Kursplan för

Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap, 18 hp

The nurse profession and nursing science, 18 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT11 , VT12 , VT13 , HT13 , VT14 , HT14 , VT15
Kurskod
1SJ003
Kursens benämning
Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap
Hp
18 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2010-05-11
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2014-05-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Antagen till sjuksköterskeprogrammet. Särskild behörighet: Ma B, Sh A, Nk B (alternativt Fy A, Ke A och Bi A).

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om utvecklingen av sjuksköterskans profession och kompetensområden, om framväxt av omvårdnad som vetenskap, om innebörden av centrala begrepp, etiska begrepp samt om hälso- och sjukvårdens organisation. Studenten ska även påbörja sin reflektion kring vetenskaplig utveckling samt egen professionell och personlig utveckling.

Lärandemål

Moment 1: Sjuksköterskans profession

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-redogöra för sjuksköterskeprofessionens utveckling nationellt och internationellt
-redogöra för sjuksköterskans kompetensområde samt ha kännedom om andra vårdprofessioners kompetenser
-redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation

Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-reflektera över den egna professionella utvecklingen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-reflektera kring sitt val att utbilda sig till sjuksköterska

Moment 2: Etik och omvårdnad som vetenskap

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-redogöra för etik som ämne och dess betydelse för omvårdnad
-förklara skillnader mellan olika etiska teoribildningar
-redogöra för centrala begrepp inom omvårdnad
-redogöra för kommunikationens betydelse för en god omvårdnad
-känna till betydelsen av genus och sociokulturella aspekter för en god omvårdnad

Färdigheter och förmågor
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-reflektera över - och förstå betydelsen av självkännedom och ett etiskt förhållningssätt för en god omvårdnad

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-reflektera över omvårdnadsteoriers betydelse för omvårdnad som vetenskap

Moment 3: Vetenskapsteori och metod

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-redogöra för vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och termer
-redogöra för olika former av kunskap inom omvårdnad
-förstå den vetenskapliga informationssökningsprocessen
-identifiera och förklara forskningsprocessens steg

Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
-tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå betydelsen av ett vetenskapligt förhållningssätt

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment:

Moment 1: Sjuksköterskans profession
Moment 2: Etik och omvårdnad som vetenskap
Moment 3: Vetenskapsteori och metod

Sjuksköterskans profession, 4.5 hp - sjuksköterskeprogrammets utformning och innehåll vid KI
- pedagogisk grundsyn och lärande
- professionell utveckling
- sjuksköterskeprofessionens framväxt nationellt och internationellt
- sjuksköterskans kompetensområden
- fältstudier inom sjuksköterskans arbetsfält
-reflektion
-sjuksköterskans yrkesetiska deklaration (yrkesetisk kod)
- hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige och i Stockholm som
  storstadsregion
-professioner inom hälso- och sjukvården
- patientsäkerhet, aseptik, hygien och sekretess Etik och omvårdnad som vetenskap, 10.5 hp - etik som vetenskap och omvårdnadsetik
- människosyn/livsåskådningar
- värden, empati
- dygdetik, konsekvensetik, relationsetik och pliktetik
- omvårdnadsteorier
- omvårdnadens centrala begrepp: människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandling/relation
- transition
- livsvärld
- sociokulturella aspekter
- genus
- kommunikation
- mellanmänskliga möten
-samtalsträning Vetenskapsteori och metod, 3 hp - vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och termer
- erfarenhetsbaserad kunskap
- evidensbaserad kunskap
- forskningsprocessen
- informationskompetens (biblioteket)
- vetenskapligt förhållningssätt
- vetenskapligt skrivande
- referenshantering enligt APA

Arbetsformer

Kursens moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.

I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier, fältstudier och arbete med den egna studentportföljen. Deltagande i seminarier och fältstudier är obligatoriskt.

Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Individuella uppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar, fältstudier samt arbete med den egna studentportföljen förekommer. Deltagande vid seminarier och fältstudier är obligatoriskt. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp exklusive kursintroduktionsveckan.

Examination

Moment 1, 2 och 3 examineras genom skriftliga tentamina samt skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt eller i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1, 2 och 3 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 2 och 3. Betyg sätts av examinator.

Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen/delmoment kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
 

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 och 2

Obligatorisk litteratur

Att bli sjuksköterska : en introduktion till yrke och ämne Dahlborg Lyckhage, Elisabeth
Birkler, Jacob Filosofi och omvårdnad : etik och människosyn Björkander Mannheimer, Eva
Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Genusperspektiv på vård och omvårdnad Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik
ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim; Edberg, Anna-Karin; Castoriano, Martine
Socialstyrelsen Kompetensbeskrivning för legitimerade sjuksköterskor
Vårdhandboken
Värdegrund för omvårdnad Jacobsson, Catrine; Palm, Carl-Axel; Willman, Ania; Nordström Torpenberg, Inger
Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Alligood, Martha Raile Nursing theorists and their work
Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment 3

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice

Rekommenderad litteratur

Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Vetenskapliga artiklar tillkommer