Examensarbete i logopedi, 30 hp
Degree project in speech and language pathology, 30 credits- Kurskod
- 2LG021
- Kursens benämning
- Examensarbete i logopedi
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2010-05-05
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2019-10-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Tillträdeskrav för kursen Examensarbete i logopedi innebär att alla kurser på termin 1-7 ska vara godkända med undantag av 7,5 hp resterande från termin 7. Dock krävs godkänt resultat på kursen Forskningsmetodik (2LG095), termin 7.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
Kunskap och förståelse
- självständigt identifiera och formulera frågeställningar, planera, genomföra, sammanställa, dra slutsatser och presentera resultaten av en egen forskningsstudie muntligt och skriftligt i form av en uppsats eller ett vetenskapligt manuskript inom givna tidsramar
- självständigt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för logopedi, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området
- visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- kunna översiktligt beskriva olika forskningsmetoder inom teoretisk och klinisk logopedisk forskning samt angränsande forskning inom lingvistik och psykologi
Färdighet och förmåga
- visa fördjupad förmåga att kritiskt granska, värdera och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten
- ge konstruktiv kritik av en kurskamrats uppsats som opponent vid ett seminarium
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ta ställning till etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- diskutera det egna arbetets relevans för individ och samhälle inklusive begränsningar, möjligheter och människors ansvar för hur vetenskap används
- identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Kursen innehåller två moment:
State of the art, 6.0 hp
Studenten ska efter litteratursökning och granskning enskilt författa en gedigen och aktuell bakgrund, "state of the art" för det valda projektområdet. Rapporten examineras och ska vara godkänd före genomförande av del 2, projektarbetet.
Projektarbete, 24.0 hp
Studenten ska under handledning genomföra en deskriptiv eller experimentell studie som tar sin utgångspunkt i tidigare godkänd projektplan och "state of the art"-rapport och inkluderar de resterande momenten i forskningsprocessen: inledning, syfte, frågeställningar, datainsamling, databearbetning, tolkning och redovisning. Studien ska innehålla beskrivande statistik i kombination med antingen analytisk eller analys av intervjudata. Studien ska genomföras och rapporten författas enskilt. Arbetet ska ske självständigt och omfattning och kvalitet ska motsvara en artikel för en vetenskaplig tidskrift inom logopedi. En populärvetenskaplig skriftlig sammanfattning ska göras. Rapporten presenteras muntligt och granskas vid ett examinationsseminarium under termin 8 samt vid en vetenskaplig dag.
Arbetsformer
Kursen omfattar sammanlagt 20 veckors heltidsarbete varav huvuddelen ägnas åt självständigt projektarbete under handledning. Förberedande seminarier samt avslutande seminarier för presentation och opposition ingår.
Tidsplanen inför färdigställande av slutversion av examensarbetet ska ske enligt särskild studiehandledning.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges
Examination
För godkänd kurs krävs:
- godkänd del 1 (state of the art-rapport, är krav för genomförande av del 2)
- godkänd vetenskaplig rapport och populärvetenskaplig sammanfattning
- godkänd muntlig presentation och godkänt försvar av examensarbetet
- godkänd opponering på annat examensarbete
- deltagande vid minst 10 presentationsseminarier
- genomförd muntlig presentation vid vetenskaplig dag
Tidsplanen inför färdigställande av slutversion av examensarbetet ska ske enligt särskild studiehandledning.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2017
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, Enheten för logopedi, 2017
Fördjupningslitteratur
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s. ISBN:978-91-47-09737-1 (korr.) LIBRIS-ID:13434322 Sök i biblioteket
6th ed., International ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education, 2010. - xvi, 432 p. 23 cm. ISBN:978-0-13-214688-3 (pbk.) LIBRIS-ID:12479841 Sjätte upplagan eller senare. Sök i biblioteket
Fifth edition. : West Sussex, England : John Wiley & Sons, 2014 - 1 online resource (285 pages) ISBN:9781118801116 LIBRIS-ID:16898488 Sök i biblioteket