Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård, 7,5 hp
Theoretical Foundations in Public Health Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2DS010
- Kursens benämning
- Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2019-03-06
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.
.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård. Med distriktsvård avses även barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- Utifrån olika teorier förklara och tolka människans utveckling och socialisation i ett livscykelperspektiv samt närståendes (familjens) betydelse för människans hälsa och utveckling.
- Visa fördjupad kunskap om människans näringsbehov och ätande under livets gång.
- Förklara, bedöma och analysera vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar hos barn, ungdomar, vuxna och äldre samt dra slutsatser och diskutera evidensbaserad omvårdnad omkring vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar.
- Identifiera människor i behov av särskilt stöd och visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers sårbarhet vid olika övergångar.
- Visa fördjupad kunskap om begrepp, teorier och modeller användbara inom hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård.
- Visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer aktuella inom distriktsvård samt visa kunskap om samhällets ansvar och resurser.
- Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från forskning.
Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten
- Kunna värdera vad som kännetecknar ett etiskt och professionellt förhållningssätt i ett självständigt hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård.
Innehåll
Innehåll
- Teorier om barns och ungdomars fysiska, kognitiva och socioemotionella utveckling
- Föräldraskap/föräldrastöd, tidigt samspel/anknytning
- Amning, ätande och näringsbehov hos barn, ungdomar och äldre
- Teorier om biologiskt, psykologiskt och socialt åldrande
- Människans sårbarhet vid övergång (transition)
- Teorier, modeller och metoder för hälso- och omvårdnadsarbete
- Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserad omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Etiskt och professionellt förhållningssätt
- Vaccinationsverksamhet
- Lagar, författningar, styrdokument, barnkonventionen
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.
Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.
Deltagande i seminarier, grupparbeten är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator/kursansvarig. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisning kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om kursen ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
6., utök. och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 480 s. ISBN:9789147105205 LIBRIS-ID:14010174 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s. ISBN:978-91-44-05354-7 LIBRIS-ID:12038807 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s. ISBN:978-91-44-05641-8 LIBRIS-ID:11568343 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN:978-91-47-09327-4 (hft.) LIBRIS-ID:11445058 Sök i biblioteket
4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN:978-91-44-07609-6 (inb.) LIBRIS-ID:12531935 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 384 s. ISBN:978-91-44-07136-7 LIBRIS-ID:12162644 Sök i biblioteket
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN:978-91-27-13074-6 (inb.) LIBRIS-ID:12148989 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN:978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID:11372475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 180 s. ISBN:978-91-7205-627-5 LIBRIS-ID:11616786 Sök i biblioteket
6. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 294 s. ISBN:9789147111862 LIBRIS-ID:18810581 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s. ISBN:9789144089690 LIBRIS-ID:15978042 Sök i biblioteket
1 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 275 s ISBN:9789144022918 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2014 - 169 s. ISBN:9789175551692 LIBRIS-ID:16508790 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Socialstyrelsen, 2014 - 241 s. ISBN:9789175551678 LIBRIS-ID:16580858 URL: Fulltext Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s. ISBN:9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID:13603211 Sök i biblioteket