.
Lärandemål
Moment 1: Sjuksköterskans profession
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-redogöra för sjuksköterskeprofessionens utveckling nationellt och internationellt
-redogöra för sjuksköterskans kompetensområde samt ha kännedom om andra vårdprofessioners kompetenser
-redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation
Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-reflektera över den egna professionella utvecklingen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-reflektera kring sitt val att utbilda sig till sjuksköterska
Moment 2: Etik och omvårdnad som vetenskap
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-redogöra för etik som ämne och dess betydelse för omvårdnad
-förklara skillnader mellan olika etiska teoribildningar
-redogöra för centrala begrepp inom omvårdnad
-redogöra för kommunikationens betydelse för en god omvårdnad
-känna till betydelsen av genus och sociokulturella aspekter för en god omvårdnad
Färdigheter och förmågor
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-reflektera över - och förstå betydelsen av självkännedom och ett etiskt förhållningssätt för en god omvårdnad
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-reflektera över omvårdnadsteoriers betydelse för omvårdnad som vetenskap
Moment 3: Vetenskapsteori och metod
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-redogöra för vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och termer
-förstå den vetenskapliga informationssökningsprocessen
-identifiera och förklara forskningsprocessens steg
Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment:
Moment 1: Sjuksköterskans profession
Moment 2: Etik och omvårdnad som vetenskap
Moment 3: Vetenskapsteori och metod
- pedagogisk grundsyn och lärande
- professionell utveckling
- sjuksköterskeprofessionens framväxt nationellt och internationellt
- sjuksköterskans kompetensområden
- fältstudier inom sjuksköterskans arbetsfält
-reflektion
-sjuksköterskans yrkesetiska deklaration (yrkesetisk kod)
- hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige och i Stockholm som
storstadsregion
-professioner inom hälso- och sjukvården
- aseptik, hygien och sekretess
Etik och omvårdnad som vetenskap, 10.5 hp - etik som vetenskap och omvårdnadsetik
- människosyn/livsåskådningar
-värden, empati
- dygdetik, konsekvensetik, relationsetik och pliktetik
- omvårdnadsteorier
- omvårdnadens centrala begrepp: människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandling/relation
- transition
- livsvärld
- sociokulturella aspekter
- genus
- kommunikation
- mellanmänskliga möten
-samtalsträning
Vetenskapsteori och metod, 3 hp - vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och termer
- erfarenhetsbaserad kunskap
- evidensbaserad kunskap
- forskningsprocessen
- informationskompetens (biblioteket)
- vetenskapligt förhållningssätt
- vetenskapligt skrivande
- referenshantering enligt APA
Arbetsformer
Kursens moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier, fältstudier och arbete med den egna studentportföljen. Deltagande i seminarier och fältstudier är obligatoriskt.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Individuella uppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar, fältstudier samt arbete med den egna studentportföljen förekommer. Deltagande vid seminarier och fältstudier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp exklusive kursintroduktionsveckan.
Examination
Moment 1, 2 och 3 examineras genom skriftliga tentamina samt skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt eller i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1, 2 och 3 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 2 och 3. Betyg sätts av examinator.
Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen/delmoment kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1 och 2
Obligatorisk litteratur
7. ed. : Maryland Heights, Mo. : Mosby, cop. 2010 - xviii, 797 s. ISBN:978-0-323-05641-0 (pbk.) LIBRIS-ID:11640805 Kapitel 1,5,6,7,20 + valda delar Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 245 s. ISBN:978-91-44-05411-7 LIBRIS-ID:11729396 Kapitel 1,2,3,4,5,7,10,11 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 239, [1] s. ISBN:978-91-47-05353-7 LIBRIS-ID:10331476 Valda delar Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Kapitel 1 och 6 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Kapitel 1-5,7-9,16 Sök i biblioteket
2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s. ISBN:978-91-44-05702-6 LIBRIS-ID:11863172 Kapitel 1,2,3,11 Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskefören., 2007 - 15 s. ISBN:92-95040-41-4 LIBRIS-ID:10673044 URL: http://www.swenurse.se/Documents/Publikationer%20pdf-filer/ICNs%20etiska%20kod.pdf Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 852 s. ISBN:978-91-44-04876-5 LIBRIS-ID:11659553 Kapitel 1,7 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 512 s. ISBN:978-91-44-04907-6 LIBRIS-ID:11658058 Kapitel 1,5,6,7,8,9 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 478 s. ISBN:978-91-44-04906-9 LIBRIS-ID:11659554 Kapitel 1,3,7,12,13,16 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 URL: www.socialstyrelsen.se
Inera AB, URL: Länk Valda delar
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2010 - 19 s. ISBN:978-91-85060-16-0 (korr.) LIBRIS-ID:12037201 URL: Fulltext Sök i biblioteket
Moment 3
Obligatorisk litteratur
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2010 - xiv, 610 s. ISBN:978-0-7817-8153-4 (alk. paper) LIBRIS-ID:11309659 Kapitel 1-6, 8 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Valda delar Sök i biblioteket