Kursplan för

Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 1, 30 hp

Sexual, reproductive and perinatal health 1, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT13 , VT14 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , HT16 , VT17
Kurskod
2BM010
Kursens benämning
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 1
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-09
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2013-02-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Lärandemål
Moment 1
Reproduktionens fysiologi och psykologi 13,5 hp
 

Målet för momentet är att studenten ska kunna:
Kunskap och förståelse

  • förklara reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi,
  • förklara embryo- och fosterutvecklingen samt placentafysiologi,
  • förklara kroppsliga förändringar under graviditet, förlossning och eftervård inklusive amning,
  • identifiera och beskriva metoder som används för att undersöka kvinnans och fostrets/ barnets fysiska hälsa under graviditet, barnafödande och eftervård,
  • förklara smärtfysiologi och smärtlindringsmetoder under förlossning samt analysera olika metoders verkningsmekanism, effektivitet och biverkningar,
  • beskriva psykologiska teorier som belyser anknytning och bonding, förälder-barn interaktion samt förklara och reflektera över   familjens behov av vård och psykosocialt stöd, 
  • integrera kunskaper om den fysiologiska och psykologiska utvecklingen under graviditet, förlossning och eftervård,
  • visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer inom aktuella områden.

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa kunskaper i reproduktionens fysiologi och psykologi så att hon/han kan använda dessa kunskaper på ett säkert sätt i klinisk verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över etiska förhållningssätt under graviditet, förlossning och eftervård.

 
Moment 2
Gynekologisk och sexuell hälsa samt fertilitetsreglering 10,5 hp



Målet för momentet är att studenten ska kunna:
Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap om gynekologisk sjukdom,
  • förklara människans sexuella utveckling och sexualfysiologi, 
  • förklara hur metoder för fertilitetsreglering verkar,
  • förklara hur metoder för inducerad abort verkar,
  • förklara bakgrunden till organisation av gynekologisk cellprovtagning samt vilka åtgärder som kan vidtas vid avvikandes svar,
  • förklara metoder för att förebygga STI (sexually transmitted infections),
  • visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer inom aktuella områden.

Färdighet och förmåga

  • genomföra och analysera resultat av gynekologisk undersökning,
  • planera samtal samt ge information om STI och smittspårning,
  • planera och genomföra omvårdnad av kvinnor med gynekologisk sjukdom och kvinnor i abortsituation,
  • genomföra och analysera metoder för samtal om sexualitet,
  • analysera utförda omvårdnadsåtgärder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över våldsutsatta kvinnors situation,
  • tillämpa ett etiskt förhållningssätt i vårdarbetet samt följa lagar och föreskrifter.

Moment 3
Reproduktiv hälsa ur ett transkulturellt perspektiv 4,5 hp

Målet för kursen är att studenten ska kunna:
Kunskap och förståelse

  • problematisera och analysera kvinnors och mäns livsvillkor inkluderande sexualitet, fertilitet och familjeliv ur ett nationellt, globalt och transkulturellt perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över egen och andras bakgrund och nuvarande levnadsförutsättningar i ett maktperspektiv för att kunna använda den förståelsen i arbetet med kvinnor och män.


Moment 4
Vetenskaplig teori och metod 1,5 hp


Målet för kursen är att studenten ska kunna:
Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap i forskningsdesign- och metod.

 

Färdigheter och förmåga
  • visa förmåga att identifiera och argumentera för styrkor och svagheter med olika forskningsdesigner och metoder,
  • visa förmåga att systematiskt söka och granska vetenskapliga artiklar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • tillämpa ett evidensbaserat förhållningssätt.

Innehåll

Reproduktionens fysiologi och psykologi, 13.5 hp Momentet omfattar teoretiska kunskaper om fysiologiskt förlopp samt metoder för hälsoövervakning i samband med graviditet, förlossning, eftervård och amning. I momentet ingår även teoretiska kunskaper om psykologiska aspekter på graviditet, barnafödande och familjebildning samt familjens behov av vård och psykosocialt stöd samt kommunikationsteorier. Gynekologisk och sexuell hälsa samt fertilitetsreglering, 10.5 hp Momentet omfattar teoretisk undervisning om gynekologiska sjukdomar, gynekologisk cellprovtagning, sexologi, fertilitetsreglering, STI, ofrivillig barnlöshet och inducerad abort, färdighetsträning i gynekologisk palpation och spiralinsättning. Etiska frågeställningar inom området analyseras och diskuteras. Situationen för våldsutsatta kvinnor belyses och diskuteras. I momentet ingår verksamhetsförlagd utbildning och fältstudier inom gynekologisk hälsa och vård. Reproduktiv hälsa ur ett transkulturellt perspektiv, 4.5 hp Momentet omfattar teoretiska kunskaper om kvinnors och mäns livsvillkor inkluderande sexualitet, fertilitet och familjeliv ur nationellt, globalt och transkulturellt perspektiv. Momentet berör även hur det sociala könet konstrueras. Vetenskaplig teori och metod, 1.5 hp Momentet omfattar fördjupning i vetenskaplig teori och metod samt systematisk litteratursökning och kritisk granskning av litteratur.

