Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 1, 30 hp
Sexual, reproductive and perinatal health 1, 30 credits- Kurskod
- 2BM010
- Kursens benämning
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 1
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-09
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2013-10-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Lärandemål
Moment 1
Reproduktionens fysiologi och psykologi 13,5 hp
Målet för momentet är att studenten ska kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi,
- förklara embryo- och fosterutvecklingen samt placentafysiologi,
- förklara kroppsliga förändringar under graviditet, förlossning och eftervård inklusive amning,
- identifiera och beskriva metoder som används för att undersöka kvinnans och fostrets/ barnets fysiska hälsa under graviditet, barnafödande och eftervård,
- förklara smärtfysiologi och smärtlindringsmetoder under förlossning samt analysera olika metoders verkningsmekanism, effektivitet och biverkningar,
- beskriva psykologiska teorier som belyser anknytning och bonding, förälder-barn interaktion samt förklara och reflektera över familjens behov av vård och psykosocialt stöd,
- integrera kunskaper om den fysiologiska och psykologiska utvecklingen under graviditet, förlossning och eftervård,
- visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer inom aktuella områden.
Färdigheter och förmåga
- tillämpa kunskaper i reproduktionens fysiologi och psykologi så att hon/han kan använda dessa kunskaper på ett säkert sätt i klinisk verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över etiska förhållningssätt under graviditet, förlossning och eftervård.
Moment 2
Gynekologisk och sexuell hälsa samt fertilitetsreglering 10,5 hp
Målet för momentet är att studenten ska kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om gynekologisk sjukdom,
- förklara människans sexuella utveckling och sexualfysiologi,
- förklara hur metoder för fertilitetsreglering verkar,
- förklara hur metoder för inducerad abort verkar,
- förklara bakgrunden till organisation av gynekologisk cellprovtagning samt vilka åtgärder som kan vidtas vid avvikandes svar,
- förklara metoder för att förebygga STI (sexually transmitted infections),
- visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer inom aktuella områden.
Färdighet och förmåga
- genomföra och analysera resultat av gynekologisk undersökning,
- planera samtal samt ge information om STI och smittspårning,
- planera och genomföra omvårdnad av kvinnor med gynekologisk sjukdom och kvinnor i abortsituation,
- genomföra och analysera metoder för samtal om sexualitet,
- analysera utförda omvårdnadsåtgärder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över våldsutsatta kvinnors situation,
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt i vårdarbetet samt följa lagar och föreskrifter.
Moment 3
Reproduktiv hälsa ur ett transkulturellt perspektiv 4,5 hp
Målet för kursen är att studenten ska kunna:
Kunskap och förståelse
- problematisera och analysera kvinnors och mäns livsvillkor inkluderande sexualitet, fertilitet och familjeliv ur ett nationellt, globalt och transkulturellt perspektiv.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över egen och andras bakgrund och nuvarande levnadsförutsättningar i ett maktperspektiv för att kunna använda den förståelsen i arbetet med kvinnor och män.
Moment 4
Vetenskaplig teori och metod 1,5 hp
Målet för kursen är att studenten ska kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap i forskningsdesign- och metod.
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att identifiera och argumentera för styrkor och svagheter med olika forskningsdesigner och metoder,
- visa förmåga att systematiskt söka och granska vetenskapliga artiklar.Värderingsförmåga och förhållningssätt
- tillämpa ett evidensbaserat förhållningssätt.
Innehåll
Arbetsformer
För alla moment gäller att undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärandet där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.
Moment 1
Reproduktionens fysiologi och psykologi 13,5 hp
De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier och färdighetsträning. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. Viss annan undervisning är även obligatorisk. Momentansvarig beslutar om ersättningsuppgift.
Moment 2
Gynekologisk och sexuell hälsa samt fertilitetsreglering 10,5 hp
De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, post experience conference (PEC), färdighetsträning och VFU. Deltagande i seminarier och PEC är obligatoriskt. Viss annan undervisning är även obligatorisk. Momentansvarig beslutar om ersättningsuppgift.
Moment 3
Reproduktiv hälsa ur ett transkulturellt perspektiv 4,5 hp
De arbetsformer som används är föreläsningar och seminarier. All undervisning är obligatorisk. Momentansvarig beslutar om ersättningsuppgift.
