Kursplan för

Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård, 7,5 hp

Theoretical Foundations in Public Health Nursing, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , VT20 , HT20 , VT22 , HT22 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS010
Kursens benämning
Teoretisk grund för arbete inom distriktsvård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.

.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska kunna skapa förutsättningar för, ansvara för och leda god, patientsäker och evidensbaserad vård  och omvårdndad ur ett livsvärldsperspektiv.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • utifrån olika teorier förklara och tolka människans utveckling och socialisation i ett livscykelperspektiv
  • visa fördjupad kunskap om vårdvetenskapliga  fenomen, teorier och modeller användbara inom hälso- och omvårdnadsarbete inom primärvård
  • visa fördjupad kunskap om och förståelse för vård i hemmet vid livets slutskede
  • ha förmåga att i samarbete med andra vårdprofessioner kunna bedöma övergång från kurativ till palliativ vård för att skapa förutsättnignar för en värdig död
  • kunna dra slutsatser om och diskutera evidensbaserad omvårdnad kring vanligt förekommande hälsoproblem
  • visa kunskap om regelverk, styrdokument och riktlinjer aktuella inom primärvård samt visa kunskap om och förhålla sig till samhällets ansvar och resurser

Värdering och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • kunna värdera vad som kännetecknar ett etiskt och professionellt förhållningssätt i ett självständigt hälso- och omvårdnadsarbete inom primärvård
  • kunna kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från forskning

Innehåll

Innehåll

  • Etiskt och professionellt förhållningssätt
  • Fördjupade kunskaper om de vanligaste sjukdomarna och kroniska sjukdomar i befolkningen
  • Identifiera människor i behov av särskilt stöd och (visa fördjupade kunskaper om och förståelse för) vårda och värna om  individers sårbarhet vid olika livsskeden
  • Fördjupad kunskap om människans livsvärld och omvårdnad ur ett livsvärldsperspektiv
  • Teorier om barns och ungdomars fysiska, kognitiva och socioemotionella utveckling
  • Föräldraskap/föräldrastöd, amning och tidigt samspel/anknytning
  • Teorier om biologiskt och existentiellt åldrande
  • Människans sårbarhet vid övergång (transition)
  • Teorier, modeller och metoder för hälso- och omvårdnadsarbete
  • Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserad omvårdnad bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
  • Vaccinationsverksamhet
  • Lagar, författningar, styrdokument

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.

Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.

Deltagande i seminarier och grupparbeten är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examinerande seminarium.
Individuell skriftlig examination.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag
Barnhälsovård : att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Hertz, Søren Barn- och ungdomspsykiatri : nya perspektiv och oanade möjligheter Engelsöy, Peter; Lindahl, Charlotta
Evidensbaserad elevhälsa Milerad, Josef; Lindgren, Carl
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Wiklund Gustin, Lena; Lindwall, Lillemor Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
Palliativ vård : begrepp & perspektiv i teori och praktik Andershed, Birgitta; Ternestedt, Britt-Marie; Håkanson, Cecilia
Pediatrisk omvårdnad Hallström, Inger; Lindberg, Tor
Perspektiv på barnkonventionen : forskning, teori och praktik Ponnert, Lina; Sonander, Anna
Teoretiska grunder för vårdande Arman, Maria; Dahlberg, Karin; Ekebergh, Margaretha
Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi