Kursplan för

Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård, 7,5 hp

Theoretical Foundations in Public Health Nursing, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , VT20 , HT20 , VT22 , HT22 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS010
Kursens benämning
Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2019-10-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.

.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård.  Med distriktsvård avses även barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

  • Utifrån olika teorier förklara och tolka människans utveckling och socialisation i ett livscykelperspektiv samt närståendes (familjens) betydelse för människans hälsa och utveckling.
  • Visa fördjupad kunskap om människans näringsbehov och ätande under livets gång.
  • Förklara, bedöma och analysera vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar hos barn, ungdomar, vuxna och äldre samt dra slutsatser och diskutera evidensbaserad omvårdnad omkring vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar.
  • Identifiera människor i behov av särskilt stöd och visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers sårbarhet vid olika övergångar. 
  • Visa fördjupad kunskap om begrepp, teorier och modeller användbara inom hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård.
  • Visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer aktuella inom distriktsvård samt visa kunskap om samhällets ansvar och resurser.
  • Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från forskning.

Värdering och förhållningssätt

Efter genomgånget moment ska studenten

  • Kunna värdera vad som kännetecknar ett etiskt och professionellt förhållningssätt i ett självständigt hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård.

Innehåll

Innehåll

  • Teorier om barns och ungdomars fysiska, kognitiva och socioemotionella utveckling
  • Föräldraskap/föräldrastöd, tidigt samspel/anknytning
  • Amning, ätande och näringsbehov hos barn, ungdomar och äldre
  • Teorier om biologiskt, psykologiskt och socialt åldrande
  • Människans sårbarhet vid övergång (transition)
  • Teorier, modeller och metoder för hälso- och omvårdnadsarbete
  • Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserad omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
  • Etiskt och professionellt förhållningssätt
  • Vaccinationsverksamhet
  • Lagar, författningar, styrdokument, barnkonventionen

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.

Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.

Deltagande i seminarier, grupparbeten är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator/kursansvarig. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisning kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om kursen ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
 
Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Barnhälsovård : att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Barnmedicin Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor
Engström, Birgitta; Johansson, Gunilla Sjuksköterska med uppdrag att leda Kihlgren, Mona
Evidensbaserad elevhälsa Milerad, Josef; Lindgren, Carl
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Hallström, Inger; Lindberg, Tor Pediatrisk omvårdnad
Hemsjukvård - olika perspektiv på trygg och säker vård Ekstedt, Mirjam; Flink, Maria
Hertz, Søren Barn- och ungdomspsykiatri : nya perspektiv och oanade möjligheter Engelsöy, Peter; Lindahl, Charlotta
Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag Amning idag
Näringslära för högskolan : från grundläggande till avancerad nutrition Abrahamsson, Lillemor
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Silfverberg, Gunilla (red) Hemmets vårdetik : Om vård av äldre i livets slutskede
Vägledning för barnhälsovården.
Vägledning för elevhälsan.
Wiklund Gustin, Lena; Lindwall, Lillemor Omvårdnadsteorier i klinisk praxis