Moment 4
Vetenskaplig teori och metod 1,5 hp
De arbetsformer som används är föreläsningar och seminarier. Analys av vetenskapliga artiklar integreras i kursens olika moment.
Examination
Betygen för alla moment läggs samman till ett betyg för hela kursen. Betyg sätts av examinator.
Moment 1
Reproduktionens fysiologi och psykologi 13,5 hp
Studenten examineras genom skriftliga individuella tentamina.
Moment 2
Gynekologisk och sexuell hälsa samt fertilitetsreglering 10,5 hp
Studenten examineras genom skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig seminarieuppgift i gynekologisk sjukdom och gynekologisk omvårdnad.
För att bli godkänd ska studenten ha fullföljt VFU.
Moment 3
Reproduktiv hälsa ur ett transkulturellt perspektiv 4,5 hp
Studenten examineras genom seminarium.
Moment 4
Vetenskaplig teori och metod 1,5 hp
Studenten examineras genom seminarium och skriftlig enskild tentamen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Frånvaro tas igen i samråd med kliniska handledare/klinisk adjunkt och kursansvarig lärare vid institutionen.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 246 s. ISBN:978-91-44-06820-6 LIBRIS-ID:11855062 Sök i biblioteket
Studentlitteratur, 2008 ISBN:978-91-44-00731-1 Sök i biblioteket
3 uppl : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 525 s ISBN:9789144052106 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2008 ISBN:91-44-04643-X LIBRIS-ID:10674783 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 181 s. ISBN:978-91-44-05661-6 LIBRIS-ID:11772743 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07115-2 LIBRIS-ID:12543000 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 387 s. ISBN:978-91-44-04793-5 LIBRIS-ID:11784613 Sök i biblioteket
3:e omarbetade upplagan : Stockholm : Liber, - 500s ny upplaga
5. [rev.] ed. : London : Hodder Arnold, 2007 - viii, 501 s. ISBN:0-340-91450-5 LIBRIS-ID:10322595 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2006 - 87 s. ISBN:91-7205-492-1 LIBRIS-ID:10147112 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s. ISBN:978-91-27-10016-9 (inb.) Sök i biblioteket
ISBN:0-7817-3733-8 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN:978-91-7205-627-5 LIBRIS-ID:11616786 Sök i biblioteket
15th ed. /b edited by Diane M. Fraser, Margaret A. Cooper ; foreword by Jill Crawford : Edinburgh ;a New York : Churchill Livingstone, cop. 2009 - 1122 s. ISBN:978-0-443-06939-0 LIBRIS-ID:11420940 Sök i biblioteket
3., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 383 s. ISBN:978-91-47-09959-7 LIBRIS-ID:12239796 Sök i biblioteket
Fördjupningslittaratur
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 362, [1] s. ISBN:91-27-10975-5 (inb.) LIBRIS-ID:10106036 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 340, [1] s. ISBN:91-27-09441-3 (inb.) LIBRIS-ID:9207908 Sök i biblioteket
Edinburgh : Elsevierc 2005, 2005 - 444 p. ISBN:0-443-10130-2 LIBRIS-ID:10005287 Sök i biblioteket
2. uppl. : Liber, 2007 - 456 s. ISBN:91-47-08428-6 (inb.) LIBRIS-ID:10521230 Sök i biblioteket
4. ed. : Sudbury, Mass. : Jones and Bartlett Publishers, cop. 2010 - xxiii, 912 p. ISBN:978-0-7637-5432-7 (pbk.) [sic] LIBRIS-ID:11558797 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 416 s. ISBN:91-47-09413-3 LIBRIS-ID:11468670 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 376 s. ISBN:9789144049342 Sök i biblioteket
Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2007 - 243 s. ISBN:9789185565115 LIBRIS-ID:10411646 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 237, [2] s. ISBN:91-27-11320-5 LIBRIS-ID:9989165 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 327 s. ISBN:91-44-02198-4 LIBRIS-ID:9987549 Sök i biblioteket
London : RCOG Press, cop. 2001 - xii, 422 s. ISBN:1-900364-39-5 LIBRIS-ID:6926941 Sök i biblioteket