Arbetsformer

För alla moment gäller att undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärandet där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

Moment 1
Reproduktionens fysiologi och psykologi 13,5 hp

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier och färdighetsträning. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. Viss annan undervisning är även obligatorisk. Momentansvarig beslutar om ersättningsuppgift.

Moment 2
Gynekologisk och sexuell hälsa samt fertilitetsreglering 10,5 hp

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, post experience conference (PEC), färdighetsträning och VFU. Deltagande i seminarier och PEC är obligatoriskt. Viss annan undervisning är även obligatorisk. Momentansvarig beslutar om ersättningsuppgift.

Moment 3
Reproduktiv hälsa ur ett transkulturellt perspektiv 4,5 hp

De arbetsformer som används är föreläsningar och seminarier. All undervisning är obligatorisk. Momentansvarig beslutar om ersättningsuppgift.

Moment 4
Vetenskaplig teori och metod 1,5 hp

De arbetsformer som används är föreläsningar och seminarier.  Analys av vetenskapliga artiklar integreras i kursens olika moment.

Examination

Betygen för alla moment läggs samman till ett betyg för hela kursen. Betyg sätts av examinator.

Moment 1
Reproduktionens fysiologi och psykologi 13,5 hp                                      

Studenten examineras genom skriftliga individuella tentamina.

Moment 2
Gynekologisk och sexuell hälsa samt fertilitetsreglering 10,5
hp

Studenten examineras genom skriftlig tentamen samt muntlig och skriftlig seminarieuppgift i gynekologisk sjukdom och gynekologisk omvårdnad.
För att bli godkänd ska studenten ha fullföljt VFU.

Moment 3
Reproduktiv hälsa ur ett transkulturellt perspektiv 4,5 hp

Studenten examineras genom seminarium.

Moment 4
Vetenskaplig teori och metod 1,5 hp

Studenten examineras genom seminarium och skriftlig enskild tentamen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Frånvaro tas igen i samråd med kliniska handledare/klinisk adjunkt och kursansvarig lärare vid institutionen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Berg, Marie Att stödja och stärka : vårdande vid barnafödande Lundgren, Ingela
Fraser, Diane M.; Cooper, Margaret A.; Myles, Margaret F.q (Margaret Fraser) Myles textbook for midwives
Hagberg, H; Karel, M; Westgren Obstetrik
Kaplan, Annette, (red.) m.fl. Lärobok för barnmorskor
Lagercrantz, H; Hellström-Westas, L; Norman, M Neonatologi
Norrbrink, Cecilia (red); Lundeberg, Tomas (red) Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv
Ulfig, Norbert Embryologi : en kortfattad lärobok Wilhelms, Daniel B.
Gynekologi Janson, Per Olof; Landgren, Britt-Marie
Löfgren-Mårtensson, L; Lundberg, P.P. Sexologi
Helman, Cecil G. Culture, health and illness
Franck, Martina Multikulturell kvinnohälsa : med fokus på gynekologi och obstetrik
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Polit,, Denise F; Beck, Cheryl tatano Nursing research : principles and methods, 7 ed
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag Amning idag

Fördjupningslittaratur

Anknytningsteori : betydelsen av nära känslomässiga relationer Broberg, Anders
Brodén, Margareta Graviditetens möjligheter : en tid då relationer skapas och utvecklas
Coad, Jane; Dunstall, Melvyn Anatomy and physiology for midwives
Werner (red.), Sigbritt Endokrinologi
Breastfeeding and human lactation Riordan, Jan; Wambach, Karen
Lynöe, Niels Medicinska etikens ABZ Juth, Niklas
Magnusson, Chris; Häggström-Nordin, Elisabet (red.) Ungdomar, sexualitet och relationer
Waldenström, Ulla Föda barn : från naturligt till högteknologiskt Bergman, Thomas
Ambjörnsson, Fanny Vad är queer?
Global Health : an introductory textbook Lindstrand, Ann
Lawson, J. B.; Harrison, Kelsey A.; Bergström, Staffan Maternity care in developing countries